ANNONS
Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då får du ju slutpriset (om det nu inte tillkommer något annat, frakt eller vad det nu kan vara).

Det enda som kan vara negativt med att köpa nåt från tex Hongkong är väl att det ibland tar ett tag att få det levererat och att det kan bli krångligare att skicka tillbaka om du inte är nöjd med grejerna. Garantier och dylikt vågar jag inte svara på, kan säkert variera mellan tillverkare och länder.
Moms på frakten, tillkommer.

För garanti så får du vända dig till den butik du har handlat av, alltså skicka den tillbaka utomlands. Den gäller inte i Sverige.

Det jag menar är att TS verkar vilja köpa en kamera ikväll och inte vänta två veckor på att köpa en kamera som ingen har testat endast baserat på 1080/60fps? Om du tror att det kan vara det bästa valet med tanke på pris/sportfotokvaliteter/filmegenskaper jämfört med tex 7d/k5II så får du nog presentera lite argument för det. Annars kan jag ju bara kontra och säga att 5b/s är på tok för slött för skidfoto så glöm d5300.

Haha, har inte riktigt så bråttom, men ju snabbare desto bättre.
Men ja, en splittny kamera blir ju betydligt dyrare, så troligtvis inget för mig

10207.68 får jag fram att detta paket kommer att kosta i slutändan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1c2dfac09c
8 465:- går kameran för ny i sverige.
Så tror jag skiter i att beställa på ebay, och satsar på begagnat svenskt istället!

Jag tror du gör rätt i det! Om du nu inte har så bråttom vilket jag först trodde så håll koll på tradera/blocket dagligen så får du ganska snabbt en uppfattning om vad priserna brukar ligga på. Tradera är en lite säkrare indikator eftersom du får säljpriset och inte vad folk hoppas få på blocket eller fotosidan. Glöm inte att du kan söka på avslutade auktioner på tradera.

Jag tror du gör rätt i det! Om du nu inte har så bråttom vilket jag först trodde så håll koll på tradera/blocket dagligen så får du ganska snabbt en uppfattning om vad priserna brukar ligga på. Tradera är en lite säkrare indikator eftersom du får säljpriset och inte vad folk hoppas få på blocket eller fotosidan. Glöm inte att du kan söka på avslutade auktioner på tradera.

Ja, har väl inte så jättebråttom nä.
Har suttit och kollat runt på tradera/blocket köp/sälj här i 1 vecka ungefär bara. Och en 7d ligger runt 6000kr verkar det som.
beroende på skick och tillbehör.

Tips. Tänk om.

Hej. Slöläste en del inlägg och kan bara tala om att jag sålt hela min canon 5d mk2 utrustning eftersom det inte funkar att dra med sig denna blyklump i skidbacken. Dessutom är enl mig canon och nikon deadends. Dom ligger långt efter i det senaste. Kolla in Olympus OM-D M5. Liten smidig systemkamera i världsklass, med bra, lätta objektiv för en bråkdel av canonpriserna. Spegellöst kommer att rasera marknaden för spegelreflexer fullständig inom en mycket snar framtid.
Mvh Stefan

Hej. Slöläste en del inlägg och kan bara tala om att jag sålt hela min canon 5d mk2 utrustning eftersom det inte funkar att dra med sig denna blyklump i skidbacken. Dessutom är enl mig canon och nikon deadends. Dom ligger långt efter i det senaste. Kolla in Olympus OM-D M5. Liten smidig systemkamera i världsklass, med bra, lätta objektiv för en bråkdel av canonpriserna. Spegellöst kommer att rasera marknaden för spegelreflexer fullständig inom en mycket snar framtid.
Mvh Stefan

Hur tror du denna kommer funka för mig som mestadels kommer att filma park?
Finns det mycket tillbehör och sånt tipp Olympus?
Och hur bra är deras vädertätning?
På fotokungen hade dem ju ändå rätt bra pris.
http://www.fotokungen.com/olympus-omd-em5-hus-svart-inkl-4518-uvfilter-och-16gb-p-6465.aspx
http://www.fotokungen.com/olympus-omd-em5--1250-svart-inkl-32gb-p-6217-c-376.aspx

hittade även begagnat för rätt bra pris.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=207856
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=206957

Fan, ju mer jag kollar efter kamera, desto mer kameror tipsar ni om/hittar jag. Kommer aldrig lyckas bestämma mig. Denna kamera såg ju i princip lika bra ut som 7d. hittade inga riktiga för och nackdelar. bara lite smått, inget avgörande.
Men objektiven på olympus verkade ju vara billigare.

Mvh Stefan

Det verkar ju vara en bra kamera, säkert ett bra köp. Men resten av inlägget är det ju bara spekulationer! Eftersom jag har följt tråden så finns det väl några saker att tänka på angående om-d m5 med tanke på vad som söks: ingen följande AF (funkar dåligt för sportfoto), ingen mic-ingång, och aldrig över 30fps-filmning (gäller även 720).

Hur tror du denna kommer funka för mig som mestadels kommer att filma park?
Finns det mycket tillbehör och sånt tipp Olympus?
Och hur bra är deras vädertätning?
På fotokungen hade dem ju ändå rätt bra pris.
http://www.fotokungen.com/olympus-omd-em5-hus-svart-inkl-4518-uvfilter-och-16gb-p-6465.aspx
http://www.fotokungen.com/olympus-omd-em5--1250-svart-inkl-32gb-p-6217-c-376.aspx

hittade även begagnat för rätt bra pris.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=207856
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=206957

Fan, ju mer jag kollar efter kamera, desto mer kameror tipsar ni om/hittar jag. Kommer aldrig lyckas bestämma mig. Denna kamera såg ju i princip lika bra ut som 7d. hittade inga riktiga för och nackdelar. bara lite smått, inget avgörande.
Men objektiven på olympus verkade ju vara billigare.

Ska du ha ett litet smidigt system som du kan ha med i skidbacken så är det ju bara m4/3 som gäller. En 5 år gammal 7D som väger bly med stora objektiv är inget kul. Jämför bara med senaste generationens fullformatare från Sony (A7/A7R). Mitt största misstag som fotograf var att gräva ner mig i Canons oflexibla system.

Vad kommer den att kosta?

CF introducerar på 7600 :- för huset och 9800:- i kit med 18-140. Sedan erbjuder de såklart kit med 18-55 för 7900. Det är något nytt med själva chassit som skall göra kameran tåligare men jag tror inte de har vädertätat huset. Dock så tål dessa hus mer än man tror så att säga. 5 bps samt 39 punkters multicam 4800 af system räcker långt när det gäller sportfoto. Inte lika avancerat som fullproffshusen men det är ju i en annan liga. Det kommer dock ligga tydligt över allan instegshus och spegellösa alternativ. Alternativen som hittills diskuterats i tråden har olika för och nackdelar, alla varianter är en kompromiss. Den här kommer ju att vinna priset vad gäller bildkvalitet och sannolikt även videokvalitet. Du kommer att få full HD med 60 fps. Å andra sidan kommer den inte vara snabbast och mest vädertätad. ;-) Bara ytterligare en fackla på elden.

Det finns alltid ett gäng här inne som i alla diskussioner tycker man ska ha Pentax eller nåt annat mindre märke. Mitt råd är dock att du håller dig till Nikon eller Canon för ett stort utbud, kvalitet och flexibilitet.

Glöm inte att kontrollera hur länge batteriet håller på en laddning när du filmar med de olika kameramodellerna du väljer mellan. Jag har själv spegellöst som jag tycker är bra när det gäller både filmning och foto. Men min erfarenhet är att man alltid måste ha ett extrabatteri med sig ut när man kör spegellöst.

Ska du ha ett litet smidigt system som du kan ha med i skidbacken så är det ju bara m4/3 som gäller. En 5 år gammal 7D som väger bly med stora objektiv är inget kul. Jämför bara med senaste generationens fullformatare från Sony (A7/A7R). Mitt största misstag som fotograf var att gräva ner mig i Canons oflexibla system.

Tappar man mycket i kvalité eller något med ett m4/3 system?
Det måste ju finnas någon nackdel av att välje ett sådant?

Glöm inte att kontrollera hur länge batteriet håller på en laddning när du filmar med de olika kameramodellerna du väljer mellan. Jag har själv spegellöst som jag tycker är bra när det gäller både filmning och foto. Men min erfarenhet är att man alltid måste ha ett extrabatteri med sig ut när man kör spegellöst.

Eftersom batteri också tar slut fortare i kyla, så måste jag nog köpa 1 eller flera par extra batterier för att den ska klara filma hela tiden.
Har alltså redan tänkt på det. Men tack ändå!

Olympusen har ju ingen mic ingång. Därför kan den bli svår att filma med, då jag troligtvis kommer köpa till mic lite senare.
Då är man ju tillbaka på det förut, som några har sagt, att 7d är för otymplig för att dra med sig i backen?

Ha fortfarande i åtanke att jag åker inte runt med kameran på ryggen hela tiden. Utan jag har den i förvar i backen tills vi ska börja filma, och då tar jag fram kameran och sätter upp den på stativ eller kör med den i handen och filmar lite, Sedan stoppar vi undan den igen när vi inte filmar.

Men då är man ju fortfarande inne på om det ska bli pentax k-5 ii eller canon 7d?
Men pentaxen filmar ju inte i såg hög fps som man skulle vilja att den skulle.
Men annars så är den ju bra, Några av mina bekanta som filmar skidor filmar med canon 550d och dom får fram hyfsade filmer. Vi är ju liksom inga proffsfilmare, utan vi filmar för att det är roligt.

Tappar man mycket i kvalité eller något med ett m4/3 system?
Det måste ju finnas någon nackdel av att välje ett sådant?

Nackdelen är att du får påtagligt sämre AutoFokus.
m4/3 är ett utmärkt val för vissa typer av typer av foto/fotgrafer.

Men direkt olämpligt för sport/action-foto.
Exakt samma sak gäller Pentaxen.
Tyvärr.

Av de alternativ du tagit upp så här långt.
Så är Canon 7D det i särklass mest lämpade valet.

Det finns en sak som jag aldrig riktigt slutar att förundras över här på FS forum.
Det faktum att när sport/actionf-foto ska diskuteras.

Så dyker det alltid upp ett antal personer som ska ge råd.
Som har mycket begränsad (oftast ingen alls) erfarenhet av sport/action-foto.

Inte min mening att trampa någon på tårna.
Kan passa på att påpeka att jag är allergisk mot "märkeskrig".

Men jag tycker man bör ha på fötterna innan man ger någon råd om vad de ska köpa.
Tyvärr så förekommer det en del direkt olämpliga råd i den här tråden.

Trist och onödigt tycker jag.

Nackdelen är att du får påtagligt sämre AutoFokus.
m4/3 är ett utmärkt val för vissa typer av typer av foto/fotgrafer.

Men direkt olämpligt för sport/action-foto.
Exakt samma sak gäller Pentaxen.
Tyvärr.

Av de alternativ du tagit upp så här långt.
Så är Canon 7D det i särklass mest lämpade valet.

Det finns en sak som jag aldrig riktigt slutar att förundras över här på FS forum.
Det faktum att när sport/actionf-foto ska diskuteras.

Så dyker det alltid upp ett antal personer som ska ge råd.
Som har mycket begränsad (oftast ingen alls) erfarenhet av sport/action-foto.

Inte min mening att trampa någon på tårna.
Kan passa på att påpeka att jag är allergisk mot "märkeskrig".

Men jag tycker man bör ha på fötterna innan man ger någon råd om vad de ska köpa.
Tyvärr så förekommer det en del direkt olämpliga råd i den här tråden.

Trist och onödigt tycker jag.

Tack, och ja har ju fått lite konstiga tips här i tråden, och med mer eftertanke på alla tips så ser man ju tillslut att kameran inte passar till mitt ändemål.
Men har i princip bestämt mig att det blir en begagnad 7d.
Frågan är bara vilken av alla dessa 7d som ligger ute på begagnat marknaden är bra..
Blir lite lotteri när jag inte kan något om kameror.

Är sugen på denna
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_eos_7D__ef_35mm_2_0__Samyang_8mm_3_5_49121444.htm?ca=5&w=3
Då den har det mesta jag vill ha.
Ett fisheye objektiv som är bra vid filming av actionsport.
Ett fast 35 mm objektiv.
1 trebensstativ och 1 enbensstativ, hade tänkt att köpa ett 1 bensstativ redan.
Minneskort
och väskor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar