Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
mmm var in och klämde och kännde på 350 i dag på affären.. måste säga att första intrycket var att den var väldigt liten och smidig.. visst visste jag att den var mindre en min gammla 300d men den var betydligt mindre. Sedan tyclker jag att den känns klart robustare i handen.. inte för att jag haft nå emot 300d:n men denna känns itne som en plast kamera... mycket trevlig... har nu lagt vantarna på en som ska blimin egen.. levereras i morgon.. så bara ladda batteriett så fort som möjligt.. skoj som tusan.

Kul med nya grejor som lever upp till förväntningarna elelr till och med över... :)
 
Mina första handhavandeintryck:
Liten, försvinner i kameraryggan.
Lätt, med EF50 känns den som en digitalkamera.
Snabb, min första dslr.

Nån mer än jag som hade ett "kritmärke" (från en nagel) på kameran, direkt ur kartongen ?

/Janne
 
Måste också omnämna kvalitestkänslan.

På minussidan:
- Den skramlar ljudligt när man skakar den (från blixtkonstruktionen)
- Lättheten och den totala plastkänslan.

På plusssidan:
+ Kompaktheten.

Fundering från en hobbyfotograf;

Finns det egentligen något kvalitetsmässigt praktiskt egenvärde med tyngd och metall ?

Är det bara så att man (jag) lever med en förlegad kvalitetsreferens ?

Jag jämför med min Canon G2 från 2002, den är byggd som en stridsvagn...
 
Fördelen med en rejälare/tyngre kamera är väl att man blir stadigare på hand. Det är relativt lätt att rycka till med en mindre kamera i fotoögonblicket. Men annars så spelar det ju faktiskt ingen roll alls. Så länge som bilderna blir bra så är det bara att fota och va glad.
 
Fördelen m en liten och smidig kamera är kanske att den aldrig känns för stor att släpa med sig = vilket kanske gör att man har kameran med sig när man har möjligheten att ta bilden m stort B.

För mig blev det just storleken (eller snarare litenheten) som blev avgörande och att man får rätt mkt för pengarna m 350D. Även om jag gillar 20D också men får väl byta upp mig till den sen då. Men om Canon skulle lyckas göra ännu mindre och smidigare optik (men ändå bra) så skulle det ju vara kanon.
 
Var inne i vår lokala fotobutik idag och fick mig en entimmes samtal med ägaren. Han tyckte att jag skulle välja 350d, och jag provade och jämförde och det känns som något för mig.
Priset skulle bli 8795kr med kitobjektivet, vad har era kostat?
 
Jahapp, då har jag fått min kamera och har, trots hög feber, tagit några testbilder. En del blev faktiskt ganska skarpa. :D

Jag lekte mest med Tramronobjektivet då det var dagsljus och jag ville testa det lite inomhus och sen tog jag några bilder med blixten... som jag tycker blev lite för "varma" så jag justerade dem något i Photoshop, men de är ändå varma (kan ju också bero på att jag har ett trävitt tak som jag "bouncade" blixten i.

Som ni märker är jag mycket för Macro... och insåg rätt snart att jag nog får blända ner lite, för annars lär jag missa målet ibland *fniss*. Färgerna i dagsljus är extremt korrekta med verkligheten. Jag blev faktiskt förvånad över hur exakta de återgavs.

Det är mycket att lära än och jag har bara kommit mig till P-mode ännu... har inte vågat mig på Tv eller Av ännu. Men det kommer.

Bilderna är bara nedskalade med lite USM för att jag har lite ont om webbutrymme för att lägga upp fullstora bilder. Alla tagna i 100 ISO med Tamron 28-75/2,8.

http://www.bazazz.com/pics/test350d

Sådär direkt när man packat upp kameran märks det hur liten den är. Min Coolpix 5700 är inte speciellt mycket mindre. Fast 350D är förstås lite tyngre och sen när objektiven kommer på, jag då blir de tyngre. Kit-objektivet är lätt jämfört med Tamronobjektivet men på grund av kit-objektivets ljusokänslighet (eller vad man ska säga) ville jag prova Tamronobjektivet inomhus i dagsljus. Utomhus tror jag nog att kit-objektivet är praktiskt, speciellt då det är så lätt och kameran blir då väldigt portabel och lätt att ta med sig.

För mig är övergången till 350D lite lättare än de som kanske vant sig vid större kameror. För mig är det omdiskuterade greppet perfekt. Som hand i hanske för mina händer. Jag kände inte att naglarna repade mot kameran så att säga, utan jag fick runt handen fint och kan ändå nå rattar och knappar med fingrarna.

Det var lätt att hitta fokusen, även med den mer automatiska funktionen. När jag valde fokuspunkter själv funkade det också väldigt bra, men automatiken funkar förvånandsvärt bra i de flesta fall.

Enda som retar mig så här just nu är att man inte ser ISO-valet direkt i sökaren, det borde vara självklart att det syns, eller i den lilla LCD-skärmen. Nu måste man in i Menyn för att se vilken inställning man har. DUMT! Kanske är det något som en firmwareuppdatering kan fixa.

Ok, det var mina första feberyriga intryck av kameran. Jag tror, när jag hunnit läsa manualen lite, så kommer jag att upptäcka en massa roliga saker.

Jo, en sak till... när man fotar med blixten (köpte den lite mindre Canon Speedlite 420) så sänder den iväg en avståndsmätning eller nåt, det var i alla fall något rött ljus som blinkade till innan bilden togs (detta på de två sista bilderna när jag fotade katten och maken). Detta tyckte jag var himla smidigt och trots att vitbalansen inte kände av direkt att jag körde med blixt, så är jag väldigt nöjd.

Frågor?
 
Håll inte andan medan du väntar... Detta är ett klagomål som finns på ALLA (så vitt jag vet) Canon dSLR modeller. Till och med Nikons dSLR modeller dras med detta problem (eller rättare sagt: jag vet att D70 inte heller visar ISO i sökaren).

Totalt obegripligt...

--jalle


CyberPet skrev:

Enda som retar mig så här just nu är att man inte ser ISO-valet direkt i sökaren, det borde vara självklart att det syns, eller i den lilla LCD-skärmen. Nu måste man in i Menyn för att se vilken inställning man har. DUMT! Kanske är det något som en firmwareuppdatering kan fixa.
 
Linnéa-Pettersson skrev:
Var inne i vår lokala fotobutik idag och fick mig en entimmes samtal med ägaren. Han tyckte att jag skulle välja 350d, och jag provade och jämförde och det känns som något för mig.
Priset skulle bli 8795kr med kitobjektivet, vad har era kostat?

Det är väl ok. Jag köpte min för 8490:- hos Fotokungen i Sthlm.
 
JalleS skrev:
Håll inte andan medan du väntar... Detta är ett klagomål som finns på ALLA (så vitt jag vet) Canon dSLR modeller. Till och med Nikons dSLR modeller dras med detta problem (eller rättare sagt: jag vet att D70 inte heller visar ISO i sökaren).

Totalt obegripligt...

--jalle

Ett tips är att trycka på INFO-knappen, då får man reda på bl.a. vald ISO. Kräver bara ett tryck, sedan är det bara att trycka på avtryckaren igen för att fortsätta fota...

/Mikael
 
Men ISO måste väl iaf synas på displayen när man håller in ISO knappen för att ändra den. Borde det inte räcka med att trycka på ISO-knappen annars likväl som INFO.
 
Greppet - varför så klent?

Var och kände på 350D idag. Härlig! Men varför är greppet så litet - fingertopparna/naglarna tar ju i framsidan på kamerahuset. Både Minolta A1, 300D och 20D (för att ta några exempel) är ju "riktigt" byggda med väl tilltagna grepp. Jag förstår inte hur Canon har resonerat. Har man tänkt att 350D-köpare tillhör ett kundsegment med mindre händer jämfört med t ex 20D?
 
Vilket lyft!!!

Har testat min nyinköpta 350D nu ikväll. Och jag säger bara det, vilket enormt lyft jfr med min digitalkompakt Olympus. Herregud, varför har jag inte köpt en digitalsystemkamera tidigare för?!

Förmodligen för att de har varit för dyra o klumpiga då. Men med "lillebror" blir det jättekul. Har lagt in två testbilder i mitt album. Har alltid fotat på "program" tidigare men detta är ju mkt roligare ju!

Kitobjektivet är kanske inget superobjektiv men jag är o andra sidan ingen superfotograf ännu heller.

Måste läsa manualen noga och sen plåga nån fotokunnig om alla inställningar nu bara.
 
Det finns många som tycker att det är stor fördel att ha så liten kamera som möjligt samtidigt som den är bra. Man bär ju trots allt på den största delen av tiden och den tar ju lika bra bilder som den hade gjort om den var större.
 
Har tagit många kort nu och klämt länge på kameran. Betyg = 10 av 10. Iof har jag bara haft en A70 tidigare men jag är Supernöjd med 350D..
Är det någon som fått med eng eller svensk manual som PDF? Fick inte med någon eftersom jag beställde från pixmania, jo fransk o tysk, men dom 2 språken behärskar jag inte... Hittar inte PDF på nätet än... :D
 
Opps! Jag såg inte att Petra också nämnde displayen utan gick igång på att informationen saknas i sökaren. Att informationen går att få fram i displayerna är något helt annat och givetvis ett måste.

Men det är sökaren som är viktig... Du får information om bländare och slutartid i sökaren men inte ISO värdet. Det är trots allt en viss skillnad mot filmkameror där du inte ändra ISO inställning hux flux medan vi i våra digitalkameror kan ändra ISO inställningen mellan två olika bilder.

Jag har till exempel fotat på ISO 1600 och glömt att ändra tillbaka. DÅ var jag väldigt glad att 20D har lågt brus...

--jalle


Laser skrev:
Ett tips är att trycka på INFO-knappen, då får man reda på bl.a. vald ISO. Kräver bara ett tryck, sedan är det bara att trycka på avtryckaren igen för att fortsätta fota...

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.