Advertisement

Annons

Första systemkameran! Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

seftin

Avslutat medlemskap
Hejhej! Jag har tänkt att köpa min första systemkamera och funderar starkt på att köpa en nikon d3100. Skulle det vara ett bra köp och i så fall: vilket objektiv ska jag köpa som är bra och billigt(jag har begränsat med pengar). Snälla kan ni dela med er av eran kunskap!

Ja, det är en vettig kamera i sin prisklass - men konkurrenternas i samma prisklass är inte heller att förakta. :)

"Kitobjektivet" 18-55, speciellt versionen med VR tycker jag är ett bra och prisvärt förstaobjektiv. Beroende på vad du sen tar mest kort på kan lämpligt objektiv nummer två vara ett 35mm/1.8 eller 55-200-zoomen som båda också är prisvärda.

Just nu skulle jag nog dock starkt överväga att köpa en D90 på rea istället för 4990 kr (bl.a. Expert har den för det priset - eller hade alldeles nyss) och sen ett lämpligt objektiv till. Det är inte många kronor upp från D3100 och du får en kamera som är mer att växa i.

Om det nu finns några D90 kvar på rean...

Just nu skulle jag nog dock starkt överväga att köpa en D90 på rea istället för 4990 kr (bl.a. Expert har den för det priset - eller hade alldeles nyss) och sen ett lämpligt objektiv till. Det är inte många kronor upp från D3100 och du får en kamera som är mer att växa i.

Om det nu finns några D90 kvar på rean...

Okej tack så mycket! Jag är helt grön på det här området, men kan jag då ha ett av de objektiven du föreslog till d3100?Jag är som sagt nybörjare..

Okej tack så mycket! Jag är helt grön på det här området, men kan jag då ha ett av de objektiven du föreslog till d3100?Jag är som sagt nybörjare..

Jag rekommenderar att du söker runt lite här på Fotosidan - frågor likande din avhandlas rätt ofta.

Ja, samma objektiv passar till D90. TIll D90 kan du dessutom använda fler objektiv, för det kamerahuset har inbyggd autofokusmotor och klarar därför äldre objektiv som inte har motor i sig (t.ex. Nikon AF-D 50mm/1.8 som är en populär och billig optik). För D3100 ska du leta efter objektiv som har "AF-S" i det fullständiga modellnamnet.

Så länge man kör med full automatik skulle jag tro att de flesta kort blir ganska lika med D90 och D3100, men när man går vidare och lär sig mer har D90 lite funktioner som man kan tycka är skoj:

- Fler externa reglage och displayer så man inte behöver bläddra lika mycket i menyer
- AF-motor i huset så fler objektiv funkar fullt ut.
- D90 kan agera "CLS commander", dvs styra Nikon-blixtar som inte sitter direkt på kameran utan kan placeras på andra ställen.

TIlläggas bör dock att D90:s möjligheter till filmning och "live view" är ganska rudimentära - jag har inte provat D3100 mycket nog för att veta om den är signifikant bättre men den lär inte vara sämre i alla fall. :)

Jag rekommenderar att du söker runt lite här på Fotosidan - frågor likande din avhandlas rätt ofta.

Ja, samma objektiv passar till D90. TIll D90 kan du dessutom använda fler objektiv, för det kamerahuset har inbyggd autofokusmotor och klarar därför äldre objektiv som inte har motor i sig (t.ex. Nikon AF-D 50mm/1.8 som är en populär och billig optik). För D3100 ska du leta efter objektiv som har "AF-S" i det fullständiga modellnamnet.

Så länge man kör med full automatik skulle jag tro att de flesta kort blir ganska lika med D90 och D3100, men när man går vidare och lär sig mer har D90 lite funktioner som man kan tycka är skoj:

- Fler externa reglage och displayer så man inte behöver bläddra lika mycket i menyer
- AF-motor i huset så fler objektiv funkar fullt ut.
- D90 kan agera "CLS commander", dvs styra Nikon-blixtar som inte sitter direkt på kameran utan kan placeras på andra ställen.

TIlläggas bör dock att D90:s möjligheter till filmning och "live view" är ganska rudimentära - jag har inte provat D3100 mycket nog för att veta om den är signifikant bättre men den lär inte vara sämre i alla fall. :)

Filmning är inget som jag är intresserad av så för mig kvittar det. Men är inte d90 och d80 ganska lika?Förutom att d80 har sämre ISO. D80 är lite billigare men verkar hyffsat bra.Är det något att satsa på? Har inte tillräckligt mycket pegar för d90+objektiv.

Är det specielt en Nikon du vill ha annars kan man köpa från andra märken såsom exempel Canon / Sony / Pentax.

Som många bra köpguider här säger, i princip alla dagens systemkameror är bra. För första kameran brukar man säga som tumregel:

- Köp samma märke som någon du känner, på så sätt kan lära av varandra att hitta bland menyer och finesser men även låna ut saker till varandra.

- Köp den kameran som känns bekvämast att hålla i, den som man får bäst "magkänsla" av. Sen får man ofta försöka strunta i vad många försäljare säger, vissa säger att Canon är bäst andra Nikon osv.

*Nu går jag emot det jag nyss sa, men jag såg nyss ett mycket prissänkt exemplar av Nikon D5000 med både ett "normal-zoom"- och ett "tele-zoom"- objektiv för 6200 kr. Det kan vara lite dyrt (nu vet jag inte din budget) Men jag skulle säga att det är en mycket bra investering om du har tänkt att fotografera mycket och vill utveckla dig själv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD500018200VR

Filmning är inget som jag är intresserad av så för mig kvittar det. Men är inte d90 och d80 ganska lika?Förutom att d80 har sämre ISO. D80 är lite billigare men verkar hyffsat bra.Är det något att satsa på? Har inte tillräckligt mycket pegar för d90+objektiv.

Jag har inte fotat själv med D80, men den ska vara mycket lik D90 fast precis som du säger - lite äldre och därmed sämre på ISO-sidan. I övrigt har den de flesta av D90:s fördelar.

En D90 utan objektiv tar bättre bilder än en D80 med objektiv ;)

Om du har råd med en D3100 borde du har råd med D90 som kostar lika mycket just nu. Mitt solklara tips är att ropa hem en D90 för 4.990kr innan det är för sent! http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=39VBA230AE

Köp seden ett superbilligt objektiv beg till dess du har råd med något bättre.

Tack!

Okej, tack så jättemycket för all hjälp. Nu har jag fått lite att fundera på. Det blir bog en d80 eller en d90. Vi får se! :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto