Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns säkert skrivet en del om hur man köper begagnat på bästa sätt men man får nog gå lite på känsla och acceptera att det är lite risker jämfört med att köpa nytt. I min mening är det dock nästan alltid värt det. Du kan maila och fråga säljaren om tex hur många exponeringar kameran har, en 7d ska vara god för 150k tror jag. Det är hans kamera och det ligger inte på dig att ta reda på hur man tar fram det, för en 7d vet jag inte men det går väl att googla fram. Om du kollar på grejerna på plats går det ju att bilda sig en rätt bra uppfattning om hur de är hanterade. "Pedantskött" var alltså detta exemplar ;) Äh jag vet inte, jag har slagit till om det såg bra ut. Har köpt massvis med grejer på nätet och aldrig blivit besviken. Tycker priset är helt ok. Ett objektiv med lagom zoom till en 7d som jag hört mycket gott om är Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM, den får du för under 4000:-. Sägs vara skarp och den har ett gott andrahandsvärde. Själv köper jag mest prylar som jag vet går att sälja, man tröttnar så fort..

Okej, ska kolla lite mer på den pedantskötta kameran. Får försök hitta mig några bra objektiv och så också senare!
tack för hjälpen iallafall!

Om du inte räds för engelska i skrift och språk, så skulle jag kolla in den här sidan: http://www.eoshd.com/

Att filma med sina systemkameror verkar vara det som gäller där. Kolla in deras forum. Tror du kan få lite mer initierade svar där.

Hur är det att köpa begagnat via ebay?
Om man t.ex köper från en "shop" som säljer begagnade kamerahus, och har bra omdöme, Är det lika säkert som tradera?
Det är ju bättre priser på ebay än t.ex tradera och andra begagnade köp/sälj sidor i sverige.

Tänk på att om du handlar på eBay utanför EU så tillkommer moms och tull. Det landar ofta på ca 30% av priset plus frakten. Man kommer ofta undan om man beställer småsaker som sladdar eller batterier, men en kamera får du nog betala för.

Jag hade inte valt ett fast objektiv i ditt läge. Själv använder jag endast ett fast 35mm men jag filmar mycket sällan. När du filmar åkning kan du inte alltid välja exakt var du skall placera dig så då är nog ett zoom-objektiv bättre.

Någon tipsade tidigare i tråden om panasonic. Jag ser att panasonic lumix-g6 kan filma 1080p i 60 fps. Än så länge är det den enda systemkameran jag sett som kan det.

Så vill du ha full-hd och slow motion smalnar urvalet betydligt. Själv fotar jag med nikon och kan därför väldigt lite om kamerorna som tagits upp i tråden...

Tänk på att om du handlar på eBay utanför EU så tillkommer moms och tull. Det landar ofta på ca 30% av priset plus frakten. Man kommer ofta undan om man beställer småsaker som sladdar eller batterier, men en kamera får du nog betala för.

Jag hade inte valt ett fast objektiv i ditt läge. Själv använder jag endast ett fast 35mm men jag filmar mycket sällan. När du filmar åkning kan du inte alltid välja exakt var du skall placera dig så då är nog ett zoom-objektiv bättre.

Någon tipsade tidigare i tråden om panasonic. Jag ser att panasonic lumix-g6 kan filma 1080p i 60 fps. Än så länge är det den enda systemkameran jag sett som kan det.

Så vill du ha full-hd och slow motion smalnar urvalet betydligt. Själv fotar jag med nikon och kan därför väldigt lite om kamerorna som tagits upp i tråden...

Tror ej det blir en panasonic, då den inte är lika bra när det kommer till fotografering av sport och annan fotografering.

Vet att det kan bli 25% moms, men tänker isåfall beställa från ex storbrittanien och då är det ingen tull/moms. eller?

Blir helt galen när jag sitter och kollar runt på olika kamera-modeller.
Har hoppat tillbaka till att kolla på pentax kamerorna, Då dom blir lite billigare, och jag får mer pengar att lägga på bättre objektiv etc.
Och pentaxerna (k-5, k-5ii) ska vara jämnlika med 7d, om inte bättre av vad jag läst nu.
Så just nu lutar det mot k-5 eller k-5ii, Men det beror på vad jag hittar.
Blir troligtvis begagnat. Och hittar jag en 7d med bra pris så slår jag till, och hittar jag en k-5 eller k-5ii med bra pris slår jag nog till på den.

Om man t.ex kollar på detta paket
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pentax_K5_med_2_zoomobjektiv_50159114.htm?ca=5&w=2
Är det ett bra pris? om den har lågt antal exponeringar.
Är den värd sina pengar?

Stämmer att det inte blir moms från Storbritannien då det är inom eu.

Jag hade inte valt k-5II eftersom den inte har något slow motion-läge alls. Oavsett upplösning.

Att panasonic inte är bra för sport tror jag inte på. Alla kameror kan fota allt. Den kanske inte har det bästa eller snabbaste autofokussystemet (jag vet inte varför någon påstår att den inte är bra) men bara för att något inte är bäst betyder inte att det är dåligt. Tänk på hur fort tekniken går framåt! Instegsmodellerna har idag lika bra sensorer som satt i proffskamerorna under senaste Vinter OS i Kanada. (Nåja, men du förstår poängen). Dög de åt eliten då kanske de duger till dig idag?

Ärligt talat är det oftare fotografen som är begränsningen än kameran i sig. Så länge vi inte talar om konkreta funktioner som behövs, tex film-lägen.

Slutligen slänger jag in ytterligare en kamera i elden: Nikon D5200!

Stämmer att det inte blir moms från Storbritannien då det är inom eu.

Jag hade inte valt k-5II eftersom den inte har något slow motion-läge alls. Oavsett upplösning.

Att panasonic inte är bra för sport tror jag inte på. Alla kameror kan fota allt. Den kanske inte har det bästa eller snabbaste autofokussystemet (jag vet inte varför någon påstår att den inte är bra) men bara för att något inte är bäst betyder inte att det är dåligt. Tänk på hur fort tekniken går framåt! Instegsmodellerna har idag lika bra sensorer som satt i proffskamerorna under senaste Vinter OS i Kanada. (Nåja, men du förstår poängen). Dög de åt eliten då kanske de duger till dig idag?

Ärligt talat är det oftare fotografen som är begränsningen än kameran i sig. Så länge vi inte talar om konkreta funktioner som behövs, tex film-lägen.

Slutligen slänger jag in ytterligare en kamera i elden: Nikon D5200!

Vill först och främst tacka för att du gör det ännu krångligare för mig i kampen efter kamera genom att slänga in en till kamera ;)

Det du stämmer verkar ju ha en stor poäng, det är ju personen bakom kameran som gör det.
Men tycker du att panasonicen skulle ändå vara något för mig? Den verkar ju vara "bäst" när det kommer till filming i prisklassen under 10 000kr. Men den är ju inte vädertätad, vad gör det för mig? Jag kommer som sagt vara ute mycket med kameran på vintern och filma och så. Några bekanta kör som sagt med canon 550d, och för dom funkar det. Men funkar det för mig? Och funkar det för panasonicen?
Det var liksom 1 av de stora anledningarna jag inte var så intresserad av den kameran.

En sak som är viktig att komma ihåg när det gäller action/sport-foto.
Och då tänker jag på stillbilder/fotografering.
Är att Autofokus (AF) presterar så bra som möjligt.

Jag vågar påstå att 7D är det absolut bästa valet ur just det perspektivet.
Sedan kan det ju tilläggas att 7D är bygd i magnesiumlegering.
Samt är vädertätad. Dvs Pentax är inte ensam om detta.

Vad det gäller AF-prestanda så är det ett jätte-ämne i sig.
Finns väldigt mycket att säga om det.
Har tidigare skrivit en hel massa om detta i andra trådar här på FS.
Tänker inte upprepa detta i den här tråden.

Men för att göra det kortfattat så spelar Canon och Nikon i en egen liga på just denna punkt.
Tyvärr. (Jag hade mer än gärna sett övriga aktörer på marknaden ge Canon och Nikon en rejäl match på den här punkten).

Det kan för sakens skull tilläggas att jag jobbar professionellt med att fotografera sport.
(Om någon undrar över vad jag menar med att jag jobbar professionellt med sportfoto så kan ni kika här och här).

En sak som är viktig att komma ihåg när det gäller action/sport-foto.
Och då tänker jag på stillbilder/fotografering.
Är att Autofokus (AF) presterar så bra som möjligt.

Jag vågar påstå att 7D är det absolut bästa valet ur just det perspektivet.
Sedan kan det ju tilläggas att 7D är bygd i magnesiumlegering.
Samt är vädertätad. Dvs Pentax är inte ensam om detta.

Vad det gäller AF-prestanda så är det ett jätte-ämne i sig.
Finns väldigt mycket att säga om det.
Har tidigare skrivit en hel massa om detta i andra trådar här på FS.
Tänker inte upprepa detta i den här tråden.

Men för att göra det kortfattat så spelar Canon och Nikon i en egen liga på just denna punkt.
Tyvärr. (Jag hade mer än gärna sett övriga aktörer på marknaden ge Canon och Nikon en rejäl match på den här punkten).

Det kan för sakens skull tilläggas att jag jobbar professionellt med att fotografera sport.
(Om någon undrar över vad jag menar med att jag jobbar professionellt med sportfoto så kan ni kika här och här).

Tack för dina synpunkter, detta med autofokus har jag förstått att det är riktigt viktigt vid just sportfoto, och den bygger ju in en stor del i vad jag väljer för kamera.
Men min budget är som sagt inte den högsta, och när jag även kommer filma mycket kanske det inte kommer räcka med 1 objektiv, och när man köper mer objektiv springer ju pengarna iväg.
Så därför jag funderar på lite billigare kamera modeller. Jag kommer ju inte heller fotografera proffisionellt på något sett, utan mer filma och fotografera mina kompisar när dom åker och så, och pilla på lite så. Och sedan lägga upp på internet.

Har ett par modeller som det hela tiden väger mellan.
Canon 7d (För att den har bra AF och filmar riktigt bra filmer, och att den är vädertät)
Panasonic Lumix g6 (För den verkar göra ruskigt bra filmer, och är billig)
Pentax k-5 (Hyfsad inom alla ämnen ovan +vädertätad och billig)
Pentax k-5ii (Lite bättre än k-5, vädertätad, men lite dyrare)

Detta är väl de modeller jag funderar över vilken det blir just nu.
Hittar jag någon av dessa med pangpris slår jag nog till direkt på den.
Men hittar inget riktigt bra pris på dessa just nu, så tänker mer efter vilken av dem jag skall köpa.

Kunde inte redigera den förra posten, så måste lägga nytt svar..

Vet att det har blivit mycket postande, men jag vill ju ha en massa svar. Hoppas andra som är på jakt efter kamera hittar tråden och blir inspirerad och hittar eget!

Men som sagt, sitter här och browsar ebay.co.uk och letar efter kamera.
Och har hittat några kameror som snappat upp mitt intresse,
Och dessa är http://www.ebay.co.uk/itm/Pentax-K-...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1e81def7a5

En ny pentax k-5 IIs för endast ca 6200kr och det är ju ett riktigt bra pris, då en ny i sverige går för minst 8890 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Canon...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item2c6b9dde39

En canon 7d med 3 st objektiv för endast 8800 kr, En ny 7d utan objektiv går för ca 8500kr i sverige.

Vet att man kanske får lägga till tull och moms, men man borde ju tjäna på det ändå?
Vad tror ni om någon av de ovan? Är de värda att fundera på? Eller är det bara skit och inte värt?

Personligen tycker jag att du ska satsa på 7D.
Utan någon som helst tvekan.

För vad det gäller AF, och det du vill göra, så är det en stor skillnad.
För andra typer av fotografering är skillnaden många gånger obefintlig.
Detta är viktigt att komma ihåg.
Så det som för andra inte är någon stor/betyande skillnad.
Är helt klart något av betydelse den dag du vill ta stillbilder på dina kompisar.

Jag vet av egen erfarenhet hur frustrerande det är att jobba med utrustning som inte hänger med.
Även om du bara ska göra det för "privat bruk", så är det inget du vill kämpa med helt i onödan.
Bara för att du gjorde ett onödigt felval.

Sedan så har Canon ett utbud av objektiv, som är stort och bra.
I flera olika prisklasser, och dessutom med en hyfsat stor begagnatmarknad.

Vilket mycket väl kan komma att leda besparingar i längden.

Kunde inte redigera den förra posten, så måste lägga nytt svar..

Vet att det har blivit mycket postande, men jag vill ju ha en massa svar. Hoppas andra som är på jakt efter kamera hittar tråden och blir inspirerad och hittar eget!

Men som sagt, sitter här och browsar ebay.co.uk och letar efter kamera.
Och har hittat några kameror som snappat upp mitt intresse,
Och dessa är http://www.ebay.co.uk/itm/Pentax-K-...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1e81def7a5

En ny pentax k-5 IIs för endast ca 6200kr och det är ju ett riktigt bra pris, då en ny i sverige går för minst 8890 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Canon...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item2c6b9dde39

En canon 7d med 3 st objektiv för endast 8800 kr, En ny 7d utan objektiv går för ca 8500kr i sverige.

Vet att man kanske får lägga till tull och moms, men man borde ju tjäna på det ändå?
Vad tror ni om någon av de ovan? Är de värda att fundera på? Eller är det bara skit och inte värt?

Momsen är 25 % och det är vad jag vet ingen tull på digitalkameror. Då får du ju slutpriset (om det nu inte tillkommer något annat, frakt eller vad det nu kan vara). Jämför med nypriset i sverige eller begagnat för den delen, är det billigare är det ju bara att köpa. Det enda som kan vara negativt med att köpa nåt från tex Hongkong är väl att det ibland tar ett tag att få det levererat och att det kan bli krångligare att skicka tillbaka om du inte är nöjd med grejerna. Garantier och dylikt vågar jag inte svara på, kan säkert variera mellan tillverkare och länder. EN gång har jag beställt från en lite mer udda fågel på ebay, leveranstiden var 2-3 veckor men det var inget strul. Fast i slutändan kom jag fram till att jag nog skulle vilja spara lite mer pengar en jag gjorde den gången för att väntetiden skulle vara värt det.

Med Nikon D5300 kommer väl att kunna filma 1080/60 fps har jag för mig.

Momsen är 25 % och det är vad jag vet ingen tull på digitalkameror. Då får du ju slutpriset (om det nu inte tillkommer något annat, frakt eller vad det nu kan vara). Jämför med nypriset i sverige eller begagnat för den delen, är det billigare är det ju bara att köpa. Det enda som kan vara negativt med att köpa nåt från tex Hongkong är väl att det ibland tar ett tag att få det levererat och att det kan bli krångligare att skicka tillbaka om du inte är nöjd med grejerna. Garantier och dylikt vågar jag inte svara på, kan säkert variera mellan tillverkare och länder. EN gång har jag beställt från en lite mer udda fågel på ebay, leveranstiden var 2-3 veckor men det var inget strul. Fast i slutändan kom jag fram till att jag nog skulle vilja spara lite mer pengar en jag gjorde den gången för att väntetiden skulle vara värt det.

Så man ska betala momsen på det man köper, men ingen tull? Så det är bara att lägga till 25%?
Så £859.00 blir runt 10 000kr?
och denna som kostar £799 http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1c2dfac09c
hamnar runt 9500 kr?

Så man ska betala momsen på det man köper, men ingen tull? Så det är bara att lägga till 25%?
Så £859.00 blir runt 10 000kr?
och denna som kostar £799 http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1c2dfac09c
hamnar runt 9500 kr?

Det här är tullverkets regler, de har även en automatisk uträkning där du kan skriva in alla värden. Verkar kunna tillkomma något form av importavgift som beror av vem som levererar men som jag fattat är det kanske en hundring eller nåt.

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

Ja den är väl 14 dagar borta vilket såklart är detsamma som en evighet i tid och en icke existerande produkt.

Det jag menar är att TS verkar vilja köpa en kamera ikväll och inte vänta två veckor på att köpa en kamera som ingen har testat endast baserat på 1080/60fps? Om du tror att det kan vara det bästa valet med tanke på pris/sportfotokvaliteter/filmegenskaper jämfört med tex 7d/k5II så får du nog presentera lite argument för det. Annars kan jag ju bara kontra och säga att 5b/s är på tok för slött för skidfoto så glöm d5300.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar