Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran, sony330 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

petrinab

Avslutat medlemskap
Jag kan ingenting om foto egentligen. Har alltid tyckt det är så tråkigt på semester att inte kunna dokumentera alla vackra vyer och stunder på ett rättvist sätt.
Jag vill kunna ta vackra bilder, även när det är mörkt.
Jag vill kunna zooma ganska mycket men även ta porträtt foton.
Häromdagen var vi i en affär och säljaren visade mig Sony 330.
Det jag fastande för var att den hade inbyggd stabilisator, att man kunde använda blixten "löst" och att den var användar vänlig för nybörjare. På något sätt känner jag ändå att jag inte vill köpa en kamera som bara passar nybörjare. En vän fotar mycket och han rådde mig att inte köpa denna utan istället canon eos 550D men då pratar vi helt plöstligt 3000 kronor mer.

Är det någon som kan ge mig tips på en bra kamera som passar mina behov ? =)
 
Är detta inlägg ett skämt,någon som reggat sig för att driva med folk ? Tänker på tidigare inlägg som spårat ut ?
 
Självklart ska du satsa på en kamera från Canon eller Nikon!
Eos 550D är helt klart en bättre kamera än Sonys motsvarande.
Det enda på Sony som är bättre på är live view men den kan kvitta i de allra flesta fall.Det finns mycket mer begagnad optik att få tag i till Canon o Nikon så köp in dig i rätt system från början! :) :) :) ;)
 
Är detta inlägg ett skämt,någon som reggat sig för att driva med folk ? Tänker på tidigare inlägg som spårat ut ?

Äntligen lite intressant läsning. Tänk om det är så? Att någon reggar sig bara för att trissa upp debatten, där allt går ut på att talibanerna bestämmer att alla nybörjare måste köpa Canikon?
 
Jag går på att frågan är seriös.

Om du gillade Sonykameran kan du mycket väl välja den. Det finns massor för och emot olika kameror, men i slutändan är bildresultatet rätt lika. Canon har sina fördelar, men det har Sonykameran också.

Eftersom du vill kunna zooma, vilket jag tror betyder att du vill ha telemöjlighet, kan du dessutom lägga pengarna du "vinner" på Sonykameran på ett objektiv till, t ex en telezoom. Då har du en bra grundutrustning att fota med utan att ha lagt ut en förmögenhet.

Fast har din kompis massor med Canonobjektiv som du kan få låna när du vill så kan Canon vara ett bra val, då slipper du köpa fler objektiv själv...

Nu är det risk för att det kommer fler inlägg med en massa tekniksnack för och emot. Det skrivs ofta av så kallade talibaner, och ska tas med flera nypor salt.
 
Förstod direkt att denna tråd inte var seriös,med tanke på vad som precis diskuterats i den andra tråden,mycket tramsigt i så fall för nu kan man inte ta alla trådar på allvar längre.Jag tycker personligen att man startar ett besöksforum utan medlemstvång där man som nybörjare kan ställa sina frågor,detta blir ju bara en till "medlem" i högen ! MVH.
 
Frågeställaren kan väl vara seriös?

Mitt svar är: Märket spelar ingen roll. Alla digitala systemkameror är bra. Hittar man en till ett bra pris är det bara att slå till oavsett märke. Visst kan det vara praktiskt att låna objektiv av kompisar, men kompisen kan ju vara på andra sidan jorden när det är dags. Så argumentet att välja samma kameramärke som kompisen håller inte.

När jag själv köpte min första digitala systemkamera (efter att ha ägt ett flertal analoga dito samt ett antal digitala kompaktkameror) valde jag mellan pentax, nikon, olympus, canon och sony och det blev en canon av den enda anledningen att det var en utgående modell om såldes extremt billigt just då. Hela kitet för under 3000:-.

Köp du din sony om du får den för ett bra pris. Gamla Konica/Minolta-objektiv passar till den, och då kan du få fin optik billigt med bildstabilisering, eftersom sådan finns i kameran.
 
Men herregud, varför skulle jag inte vara seriös?
Jag hade aldrig skaffat ett konto i mitt eget namn om jag var oseriös och dessutom kan jag inte tänka mig någonting mer ovärt att lägga tid på än att skapa ett inlägg bara för att skapa debatt?

Jag är absolut seriös och jag tackar för alla bra svar, det är en liten vetenskap har jag förstått och det finns ju en del att tänka på...
Försäljaren sa till mig att sonyn har stabilisator i kamerahuset vilket gör att jag kan köpa billigare objektiv utan stabilisator från tex sigma.
Helt klart är Canon Eos ett alternativ men som en skrev här, pengarna jag "sparar" på att köpa sonyn kan jag ju lägga på ett objektiv.

Helt klart mycket att tänka på, tack än en gång för era svar.
 
Förstod direkt att denna tråd inte var seriös,med tanke på vad som precis diskuterats i den andra tråden,mycket tramsigt i så fall för nu kan man inte ta alla trådar på allvar längre.Jag tycker personligen att man startar ett besöksforum utan medlemstvång där man som nybörjare kan ställa sina frågor,detta blir ju bara en till "medlem" i högen ! MVH.

En medlem till i högen...Intressant sätt att välkomna en ny medlem som blivit TIPSAD om denna sidan för att man kunde få bra svar av folk som kan detta bra.
 
Det finns många olika instegsmodeller och visst är Sony a330 en bra sådan.
Jag vet folk som valt tidigare instegsmodeller från Sony som är jättenöjda.
Personligen tänker jag inte hårdargumentera för att du ska skaffa Sony (även om jag föredrar dem), utan en kamera som passar dig.
Kika runt lite bland de olika märkenas instegsmodeller, kläm och känn lite på dem.
Det viktigaste är att det känns rätt för dig och då är väl känslan i handen en bra början, eller vad säger du?
Så titta på: Sony a330 (eller 230), Nikon D3000, Canon 1000d (eller 450d).
Dessa tre skulle jag råda dig att jämföra med tanke på din egen beskrivning av pris och intresse.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Hoppas du känner dig välkommen till Fotosidan trots att du råkat ut för ett par ifrågasättande och oseriösa inlägg. De flesta här är trevliga och hjälpsamma.

Att de taggade till beror väl på att det har pågått några "talibandebatter" om vilket märke som är bäst, men det kan du ju knappast känna till som ny på forumet.

Lycka till med ditt fotograferande vilket märke du än väljer. Vilket digitalt kamerahus som helst, även av instegsmodell, räcker faktiskt mycket långt, även för professionella behov. Instegshusen har den fördelen att vara mindre och lättare än de rent professionella vilket gör att även många proffs använder sådana, när de inte vill släpa på klunsar som Canon 1D eller Nikon D3.

Sony kan vara klokt just för den inbyggda bildstabiliseringen, Canon eller Nikon för att det finns ett enormt utbud av objektiv, och det är verkligen inget fel på Olympus och Pentax heller. De ligger bra i handen tycker jag.

Om du är seriös i ditt fotograferande kommer du att vilja gradera upp så småningom, och då är det främst optiken och inte själva kamerahuset som ger kvalitetsförbättringar. Samt den som finns bakom kameran förstås!
 
En medlem till i högen...Intressant sätt att välkomna en ny medlem som blivit TIPSAD om denna sidan för att man kunde få bra svar av folk som kan detta bra.

Hej ! Då ber jag om ursäkt och naturligtvis välkommen till fotosidan! Det var precis en tråd som spårade ur
och din fråga tog precis upp dom ämnen som diskuterades där,så det var lätt att tro att det var någon
som ville fortsätta driva med övriga inblandade,inget mot dig personligen i så fall,MVH.
 
Canons kameror brukar vara dåliga på att styra blixtar trådlöst utan dyra tillbehör. Personligen tycker jag att trådlöst är en väldigt nyttig och rolig funktion som jag inte skulle vilja vara utan.



en till i högen?

edit: vad var det för fel med första inlägget? Frågan som ställdes känns normal och verklig, hur kan man hoppa på nån så totalt för den texten? Det känns som om en grupp på fotosidan kör nån sorts allmän "hata nybörjare"-kampanj. Vad är det ni stör er på? Att man ställer nybörjar-frågor? Eller att nån vågar ifrågasätta canons överlägsenhet?

Jag tycker det här var det mest sviniga beteende jag läst på forumet, att totalt behandla någon som en sopa på den fina fotokonstens sophög. Hur kan man ha sånt ego ett man sitter och njuter av sånt?
 
Senast ändrad:
Då detta är mitt första inlägg verkar detta som en passande tråd. Jag tror att jag bestämt mig för att välja Sonys instegsmodell som min första kamera. Tack vare att den passade bra i handen samt de tips jag läste om i tråden här.

Min fundering är vilken modell jag bör välja då jag själv inte ser mer skillnad än antal megapixlar på A290 och A330. Samt att A290 är 500 kronor dyrare.

Tacksam för svar!

Notis: Vill poängtera, min första systemkamera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.