Jahapp, då har jag fått min kamera och har, trots hög feber, tagit några testbilder. En del blev faktiskt ganska skarpa.
Jag lekte mest med Tramronobjektivet då det var dagsljus och jag ville testa det lite inomhus och sen tog jag några bilder med blixten... som jag tycker blev lite för "varma" så jag justerade dem något i Photoshop, men de är ändå varma (kan ju också bero på att jag har ett trävitt tak som jag "bouncade" blixten i.
Som ni märker är jag mycket för Macro... och insåg rätt snart att jag nog får blända ner lite, för annars lär jag missa målet ibland *fniss*. Färgerna i dagsljus är extremt korrekta med verkligheten. Jag blev faktiskt förvånad över hur exakta de återgavs.
Det är mycket att lära än och jag har bara kommit mig till P-mode ännu... har inte vågat mig på Tv eller Av ännu. Men det kommer.
Bilderna är bara nedskalade med lite USM för att jag har lite ont om webbutrymme för att lägga upp fullstora bilder. Alla tagna i 100 ISO med Tamron 28-75/2,8.
http://www.bazazz.com/pics/test350d
Sådär direkt när man packat upp kameran märks det hur liten den är. Min Coolpix 5700 är inte speciellt mycket mindre. Fast 350D är förstås lite tyngre och sen när objektiven kommer på, jag då blir de tyngre. Kit-objektivet är lätt jämfört med Tamronobjektivet men på grund av kit-objektivets ljusokänslighet (eller vad man ska säga) ville jag prova Tamronobjektivet inomhus i dagsljus. Utomhus tror jag nog att kit-objektivet är praktiskt, speciellt då det är så lätt och kameran blir då väldigt portabel och lätt att ta med sig.
För mig är övergången till 350D lite lättare än de som kanske vant sig vid större kameror. För mig är det omdiskuterade greppet perfekt. Som hand i hanske för mina händer. Jag kände inte att naglarna repade mot kameran så att säga, utan jag fick runt handen fint och kan ändå nå rattar och knappar med fingrarna.
Det var lätt att hitta fokusen, även med den mer automatiska funktionen. När jag valde fokuspunkter själv funkade det också väldigt bra, men automatiken funkar förvånandsvärt bra i de flesta fall.
Enda som retar mig så här just nu är att man inte ser ISO-valet direkt i sökaren, det borde vara självklart att det syns, eller i den lilla LCD-skärmen. Nu måste man in i Menyn för att se vilken inställning man har. DUMT! Kanske är det något som en firmwareuppdatering kan fixa.
Ok, det var mina första feberyriga intryck av kameran. Jag tror, när jag hunnit läsa manualen lite, så kommer jag att upptäcka en massa roliga saker.
Jo, en sak till... när man fotar med blixten (köpte den lite mindre Canon Speedlite 420) så sänder den iväg en avståndsmätning eller nåt, det var i alla fall något rött ljus som blinkade till innan bilden togs (detta på de två sista bilderna när jag fotade katten och maken). Detta tyckte jag var himla smidigt och trots att vitbalansen inte kände av direkt att jag körde med blixt, så är jag väldigt nöjd.
Frågor?