Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på ny stationär (färdig) dator för bildbehandling och spel efterfrågas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl B

Medlem
Jag har läst många trådar om förslag på ny dator för bildbearbetning och spel. Tyvärr för min del handlar svaren nästan alltid om en massa komponenter som skall inhandlas och sedan byggas ihop, därefter startar tjafset om vilka komponenter som passar ihop med vilka och vilka komponenter som egentligen är bäst. Jag är inte intresserad av komponenter utan vore mycket tacksam för råd om vilken färdig dator som är lämplig för mina krav.

Exempel: Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?

/ Carl
 
Jag är också intresserad av att få ett svar på den frågeställning som TS har ställt.


Mer i detalj så är jag i första rummet intresserad av en laptop som är lämplig för bildredigering, och i andra hand en stationär dator. Självklart så vill jag ha en dator med en hyfsat stor skärm som är kalibreringsbar (IPS).
 
Samma sak här!
Men den som nu gav dig tipps om komponenter måste väl veta eller går du till fel försäljare?
Jag fick byggt en dator för några månader sedan avsedd för bildredigering och bild.
Jag gjorde likadant för 5 år sedan men mycket har hänt som ssd diskar och liknande.
Att få datorn byggd till det man ska använda den till och då betala för de komponenter man har nytta av och "skippa" de man ej behöver måste väl vara en fördel?
Sedan får man ju också det senaste på marknaden vilket kanske inte alltid är säkert med ett färdigt paket.
Som tex. ett grafikkort för flera tusenlappar lär man inte ha så stor nytta av (om man ska ha datorn för bilredigering)
Så resonerade jag och nej det blev inte billigt runt 10.000 men ren glädje nu att jobba framför datorn som laggade titt om tätt tidigare med Cs 6.
 
Det måste väl enkelt gå att översätta alla de tips och råd som finns i alla de andra trådarna om bildbehandlingsdatorer och jämföra med specifikationerna för era tilltänkta färdigbyggda märkespaket? Hur svårt kan det va?
 
Kolla på Komplett.se för färdiga datorpaket.

De som kostar 8495 kr och uppåt är såna som rekommenderas för lite tyngre spel:

http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627

Fördelen med att köpa dator från Komplett är att du får 3 års garanti som minimum i dess helhet.
Dell har bara 1-2 års garanti på sina datorer samt de är inte direkt experter på speldatorer...
 
Jag har läst många trådar om förslag på ny dator för bildbearbetning och spel. Tyvärr för min del handlar svaren nästan alltid om en massa komponenter som skall inhandlas och sedan byggas ihop, därefter startar tjafset om vilka komponenter som passar ihop med vilka och vilka komponenter som egentligen är bäst. Jag är inte intresserad av komponenter utan vore mycket tacksam för råd om vilken färdig dator som är lämplig för mina krav.

Exempel: Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?

/ Carl

Finns, som Saarikko är inne på, färdiga datorer att köpa på tex. CDON som har deras Thor/Enride, Inet deras Taurus och Komplett deras egna färdiga paket. Fördelen är att man slippa alla bottennapp när det gäller komponenterna.

Skulle vilja påpeka alla nackdelar som finns med märkesdatorer. Oftast får man ett riktigt litet och dåligt chassi med kasst luftflöde och inga möjligheter att drar kablar lite fint (påverkar luftflödet och dammsamlingen). Dessa chassin saknar även ofta dammfilter vilket gör att datorn segar ner sig pga. överhettning. Datorer är inte helt lätta att rengöra då dom inte tål ESD. Tryckluft och ESD-armband är att föredra.
Många tillverkare har dessutom udda mått/formfaktor på t.ex. moderkort, nätdel, låsta bios osv., vilket gör uppgradering till en riktig plåga. Bara det att koppla in en ny hårddisk kan vara jobbigt (ser ut att vara det på Dell XPS).
Nätdelar snålas det grymt mycket på. Billiga noname som precis orkar driva runt datorn, dvs. vill man uppgradera måste man köpa nytt agg. Dessa noname agg är oftast av väldigt dålig kvalité och en stor anledning till att märkesdatorer ger upp efter 2-3 år.
I många fall väljer tillverkarna helt idiotiska kombinationer, har t.ex. sett datorer med i3770K (överklockningsbar) ihop med ett moderkort som inte tillåter överklockning. Detta kombineras med ett uruselt GT630 grafikkort med hela 2GB videominne (helt meningslöst på ett sådant kort). Datorn blev marknadsfört som den "ultimativa speldatorn". Lycka till att spela BF3 multiplayer med den skiten.

För att svara på din fråga: "Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?"
Nej, troligen inte. Ser inte vilken konfiguration du har vald men chassit, nätdelen och grafikkortet ser ut som billigt skräp.
 
En jädrans massa text...

Hahaha! Vart är "Gilla"-knappen när man väl behöver den? ;-)

OnTopic: Det är inte bara såna ting som gör t.ex Dell och HP till de sämsta märken på marknaden utan även deras urusla service som skickas till en 3e part som tar allt mellan 2-5 veckor på sig att reparera en dator, något som i normala fall kan gå loss på 1 timme till max 1 vecka.
 
Carl: det finns ett vettigt mellanting mellan att diskutera modellbeteckningar och att köpa en 'färdig/komplett' dator från Dell/HP/Lenovo. Besök en större lokal/regional datorfirma såsom Alina och Inet. Gör ett besök och beskriv dina förutsättningar och önskemål så kan du få en skräddarsydd dator. Självklart tycker jag att du beställer med montering om du inte vill skruva själv.
 
inte för att vara sån men jag har jobbat med dell och hp datorer snart 10 år och på senare tid har de blivit väldigt mycket bättre hos båda märkena men för privatpersoner så är det bara alienWare/aurora hos dell som gäller för att få vettiga prylar.

Annars är det Optiplex varianterna. robusta chassin i plåt. tysta sköna maskiner och köper man från rätt leverantör så brukar det ingå nästa arbets dag på platsen service under garanti tiden.

nya serien 9020 har precis kommit och håller vettigt pris iaf. Vet inte budget ligger på men det är för mig ett vettigt val.
Standard minnen, standard storlekar på diskar samt andra komponenter.
 
Mr PC

Jag har köpt mina senaste datorer av Mr PC, jag har beskrivit vad jag behöver (bildbehandling) och han har satt ihop ett anpassat paket. Personlig service och snabb respons, när ett nätagregat gick sönder (sonens dator). Priset har varit till fördel, jämfört med de stora elektronikkedjorna
 
Tack för alla tips!

Tack för alla tips. Jag kommer nu att låta bygga en dator för mina behov av t.ex. Komplett i stället för att köpa en märkesdator.

/ Carl
 
OM man går in på kompletts hemsida så kan du välja en dator som verkar vettig.
Sedan kan du välja att "konfigurera själv o välj tillbehör" om just den datorn.
Funkar väldigt bra o du får priset presenterat direkt.
De delar som presenteras funkar ihop.

Har du frågor så kan man ställa dem via mail till komplett.
De är mycket hjälpsamma både vid strul o hjälp med att välja rätt.

Däremot är det sämre med kunskapen om exakt de program som du vill använda, då kan det vara bättre att vända sig hit till FS och kanske med en länk till din konfigurerade dator.

PS Välj grafikkort efter vilket videoredigeringsprogram du vill använda, inte tvärtom DS

Inet har gissningsvis samma funktion.
 
OM man går in på kompletts hemsida så kan du välja en dator som verkar vettig.
Sedan kan du välja att "konfigurera själv o välj tillbehör" om just den datorn.
Funkar väldigt bra o du får priset presenterat direkt.
De delar som presenteras funkar ihop.

Har du frågor så kan man ställa dem via mail till komplett.
De är mycket hjälpsamma både vid strul o hjälp med att välja rätt.

Däremot är det sämre med kunskapen om exakt de program som du vill använda, då kan det vara bättre att vända sig hit till FS och kanske med en länk till din konfigurerade dator.

PS Välj grafikkort efter vilket videoredigeringsprogram du vill använda, inte tvärtom DS

Inet har gissningsvis samma funktion.

Snarare så att man vänder sig till SweC (http://www.sweclockers.com) för svar då det är ju "Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara".
 
Snarare så att man vänder sig till SweC (http://www.sweclockers.com) för svar då det är ju "Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara".
Just det för datorer o hårdvara.
Men nu är det mjukvaran jag menar.
Jag menar att den mjukvara man vill använda bör styra vilken hårdvara man skall köpa.

När man vet det, DÅ kan det vara vettigt att fråga runt efter vilken variant av hårdvara man skall ha o vad som passar till vad.
 
Hahaha! Vart är "Gilla"-knappen när man väl behöver den? ;-)

OnTopic: Det är inte bara såna ting som gör t.ex Dell och HP till de sämsta märken på marknaden utan även deras urusla service som skickas till en 3e part som tar allt mellan 2-5 veckor på sig att reparera en dator, något som i normala fall kan gå loss på 1 timme till max 1 vecka.

Åtminstone Dell kommer hem och lagar datorn i hemmet dagen efter du ringt dem om felet. (om där är garanti kvar givetvis)
 
Åtminstone Dell kommer hem och lagar datorn i hemmet dagen efter du ringt dem om felet. (om där är garanti kvar givetvis)

Ja, vi har använt det flera gånger på jobbet. Det är jättebra för många företag, men för privatpersoner är det bättre (tycker jag) att köpa en dator hopbyggd av lösa komponenter. Att uppgradera en Dell, eller ens återanvända delar av den är inte alltid så enkelt.
 
Stationär dator för bildredigering

Jag är också på gång att köpa en ny stationär dator som jag i första handtänkt använda för bildredigering PS CS6. Hur såg ditt bygge ut?

Samma sak här!
Men den som nu gav dig tipps om komponenter måste väl veta eller går du till fel försäljare?
Jag fick byggt en dator för några månader sedan avsedd för bildredigering och bild.
Jag gjorde likadant för 5 år sedan men mycket har hänt som ssd diskar och liknande.
Att få datorn byggd till det man ska använda den till och då betala för de komponenter man har nytta av och "skippa" de man ej behöver måste väl vara en fördel?
Sedan får man ju också det senaste på marknaden vilket kanske inte alltid är säkert med ett färdigt paket.
Som tex. ett grafikkort för flera tusenlappar lär man inte ha så stor nytta av (om man ska ha datorn för bilredigering)
Så resonerade jag och nej det blev inte billigt runt 10.000 men ren glädje nu att jobba framför datorn som laggade titt om tätt tidigare med Cs 6.
 
Åtminstone Dell kommer hem och lagar datorn i hemmet dagen efter du ringt dem om felet. (om där är garanti kvar givetvis)

Har haft kontakt med deras kundsupport och det är inte lika enkelt som det låter. Man får oftast köra en massa meningslösa "tests", får prata med femtioellva olika "experter" och evt. får man återkomma en annan dag. Det gäller dessutom bara första året annars får man betala extra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.