Annons

Första batteriladdningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ollebroksten

Aktiv medlem
Hej!
Jag har letat efter svaret på denna fråga i forumen, men inte hittat svar:

Jag har just köpt två nya bp511 batteri från zebramedia och min fråga lyder; ska jag börja med att köra batteriet tills det är helt tomt eller ska jag börja med att ladda batteriet till det är helt fullt?

jag har läst innan att man inte behöver ladda det längre än att laddaren säger det är klart, det stämmer eller hur?

Tack för svar,

Mvh/Olle

Jag ska inte snärja in mig i fler diskussioner om batterier, olika laddare med olika för och nackdelar :) Det finns massor med diskussioner om just detta, om du vill förkovra dig! Och: Ett nytt batteri ska ALLTID laddas fullt innan det används!

Strömmen som finns i batteriet är där p.g.a. att batteriet testats, och därför att de allra flesta batterityper ALDRIG får bli helt tomma genom självurladdning. (Lagrar du ett nytt, fulladdat NI-MH i ett år är det obrukbart p.g.a. självurladdning.) Belastar du ett nytt oladdat batteri kommer strömmen i det att dala fort, även om du mäter spänningen i det, och det ser ok ut. Chansen finns att du lyckas tömma det helt, och sen går det inte att ladda igen :-(

Senast ändrad:
Ladda dom i minst 12 tim första gången!!

Det tar nog en 4-5 laddningar innan dom når full kraft.

(I bruksanvisningen till batteriladdaren står att:när det är fullt laddat ska man ladda 1 timme till.)

Så har jag fått lära mig att göra,vet inte om det är till 100% rätt,men dom har fungerat bra efter det för mig

MVH Leif

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar