Annons

Förstörda bilder :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Köpt ny kamera (Canon 80d). Ställde in den att ta RAW bilder. Bilderna ser bra ut i kameran och i apple bilder som miniatyr. Men när jag klickar upp bilden så är den borta.... Se bild.

När jag exporterar bilden och öppnar den i Affinity Photo så är den bara lila...

Vad gör jag för fel? Trodde först det va fel på minneskortet. Bytte därför men samma sak kvarstår. Det va inte så på min förra kamera Canon 500d.

Är det fel på kameran?
 

Bilagor

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    54.5 KB · Visningar: 743
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    4.9 KB · Visningar: 705
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    32 KB · Visningar: 701
Stöds RAW filerna i programmen? Alltså från 80D eftersom det är en ganska ny kamera.
Ett alternativ är att ladda ner adobes dng converter och se om det fungerar.
 
Canon har en egen raw-konverterare. Installera Digital Photo Professional från cd-skivorna som följde med kameran.
 
Fick bara med en cd skiva i kartongen. Det va nån film om hur man fotar typ. Kollat igenom cd skivan och filmen är de ändå som finns på den och kollat igenom kartongen en gång till och där finns inget.
 
Gå hit och välj operativsystem, ladda sedan ner de program som du behöver
http://www.canon.se/support/consume...s-80d.aspx?type=download&language=&os=WINDOWS 10 (64-bit)

Med vänlig hälsning Mattias

Se där! Nu här tydligen Canon ändrat sig.
Förut fanns bara uppdatering att ladda ner. Man måste ha "original-programmet" från cd-skivan installerad installerad för att kunna uppgradera programmet. ( Om man inte hittade programmet på piratbukten vid säga)
 
YES!! Vilken lättnad. Bilderna ser okej ut! 😊

Programet Canon kör med. Har någon erfarenhet om hur det fungerar? Kan jag ersätta det med Apples Bilder? Verkar vara rätt så likt Adobes program för att sortera bilder.

Vad heter RAW formatet för Canon EOS 80D? Tänkte om jag skulle skriva till Apple och Affinity supporten så de kan rätta till problemet 😊
 
YES!! Vilken lättnad. Bilderna ser okej ut! 😊

Programet Canon kör med. Har någon erfarenhet om hur det fungerar? Kan jag ersätta det med Apples Bilder? Verkar vara rätt så likt Adobes program för att sortera bilder.

Vad heter RAW formatet för Canon EOS 80D? Tänkte om jag skulle skriva till Apple och Affinity supporten så de kan rätta till problemet 😊

Nej, Bilder.app (OS X) stödjer ännu inte 80D.
Formatet heter CR2 (RAW) för Canon 80D.
Det kommer till OS X, men som vanligt släpar Apple efter ett tag.

Här ser du vilka kameror som stöds i dagsläget i OS X El Capitan, 80D är inte med.

Jag kan tipsa om Lightroom, som stödjer 80D.
 
RAW formatet beror på kameramodellen.
Alla Canons raw har extension cr2, alla Nikon nef osv
I raw filen finns en parameter från vilken kamera som bilden togs med.
Raw-konverteraren läser ut vilken kamera det är och använder just den kamerans matematiska modell.
Fast i verkligheten skiljer det inte ljusår mellan två modellers raw filer.
Tar du raw från D7200 och byter värdet i filen från D7200 till D7100 så kan du läsa filen med en äldre rawkonverterare som inte känner till den nyare modellen D7200.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.