Jag rekommenderar att du söker runt lite här på Fotosidan - frågor likande din avhandlas rätt ofta.
Ja, samma objektiv passar till D90. TIll D90 kan du dessutom använda fler objektiv, för det kamerahuset har inbyggd autofokusmotor och klarar därför äldre objektiv som inte har motor i sig (t.ex. Nikon AF-D 50mm/1.8 som är en populär och billig optik). För D3100 ska du leta efter objektiv som har "AF-S" i det fullständiga modellnamnet.
Så länge man kör med full automatik skulle jag tro att de flesta kort blir ganska lika med D90 och D3100, men när man går vidare och lär sig mer har D90 lite funktioner som man kan tycka är skoj:
- Fler externa reglage och displayer så man inte behöver bläddra lika mycket i menyer
- AF-motor i huset så fler objektiv funkar fullt ut.
- D90 kan agera "CLS commander", dvs styra Nikon-blixtar som inte sitter direkt på kameran utan kan placeras på andra ställen.
TIlläggas bör dock att D90:s möjligheter till filmning och "live view" är ganska rudimentära - jag har inte provat D3100 mycket nog för att veta om den är signifikant bättre men den lär inte vara sämre i alla fall.