Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO syns *bara* på LCD-skärmen (den plockar fram menyn när du trycker på ISO-knappen), vilket gör att jag måste ta ögat från sökaren och titta ner på menyn. Inte så kul.
 
Re: Vilket lyft!!!

Jag kommer ihåg när jag gick från Nikon CP 995 till Canon 300D... Efter det att jag fick min 300D så tror jag att jag tog max 10 bilder med Nikonen och alla bilder var för att jämföra med 300D:)

Visst är det en skön känsla!

--jalle

Uttryck skrev:
Har testat min nyinköpta 350D nu ikväll. Och jag säger bara det, vilket enormt lyft jfr med min digitalkompakt Olympus. Herregud, varför har jag inte köpt en digitalsystemkamera tidigare för?!

Förmodligen för att de har varit för dyra o klumpiga då. Men med "lillebror" blir det jättekul. Har lagt in två testbilder i mitt album. Har alltid fotat på "program" tidigare men detta är ju mkt roligare ju!

Kitobjektivet är kanske inget superobjektiv men jag är o andra sidan ingen superfotograf ännu heller.

Måste läsa manualen noga och sen plåga nån fotokunnig om alla inställningar nu bara.
 
Aton_ skrev:
Hur var sökaren?

Dom hadde inget batteri laddat. de låg på laddning , den var helt ny för dom. så jag klämde och kände bara.. kikade itne nå mer ingående.. men vad tänkte du på? mewr spesifikt... får den i morrgon om posten sköter sitt...
 
Tycker sökaren är rätt bra, inga större fel på den... Liten, men det är ju så på 1.6X kameror
(grymt mycket bättre än te.x 300D och D30 D60, 10D kamerorna

Ska ut och prova kameran lite bättre i morrn, återkommer
 
Skulle jag kritisera nån 350-detalj blir det de löjliga motivprogrammen. Sånt kunde sitta på barnkameror, jag tycker det är förnedrande för användaren med sånt trams. Det är som om bilar skulle ha skyltar typ "Öppna här" på dörrhandtagen eller "Håll händerna här" på ratten. Där visar Minolta verkligen rätt väg med D7D! Tv och Av kan också reta mig nåt otroligt om jag är på det humöret... Idiotbenämningar. Vad är det för fel på A och S??
 
Aton_ skrev:
Skulle jag kritisera nån 350-detalj blir det de löjliga motivprogrammen. Sånt kunde sitta på barnkameror, jag tycker det är förnedrande för användaren med sånt trams. Det är som om bilar skulle ha skyltar typ "Öppna här" på dörrhandtagen eller "Håll händerna här" på ratten. Där visar Minolta verkligen rätt väg med D7D! Tv och Av kan också reta mig nåt otroligt om jag är på det humöret... Idiotbenämningar. Vad är det för fel på A och S??


Tycker det är riktigt bra funktioner....
Tyvärr så byter den ju till JPG automatiskt.. DET är en riktig miss tycker jag....
 
Aton_ skrev:
Det tycker jag var helt rätt! Man skall straffas om man använder motivprogram :)
Men du får väl kludda över motivprogramsymbolerna då men nån svart spritpenna så den ser mer "proffsig" ut. ;-)

Äh, det är väl inget att hänga upp sig på eller är man inte tillräckligt bra fotograf bara för att man har det på sin kamera eller...?
 
Det är klart... Det är först för proffs som använder 1DMkII som dessa finesser såsom ISO i sökaren behövs...

Skämt å sido, detta är nog en av de större skönhetsfläckarna som finns på 10D/20D/300D/350D m.fl.

Det är nog mer troligt att en amatör som jag själv gör misstaget att använda fel ISO och inte upptäcka detta i tid pga ej visad information. Å andra sidan så hade jag nog blivit småsur om Canon hade rättat till detta eftersom jag saknar funktionen på min 20D:)

--jalle


Aton_ skrev:
Ang sökarinfo:
Ni är rätt kräsna... Kameran kostar 8.000 kr ;-)
 
Aton_ skrev:
Jag har glasögon, så måste man hålla ögat pressat mot sökaren för att se hela bilden är 350 ingen kamera jag kan köpa.
Nu blev jag lite orolig. Jag har linser men använder glasögon för det mesta. Kan ni som kör systemkamera och är glasögonprydda berätta hur det är med att använda sökaren på er 300/350D?
 
Jag har inte hunnit prova min nya fina kamera (350D ) såå himla mycket än, men jag har glasögon och tycker inte att det är något problem alls faktiskt.

Jag är supernöjd med kameran... riktigt lycklig faktiskt *S*.. och ångrar inte en sekund att jag köpte den... med kitobjektivet så går den ner i väskan och kan således alltid vara med mig, var jag än tar vägen.. precis som jag vill ha det.

Sen har jag beställt Canons 60mm/2.8 macro objektiv så vi får väl se hur jag ska förvara det på bästa sätt i väskan. Min nuvarande kameraväska passar så bra i handväskan, men rymmer endast kameran och ett objektiv :)

Men jag är som ett barn på julafton... och jag är jätteglad för motivprogrammen faktiskt, då jag är nybörjare och tänker nog använda mig av dem i början när jag tar bilder, samtidigt som jag försöker lära mig allt om de "kreativa" programmen.

Lycka till allesammans, ska bli sååå kul att se bilderna dyka upp här inne.. och Karin Å, spännande att du köpt samma macro-obj. som mig.. jag tänker kika in hos dig lite då och då för att se hur du använder ditt :)

Mvh Ulrica
 
Det går alldeles utmärkt att använda 350D med glasögon. Jag ser hela bilden i sökaren, med siffror och allt.
Att 350D har så liten bild i sökaren blir nästan en fördel i det här fallet.

Visst är sökaren mindre än i andra kameror, men inte så liten som man fick intryck av från allt gnällande man läste på nätet...

Kitobjektivet verkar rätt bra, även om det såklart enkelt går att hitta svagheter om man går ut och plåtar svarta trädgrenar i motljus i vidvinkel och sånt. Det är så lätt att man gärna bär med sig det.

Härligt att kunna köra på ISO 800-1600 med bra bild. När jag köpt till ett ljusstarkt fast objektiv lär kameran se bättre i mörker än jag gör. :)
Jag testade att dra upp en bild tagen i ISO 1600 ett steg till i RAW-verktyget. Då gick det att se lite ränder i bilden, men i nödfall skulle det också gå att använda.
 
ulricahdesign skrev:

Lycka till allesammans, ska bli sååå kul att se bilderna dyka upp här inne.. och Karin Å, spännande att du köpt samma macro-obj. som mig.. jag tänker kika in hos dig lite då och då för att se hur du använder ditt :)

Mvh Ulrica

Vi får väl lära av varandra vi nybörjare... :) Det är väl ett av syftena med Fotosidan antar jag.
 
Uttryck skrev:
Vi får väl lära av varandra vi nybörjare... :) Det är väl ett av syftena med Fotosidan antar jag.

Absolut :)

Jag är väldigt glad att jag fann FS förra året.. sen tog det lång tid innan jag lade upp några bilder, men dock en mycket bra hjälp för mig har FS och alla underbara medlemmar varit.

Mvh Ulrica
 
Har också glasögon och dioptrin räcker inte till för att justera mitt synfel, så det är glasögon eller sudd överallt. Funkade utmärkt och jag såg precis vad jag behövde se. Kändes inte alls konstigt och jag fick inte känslan av att jag hade glasögonen intryckta i hornhinnan efteråt. Ungefär som när jag fotat med min Coolpix (där jag heller aldrig använde LCD-skärmen mer än till saker på marken när jag fotade).
 
ghostganz skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda 350D med glasögon. Jag ser hela bilden i sökaren, med siffror och allt.
Att 350D har så liten bild i sökaren blir nästan en fördel i det här fallet.

om man har glasögon är det viktigt att kamerans sökare har ett bra ögonavstånd (kallas eyepoint (eller eye relief) på engelska).

350D har 21 mm, det är klart godkänt. d70 t ex har 18mm eyepoint och även om bilden är lite större för d70 kan det vara sämre för folk med glasögon, man får liksom pressa sökaren mot glasögat för att se hela. Testa själv bör man göra i vilket fall som helst...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.