Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkepenk

Avslutat medlemskap
Har bestämt mig för att skaffa en systemkamera, men som riktig lekman (kan endast att det finns olika ASA på filmer) vet jag inte vad jag skall ha.

Har tittat på Canon Eos 30 och det verkar ju onekligen vara en bra kamera, MEN köpa beg och få billigare och objektiv kanske, ELLER köpa nytt och ha garanti.

Köpa en ny Eos 30 är för dyrt för mig, 5990:- var det billigaste jag hittade, men kan jag hitta en sådan med kanske extraobjektiv plus lite annat för ca 5000?

/Nyligen fotofrälst, tacksam för all hjälp jag kan få

Då du är ny på fotosidan så är det väl inte så lätt att veta att detta diskuterats i typ 50 olika trådar. Gör en sökning i forumet så kommer du hitta mer information än du orkar läsa ikväll.

Jag använder själv enbart gamla manuella kameror och trivs med det. Sen är det ju många som gillar nya åxå men köp du en ny EOS300 så har du nåt fint att börja med.

Ha en bra kväll. Hälsn. Uffe

Var i samma situation som du för ett tag sedan och hade därför anledning att fördjupa mig i detta problem. Om man är amatör, som du och jag väl får anses vara är det inte lätt. Att ställa en fråga som denna på fotosidan brukar oftast bara resultera i en massa inlägg där man får besked om vad experterna tycker om just sin egen kamera; det är oftast ganska avancerade prylar.
Min ambition var att köpa en kamera som passade
mig som amatör men som man även kunde växa i.
Jag ställde frågor till fotografer, läste fototidningar och ställde frågor på nätet. Sammanfattningsvis kom jag personligen fram till att följande modeller skulle passa.

canon eos 300v/minolta dynax5/nikon f 65/pentax mz6

Samtliga dessa modeller har alla nödvändiga automatiska funktioner (inklusive skärpedjupskontroll) samt möjlighet till helt manuell användning.

Egentligen var mitt intryck att det inte spelade någon roll vilken av dem man valde eftersom det
är objektiven som är det viktigaste. Emellertid kan jag dock säga att bland de personer jag talade med fanns det en viss övervikt av dem som rekommenderade canon.

Mitt eget val blev till slut en minolta dynax 4 men det var mest beroende på att att jag fann en annons där de sålde denna modell med 2 objektiv
(sigma 28-80 + sigma 70 -300) samt väska till ett mycket bra pris. Jag är nöjd med min kamera
men så här efteråt tänker jag att jag hade inte varit helt missnöjd om det varit en dynax 5 istället.

hoppas du är hjälpt av detta.

anders

Köp en minolta

Jag har använt Minoltas kameror i snart tio år och är jättenöjd. Som nybörjar kamera skulle jag rekomendera en Dynax 5:a som erbjuder väldigt mycket för pengarna. Om du vill köpa en begagnad så är en Dynax 505 si Super ett utmärkt val. Båda kamerorna har så gott som allt man kan tänka sig även om 5:an har mer. Minoltas objektiv är inte heller fy skam, fast många klagar på ett begränsat utbud (nog för att det räcker till) men idag har tredjeparts tillvrkarna såsom Sigma, Tamron och Tokina börjat göra utmärkta objektiv till humana priser. Fördelen med de båda Minolta kamerorna jag nämnde är att de låter dig växa som fotograf. De har de flesta funktionerna men även all tänkbar automatik som dessutom fungerar väldigt bra.

Hoppas att detta underlättar valet!

Nikon F65

Kolla in www.scandinavianphoto.se

Jag köpte en Nikon F65 i ett paket, det gick på 4900:-

Har inte hittat en Nikon F65:a i paket med ett extra objektiv förutom på denna sida. Jag trivs kanonbra med kameran, den känns dyrare än den något plastiga Eos 300:an.

Jaja, lycka till!

Till Magnus,

Johan har rätt, plastkameror ska man välja bort, dom är inte sryktåliga, dom är till helg fotografer som tar 5-6 rullar/år det är min åsikt. Kolla in kameran filmbanan ska vara metall. Det är igen min åsikt. Ska funka med AA batterier (för ekonomin) eller ha bat.pack. Ha inte för bråttom med inköpet, känn efter, kolla priserna. Jag har Canon, Nikon, Pentax. Canon är prisvärd, Af optiken passar till alla serier. Nikon har bättre kvalitet på kamerahus något dyrare, Af optiken är flera olika, passar i huset men fungerar lite olika (fråga i butiken).
Om du vill ha rekommendation, från Canon 600 serien billig, o bra t.x EOS 650 ca 1500kr. Nikon 4,5,6,800 serien mycket prisvärda. du hittar billiga paket, på begmarknaden.

Som sagt det är min åsikt. Någon som tycker
annorlunda?

Tröttnar du på fotografering, kan du sälja grejorna för nästan samma pris. det är inte så med plastkameror.

En EOS 30 känns som lite mycket kamera för en nybörjare.

Jag har haft min EOS 300 nu i två år, och den duger gott åt mig. Den har alla automatiska, halvautomatiska och manuella program man normalt behöver.

Plast, visserligen, men den har hållit bra ändå, inte en repa. Och ändå släpar jag med mig kameran vartän jag går. Filmbanan är i metall, i alla fall.

Objektivens begagnatmarknad är det du skall titta på.

Du kommer nog att upptäcka att Canon är den som har bäst begagnatutbud av bra optik.

I dag är det också Canon som leder det digitala racet, det borgar gott för EF-objektiven i framtiden.

Om du är intresserad av extrema teleobjektiv så är Canons CCD-sensor en nackdel.

Lycka till
/Erik

Jag har haft min eos 300 i ett år (köpte den i paket med 28-90 och 75-300 båda dc-optik) och det enda jag är missnöjd med är optiken.

Hade i stort sett ingen erfarenhet av fotografering med systemkamera innan och uppskattade därför användarvänligheten hos denna modell.

Kameran är helt suverän, lättanvänd, alla manuella inställningar finns om man vill experimentera lite osv men samtidigt bra automatiska funktioner med avancerad ljusmätning och autofocus om man vill vara helt säker på att få bra bilder.

Kort sagt en perfekt nybörjarkamera att växa i. Den är iofs i plast men känns inte plastig och bräcklig (förutom optiken).

Kan varmt rekommendera denna kamera, men inte det paket som jag köpte utan hellre ett med en bättre standardzoom (om det nu finns sådana paket).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar