Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första användarintrycken av Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: någon som vet...

T_M skrev:
1. När batterigreppet kommer till 350D?

2. När kommer rawfilkonverteraren till CS?

Jag har hört att Adobe kommer att ta fram en standard-konverterare för RAW, en standard som kameratillverkarna istället får rätta sig efter.
Tydligen hinner de inte (vill inte!?) ta fram konverterare till alla nya kameror.
 
Hur kommer det sig att alla handlare har kitet hemma men ingen har kamerahuset löst hemma. Smått frustrerande nu när det är så fint väder.

Jag får väl tjata vidare om ITbolaget.se & co.
SMG har enligt lagersaldot 21 styck hus i lager.
Fast det kan ju vara bra att kolla med dem så man får ett ex. om man beställer.

/Lennart
 
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Det är fråga om en ny "entry-kamera" och då vill Canon locka in även de som inte har optik sedan tidigare.

-jalle


sjohan skrev:
Hur kommer det sig att alla handlare har kitet hemma men ingen har kamerahuset löst hemma. Smått frustrerande nu när det är så fint väder.
 
Mjo det är väl kanske så. Och canon verkar ju ändå betydligt snabbare än de va med 300D och 20D med flera så det kommer väl finnas kamerahus i butikerna här i göteborg snart med.
 
Re: någon som vet...

Tack nu hittade jag det!


/ Tom





Karlsson skrev:
Sök på 350D under "Sök produkt" så kommer det upp.
Det står visserligen "ej i lager, okänt leveransdatum" men det tror jag betyder att det är beställningsvara. Produkterna levereras direkt från grossisten Santech Micro Group, SMG (smg.se).

/Lennart

PS. Det funkar detsamma hos ex. datorhandel.com (fast de köper hos flera grossister) och AD-data. Men ITbolaget har en väldigt bra kundservice med snabba svar vilket inte datorhandel.com är kända för. DS.
 
Hur är det att fota med 350d i dåligt ljus, någon som provat?
Detta är av stort intresse eftersom jag tänkte fota konserter till 90%, och då måste det funka.
 
Linnéa-Pettersson skrev:
Hur är det att fota med 350d i dåligt ljus, någon som provat?
Detta är av stort intresse eftersom jag tänkte fota konserter till 90%, och då måste det funka.

bruset verkar vara rätt lågt att döma av dom testbilder jag sett från 350d,
så det e nog lugnt,
ska ska du fota konserter så skadar det nog iofs inte att köpa ett ljusstarkare objektiv än det som ingår i kitet, som bara har största bländare 5,6 i teleläget.

ett alternativ med rimligt pris är sigma EX 18-50/2,8, Lite klent med tele där iofs. Jag skulle nog börja med kitobjektivet som följer med för att sen komplettera med andra gluggar när man har behoven lite mer klara.
 
Uttryck skrev:
Bilden med "With/Without mirrorlock" vad är skillnaden där eg? Det är ju rätt stor skillnad i skärpan på de två varianterna? Spegeluppfällning kanske? Men vad innebär det eg?

"Mirror lock up"
Det är med och utan spegeluppfällning, ja.
Har man ett stadigt bra stativ skulle inte skillnaden bli lika stor som i mitt exempel.
I det här exemplet stod kameran på ett bord, därför blev skillnaden tydlig.

Spegeluppfällning kan du välja på 350d, när du vet att du kommer att ha ganska lång slutartid.

Det Spegeluppfällning gör är att kameran fäller upp spegeln en stund innan den tar kortet, så att vibrationerna från spegeln hinner försvinna innan slutaren öppnas och kortet tas. Vibrationerna kan annars göra små detaljer suddigare.

Kom ihåg att i mitt exempel så är det frågan om uppförstoringar till 100%, så om de båda originalbilderna printas ut i vanlig fotostorlek skulle man inte se mycket skillnad, om ens någon.

Vid korta exponeringar spelar det ingen roll, och inte heller så mycket vid riktigt långa, men typ mellan 1/30 och 1/2 sek kan man fundera på att använda det kanske.

http://hem.bredband.net/content/canon/parameters.htm

spegeluppfällning var en av de saker som Canon valde att inte aktivera för 300d, men som "rysshacket" fixade. Men det finns nu med från början hos 350d, till skillnad från t.ex. Nikon d70.
 
Expert i Uddevalla hade en 350 demo ex, som jag fick känna på. Jag trodde att de negativa omdömena om greppet var väldigt överdrivna, folk som var vana att ha stora systemkamror skrev negativt om greppet...

Jag har en lite kompaktkamera Pro 1 har inga problem alls med greppet fast det är en stor 550EX blixt på. Men med 350 det kändes som om man fick kramp i handen direkt när man höll den i handen, testade också 20d och den kändes väldigt bra i greppet men den kändes väldigt klumpig.

350= obekvämt grepp
20d= Stor och klumpig

Mitt tips till er som inte har beställt ännu gå till er lokala foto affär och prova.

Har ännu inte bestämt mig om jag ska välja de stora 20d eller lilla 350....

Ps kameran kostade 9995:- på Expert med 18-55 ...dyrt
 
Det har varit jättekul att följa den här länken, och nu kunde jag inte hålla mig längre.
Jag sprang in till Fotokungen och köpte mig en 350D. Så nu sitter jag här på jobbet och ser på medans batteriet laddas.
 
Storleken har visst betydelse!

Idag har jag varit o klämt på "lillebror" Canon EOS 350D. Jag som t o m drömt om denna kamera fick nu äntligen pilla på den på riktigt. Hade farhågor att den skulle kännas för lätt o plastig men jag tyckte den kändes riktigt bra. Minst lika trevlig att hålla i som Pentax istDs faktiskt.

Min kompis nyinköpta låg brevid o i jfr med den kände jag direkt att det får bli lillebror för mig. Den kändes helt enkelt behändig och trevlig. Inget man kommer tycka är för stort att släpa på (i alla fall inte m kitobjektivet). Så storleken o känslan avgjorde i slutändan för mig.

Provade både m kitobjektivet och med 17-85. Det senare var lite klunsigt till kanske och inget jag skulle gå omkring m jämt men jag kan ändå tänka mig att köpa den optiken till senare. Så det fick bli kitobjektivet och Canons nya 60/2,8 macro som "finlir" till istället.

Får den inte förrän imorgon, men det ska bli himla kul! :) Tjoohoo, min första dslr!
 
Senast ändrad:
Du gjorde helt rätt Karin, det är inte roligt att ha en dyr 20D liggandes hemma i byrålådan på barndopet för att man inte ids bära med den.
 
Fick min 350D idag =) Oooiiiii!

Gillar den skarpt. Är riktigt trevlig att använda trots det nätta formatet, visserligen inte så go i handen som min gamla Eos 5:a med BG men ändå.
 
80 bilder i timmen?

Blev det då jag laddat batteriet på min sprillan 350D från Cyberphot m kitobjektiv och 1 gb ultra minneskort.

Det är min först systemkamera överhuvudtaget så jag är helt salig över de enklare funktionerna jag provat idag. Till min stora glädje tycker jag inte att det är brusigt då jag under kvällen fotat i undermålig inomhusbelysning.

Jag har handskstorlek medium och tycker mina händer passar ganska bra för kameran. Starttiden är ett stor plus upptäckte jag då min fru kom hem från jobbet och jag gick runt med kameran runt halsen. Snabbt igång och upp med kameran...

Troligen är denna kamera egentligen lite för "fin" för en mycket grön nybörjare som mig men jag har ju ngt att växa i...

Tack för all info både i denna tråd och andra inför mitt kameraköp!
 
Har haft min 350D några dagar nu. Tagit ca 300 bilder. Idag skulle jag prova den på mitt lilla ministativ då jag upptäckte att serienummret i botten var på väg att försvinna!?!
Skrapade då med tummen inte nageln och de fragment som fanns kvar var borta! Vad händer om nu jag vill eller behöver ha service? Kan man se serienummer på något annat sätt?
Ni övriga ägare kan ju kolla hur mycket av ert nummer som finns kvar. I övrigt är jag väldigt nöjd förutom med greppet som inte kan konkurrera min min gamla Minolta Dimage A1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.