Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon. (för actionfoto)

Men på dig verkar det ju som om du i själva verket vill filma? Och bara tänker på en systemkamera därför att du tänker dig "jamen då kan jag ju börja lära mig fota också"?

Videokameror är bättre på att filma än systemkameror. Och man riskerar inte att bränna in ett rutmönster i Bayerfiltret heller. Varför funderar du inte ett varv till? Kanske skall du ha en videokamera istället? Om filmning och systemkameror vet jag inte så mycket (jag är helt ointresserad av filmning) men jag misstänker att för de mest lämpliga måste man titta i riktningar som inte är så (just nu, om 10-20 år kanske det ser annorlunda ut) roliga för det foto du kanske tänker på.

Canon. (för actionfoto)

Men på dig verkar det ju som om du i själva verket vill filma? Och bara tänker på en systemkamera därför att du tänker dig "jamen då kan jag ju börja lära mig fota också"?

Videokameror är bättre på att filma än systemkameror. Och man riskerar inte att bränna in ett rutmönster i Bayerfiltret heller. Varför funderar du inte ett varv till? Kanske skall du ha en videokamera istället? Om filmning och systemkameror vet jag inte så mycket (jag är helt ointresserad av filmning) men jag misstänker att för de mest lämpliga måste man titta i riktningar som inte är så (just nu, om 10-20 år kanske det ser annorlunda ut) roliga för det foto du kanske tänker på.

Samtidigt, om man vill ha samma inställningsmöjligheter (och då ev möjlighet att byta objektiv) måste man satsa på en semiprofessionell/professionell videokamera, så vill man ha bästa videomöjligheter för kostnaden är väl en systemkamera inget dåligt val.

Canon. (för actionfoto)

Ja, den kommer ju mest användas till filmning troligen. Men känner även att jag kommer att vilja fota. då jag har fotat en del innan och tycker det är kul, men jag har inte haft nå bra saker utan digital-kameror och några andra gammla kameror. Så känns ändå som att jag skulle vilja ha en systemkamera.

Man får vad man betalar för dessvärre, utan allväderskydd får man vara mer försiktig.
Detta objektiv skulle kunna funka, en telezoom som motsvarar 90-300mm utsnitt i 35mm format.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana45150

Biildstabilisering är ett måste om du ska filma, även bra för stillfoto, eftersom Panasonic inte har inbyggd stabilisering i huset så måste det finnas i objektiven.

Okej, men behöver jag ett telezoom objektiv för att filma? Är det bättre än ett "vanligt" objektiv vid filming?

Okej, men behöver jag ett telezoom objektiv för att filma? Är det bättre än ett "vanligt" objektiv vid filming?

Ska du filma sport/action som skidåkning känns ett teleobjektiv som en uppenbar fördel. Klart du kan använda ett fast objektiv men det är lättare att använda benen som "zoom" om man filmar/fotograferar objekt där man har tid på sig att fundera, flytta på sig och komponera bildrutan.

Var har du tänkt åka/filma/fota? Jag har väl egentligen mer erfarenhet av att åka skidor än att fota och filma men jag har väl testat en del och har några tips som kanske kan vara till nytta.

Åker du i alperna, kolla upp priserna på kameraprylar i Schweiz, inte sällan billigare än begagnat här hemma. toppreise.ch är Schweiziska prisjakt. Jag har själv två Canon, en billig 550d som funkar utmärkt till film, om du är i inlärningsfasen och bara har tänkt filma så duger den gott. Sök på 550d på vimeo så ser du att det går att göra snygga saker med en billig kamera. Om du vill ha lite mer prestanda till stillbild kanske du ska överväga en bättre, eller en till. Du kommer säkert vilja fota skidåkare också, Canon gör som jag förstått det bra och snabba modeller när det gäller autofokus och sekvensbilder. Jag har själv en lite bättre och snabbare kamera till sportfoto (1d) men om jag bara ska filma så tycker jag inte den är värd att släpa på.

Eftersom jag bara har ett märke så gissar jag ju bara, men, jag har svårt att tro att några andra märken har ett lika stort utbud av riktigt bra och relativt billiga objektiv på begagnatmarknaden som Canon. Om dina kompisar har Canon kan ni ju låna av varandra också.

Personligen tror jag att en 7d skulle vara ett riktigt bra val som du inte kommer att ångra, då får du en kompetent kamera både för film och foto. Det stämmer säkert som många har sagt, att det går att hitta kameror med bättre filmegenskaper för samma eller billigare pengar men allting är ju en avvägning. När det gäller objektiv så kanske du har nytta av ett telezoom eller fast tele men jag som har rätt mycket erfarenhet av att knata runt i bergen och har koll på hur skidfilm brukar se ut är inte helt övertygad om att det är det du kommer att använda till film i så stor utsträckning. Om jag vore du hade jag börjat med en standardzoom i stil med den du själv föreslog och sen om du tycker att avstånden blir för stora så finns det många fina zoomar i stil med 70-200 att kika på i framtiden.

Av CaNikon hade jag utan tvekan valt Canon, tex pga magic lantern(ML). Vilket gör att jag valt en modell som klarar av ML.
Pentax videofunktioner har jag aldrig läst varken bu eller bä om.
Sony är gissningsvis ett bättre videoval.

AF vid filmning på en DSLR suger. Är det ok för dig?

Har du funderat på ljud?
Skall kameran ha separat ljudingång för bättre mick lr är ljudet ointressant?
Vill du kunna ändra bländare under tiden du filmar?
Hur länge vill du kunna filma i stöten?

Var har du tänkt åka/filma/fota? Jag har väl egentligen mer erfarenhet av att åka skidor än att fota och filma men jag har väl testat en del och har några tips som kanske kan vara till nytta.

Åker du i alperna, kolla upp priserna på kameraprylar i Schweiz, inte sällan billigare än begagnat här hemma. toppreise.ch är Schweiziska prisjakt. Jag har själv två Canon, en billig 550d som funkar utmärkt till film, om du är i inlärningsfasen och bara har tänkt filma så duger den gott. Sök på 550d på vimeo så ser du att det går att göra snygga saker med en billig kamera. Om du vill ha lite mer prestanda till stillbild kanske du ska överväga en bättre, eller en till. Du kommer säkert vilja fota skidåkare också, Canon gör som jag förstått det bra och snabba modeller när det gäller autofokus och sekvensbilder. Jag har själv en lite bättre och snabbare kamera till sportfoto (1d) men om jag bara ska filma så tycker jag inte den är värd att släpa på.

Eftersom jag bara har ett märke så gissar jag ju bara, men, jag har svårt att tro att några andra märken har ett lika stort utbud av riktigt bra och relativt billiga objektiv på begagnatmarknaden som Canon. Om dina kompisar har Canon kan ni ju låna av varandra också.

Personligen tror jag att en 7d skulle vara ett riktigt bra val som du inte kommer att ångra, då får du en kompetent kamera både för film och foto. Det stämmer säkert som många har sagt, att det går att hitta kameror med bättre filmegenskaper för samma eller billigare pengar men allting är ju en avvägning. När det gäller objektiv så kanske du har nytta av ett telezoom eller fast tele men jag som har rätt mycket erfarenhet av att knata runt i bergen och har koll på hur skidfilm brukar se ut är inte helt övertygad om att det är det du kommer att använda till film i så stor utsträckning. Om jag vore du hade jag börjat med en standardzoom i stil med den du själv föreslog och sen om du tycker att avstånden blir för stora så finns det många fina zoomar i stil med 70-200 att kika på i framtiden.

Hej, jag åker inte i alperna utan har en skidbacke här i närheten som jag åker i,plus att vi åker lite street.

Av CaNikon hade jag utan tvekan valt Canon, tex pga magic lantern(ML). Vilket gör att jag valt en modell som klarar av ML.
Pentax videofunktioner har jag aldrig läst varken bu eller bä om.
Sony är gissningsvis ett bättre videoval.

AF vid filmning på en DSLR suger. Är det ok för dig?

Har du funderat på ljud?
Skall kameran ha separat ljudingång för bättre mick lr är ljudet ointressant?
Vill du kunna ändra bländare under tiden du filmar?
Hur länge vill du kunna filma i stöten?

Har tänkt på det, men vet inte om jag behöver eller inte. Men skulle ju vara bra med mic ingång om man senare vill ha mic.
Och nej ändra bländare under tiden kommer jag nog inte använda.
Och filmar väl max 1 min åt gången i backen.

Jag måste hålla med några tidigare inlägg..

Vad är orsaken till att du vill välja en systemare för att filma med? Det är såklart ett jättebra val OM ni har tänkt producera riktigt bra skidfilmer där du är filmare och de andra agerar. Ni tar om samma scen flera gånger för att allt skall klaffa och till slut sitter skärpan perfekt med kort skärpedjup.Som tidigare sagts, välj en modell som klarar magic lantern. Föreslagen Panasonic är säkert ett bra val också direkt från kartong.

Är du mer ute efter att filma det riktigt häftiga åket medan du själv har kul och åker själv skulle jag satsat på en go-pro. Kvaliteten är hög på fimerna men sensorn är liten och skärpedjupet långt. Inga inställningsmöjligheter.

Skall du å andra sidan fota actionsport tycker jag du skall satsa på en 7D för den snabba autofokusens skull. Bättre finns inte för actionsfoto om priset skall vara vettigt. Att fota actionfoto med föreslagen Panasonic lär vara nära omöjligt p.g.a. den saknar fasdetekterande autofokus.

Bara att börja prioritera =)

Det går lika bra med selleri

Hej, varför inte titta på en Pentax, mycket prisvärd kamera vädertätad.
Pentax har kanske inte objektiv i den bästa (dyraste) klassen men för actionfoto är det en snabb och tålig kamera värd att titta på tycker jag.

Den här typen av svar dyker upp lite då och då i olika trådar och det gör mig något förvånad. Varför rekommendera Pentax eller Panasonic när TS efterfrågar synpunkter på Canon och Nikon? Om frågan hade varit "Kan ni rekommendera en bra kamera för filmning av skidåkning" kan väl Pentax vara lika bra svar som något annat, men så var inte frågan ställd i det här fallet.

Den här typen av svar dyker upp lite då och då i olika trådar och det gör mig något förvånad. Varför rekommendera Pentax eller Panasonic när TS efterfrågar synpunkter på Canon och Nikon? Om frågan hade varit "Kan ni rekommendera en bra kamera för filmning av skidåkning" kan väl Pentax vara lika bra svar som något annat, men så var inte frågan ställd i det här fallet.

Tack för svaret. Jag må ha beskrivet mig lite tafatt i trådstarten, men jag välkommnar alla svar och tips. jag var bara lite insatt i canon och nikon, och har därför absolut ingen som helst kunskap av andra kameror, därför jag inte skrev om några andra. Men tipsa gärna om andra märken.
Det spelar egentligen ingen roll vilket märke det är.

Jag måste hålla med några tidigare inlägg..

Vad är orsaken till att du vill välja en systemare för att filma med? Det är såklart ett jättebra val OM ni har tänkt producera riktigt bra skidfilmer där du är filmare och de andra agerar. Ni tar om samma scen flera gånger för att allt skall klaffa och till slut sitter skärpan perfekt med kort skärpedjup.Som tidigare sagts, välj en modell som klarar magic lantern. Föreslagen Panasonic är säkert ett bra val också direkt från kartong.

Är du mer ute efter att filma det riktigt häftiga åket medan du själv har kul och åker själv skulle jag satsat på en go-pro. Kvaliteten är hög på fimerna men sensorn är liten och skärpedjupet långt. Inga inställningsmöjligheter.

Skall du å andra sidan fota actionsport tycker jag du skall satsa på en 7D för den snabba autofokusens skull. Bättre finns inte för actionsfoto om priset skall vara vettigt. Att fota actionfoto med föreslagen Panasonic lär vara nära omöjligt p.g.a. den saknar fasdetekterande autofokus.

Bara att börja prioritera =)

Har redan en go-pro liknande kamera, så behöver inte en sådan. Utan skall ha en systemkamera, för ja vi kommer filma på samma ställen om och om igen tills vi får ett perfekt klipp.
Men om du jämför panasonic med 7D när det kommer till själva filmingen då? hur mycket skiljer dom sig åt? är panasonicen bättre än 7d vid filming men sämre vid foto? har kollat fördelar och nackdelar på internet, men förstår som sagt inte saker som shutterspeed osv. förstår i helhet, men inte vad egentligen hjälper/inte hjälper till med.

Men om du jämför panasonic med 7D när det kommer till själva filmingen då? hur mycket skiljer dom sig åt? är panasonicen bättre än 7d vid filming men sämre vid foto?
Med DSLR(7D) är du i princip utlämnad till manuell fokus och zoom.
Det är jävligt irriterande att ha med zoom o fokusljud på film. Men skall ljudet ändå bytas till ngt annat så spelar det ingen roll. Dessutom så blir manuell zoom på dagens AF-objektiv ryckigt o fult, med andra ord: zooma inte!

Kortversion: AF suger på en DSLR!

Okej, Men kommer jag klara mig utan allvädersskydd? eller kommer jag måsta vara riktigt riktigt varsam när jag filmar/fotograferar ute på vintern?

Och skulle någon kunna tipsa till dugliga objektiv till panasonic g6 som fungerar bra vid filmining?

45-175 mm är mycket bra filmobjektiv som också har motorzoom, rekommenderas.

Ja
Men jag har bara läst om det eftersom att jag har valt "fel" system för MÅNGA år sedan

RAW ger ju fantastiska möjligheter, men frågan är väl dels om ml-canon-raw är praktiskt och smidigt om man nu ska lära sig att filma. Jag skulle kalla det något av en överkurs och arbetsgången är ganska mycket mer omständig än att bara trycka på REC. Jag tänker på att det inte är direkt buggfritt och ställer helt andra krav på minneskort, lagring, efterarbete osv. Det funkar ju uppenbarligen hur bra som helst för de som verkligen sätter sig in i RAW-filmning med hackade canonkameror men det är väl lite av ett sidospår ändå? Vill man verkligen filma och bara filma i RAW hade jag rekommenderat en kamera som är gjord för det ändåmålet. Ska tilläggas att jag har bara har testat att filma i RAW men för mina ändamål så var det för mycket jobb och krångel för att det skulle vara värt det. Är man seriös med sitt filmande kan man säkert få till en smidig arbetsgång.

Har nu läst alla inlägg både en och två gånger, Men är fortfarande kluven över vad jag ska köpa.
Men känner att jag iallafall har mera koll än förut.
Panasonicen skulle vara bra för den verkar ju vara bäst att filma med, men sedan är ju canons 7d vädertätad också, och med den kan jag ju även ta action kort, vilket skulle vara roligt.
Sedan har man ju pentaxen, hur är den när det kommer till action kort?
Har minst koll på pentax kamerorna, klarar dom av action kort? Hur är dom egentligen?

Och hur är det med begagnat, har kollat runt här på köp & sälj, men vet inte riktigt vad som är bra pris eller inte. Vilka sidor har bra begagnade saker? och till vilka pris bör man köpa sakerna till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar