Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på ny stationär (färdig) dator för bildbehandling och spel efterfrågas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också på gång att köpa en ny stationär dator som jag i första handtänkt använda för bildredigering PS CS6. Hur såg ditt bygge ut?

Oj då får jag plocka fram fakturan, får kolla i morgon! Men I Net byggde den till mig!
Själv är jag helt ute och seglar oavsett det är hårdvara eller mjukvara!
Därför tog jag hjälp av de som kan detta!
Sonen praoade på ett företag som jobbar med datorer appar och liknande och de köper tydligen alla sina grejer genom I net
De kändes seriösa och jag är nöjd, vilket kanske inte säger så mycket då mina data kunskaper är vad de är.
För mig har datorn blivit det digitala mörkrummet, ok det är fan så mycket behändigare men att därför sätta sig in i datorns värd är en helt annan sak! Tur man har barn!
 
Har haft kontakt med deras kundsupport och det är inte lika enkelt som det låter. Man får oftast köra en massa meningslösa "tests", får prata med femtioellva olika "experter" och evt. får man återkomma en annan dag. Det gäller dessutom bara första året annars får man betala extra.

Jag har använt det två gånger utan problem. Och det var mycket enkelt
 
Det här är vad jag skulle pilla ihop om jag behövde en dator med utbyggnadsmöjligheter, går att överklocka och kan spela nästan alla spel med bra inställningar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3807384/afedata - den går också bra att uppgradera bitvis vid behov

Den är ganska den dator jag använder nu, förutom att jag har en äldre och större låda (av samma fabrikat) och äldre generation av processor och moderkort.

Är man inte intresserad av att spela och överklocka kan moderkortet bytas mot ett med H87 i stället för Z87 och processorn mot en variant utan K. Nätagg skulle jag inte snåla på då jag råkat ut för många datorer som dött p.g.a billiga/klena dylika ...
 
Jag har använt det två gånger utan problem. Och det var mycket enkelt

Det är jättelätt att använda, och praktiskt om man har noll intresse av datorer eller köper dem som företagare. För privatpersoner finns det dock bättre alternativ (om man kan stå ut med att vara utan datorn om den går sönder).
 
Det här är vad jag skulle pilla ihop om jag behövde en dator med utbyggnadsmöjligheter, går att överklocka och kan spela nästan alla spel med bra inställningar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3807384/afedata - den går också bra att uppgradera bitvis vid behov

Den är ganska den dator jag använder nu, förutom att jag har en äldre och större låda (av samma fabrikat) och äldre generation av processor och moderkort.

Är man inte intresserad av att spela och överklocka kan moderkortet bytas mot ett med H87 i stället för Z87 och processorn mot en variant utan K. Nätagg skulle jag inte snåla på då jag råkat ut för många datorer som dött p.g.a billiga/klena dylika ...

Den saknar Windows, ingen lagringsdisk, ej färdigmonterad och vissa vill även gärna ha en DVD. Vill man endast ha den för spel och PS kan man mycket väl ta en 4670K istället.
 
Den saknar Windows, ingen lagringsdisk, ej färdigmonterad och vissa vill även gärna ha en DVD. Vill man endast ha den för spel och PS kan man mycket väl ta en 4670K istället.

Helt riktigt - lagringsdisk beror på vad man ska göra, och DVD kan de flesta leva utan. Den med montering torde dock vara ganska bra :)
 
Det är jättelätt att använda, och praktiskt om man har noll intresse av datorer eller köper dem som företagare. För privatpersoner finns det dock bättre alternativ (om man kan stå ut med att vara utan datorn om den går sönder).

Det är ju precis så det är. Han vill inte bygga, köpa komponenter, överklocka, installera windows från USB minne eller något annat. Bara köpa en färdig dator som han direkt kan använda............
 
Det är ju precis så det är. Han vill inte bygga, köpa komponenter, överklocka, installera windows från USB minne eller något annat. Bara köpa en färdig dator som han direkt kan använda............

Och där kommer Webhallen, Dustinhome, Komplett, Inet m.fl. nätbutiker fram som har sådana lösningar. Jag måste dock säga att man bör fråga runt lite först innan man slår till med ett köp. Kan hända att man råkar beställa fel dator och få den sämsta prestandan någonsin som inte ens klarar av PSCS6 eller LR4/5...
 
Det är ju precis så det är. Han vill inte bygga, köpa komponenter, överklocka, installera windows från USB minne eller något annat. Bara köpa en färdig dator som han direkt kan använda............

Jag svarade på sidospåret från petca - TS har ju redan svarat att han kommer att låta bygga en dator och inte köpa en märkesdator ;)
 
Den här då?

Finns, som Saarikko är inne på, färdiga datorer att köpa på tex. CDON som har deras Thor/Enride, Inet deras Taurus och Komplett deras egna färdiga paket. Fördelen är att man slippa alla bottennapp när det gäller komponenterna.

Skulle vilja påpeka alla nackdelar som finns med märkesdatorer. Oftast får man ett riktigt litet och dåligt chassi med kasst luftflöde och inga möjligheter att drar kablar lite fint (påverkar luftflödet och dammsamlingen). Dessa chassin saknar även ofta dammfilter vilket gör att datorn segar ner sig pga. överhettning. Datorer är inte helt lätta att rengöra då dom inte tål ESD. Tryckluft och ESD-armband är att föredra.
Många tillverkare har dessutom udda mått/formfaktor på t.ex. moderkort, nätdel, låsta bios osv., vilket gör uppgradering till en riktig plåga. Bara det att koppla in en ny hårddisk kan vara jobbigt (ser ut att vara det på Dell XPS).
Nätdelar snålas det grymt mycket på. Billiga noname som precis orkar driva runt datorn, dvs. vill man uppgradera måste man köpa nytt agg. Dessa noname agg är oftast av väldigt dålig kvalité och en stor anledning till att märkesdatorer ger upp efter 2-3 år.
I många fall väljer tillverkarna helt idiotiska kombinationer, har t.ex. sett datorer med i3770K (överklockningsbar) ihop med ett moderkort som inte tillåter överklockning. Detta kombineras med ett uruselt GT630 grafikkort med hela 2GB videominne (helt meningslöst på ett sådant kort). Datorn blev marknadsfört som den "ultimativa speldatorn". Lycka till att spela BF3 multiplayer med den skiten.

För att svara på din fråga: "Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?"
Nej, troligen inte. Ser inte vilken konfiguration du har vald men chassit, nätdelen och grafikkortet ser ut som billigt skräp.

Jag har fått följande förslag från Komplett: Gamer I20:

Chassi CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, USB3.0/2.0, Röd LEDs, Fönster
Processorer Intel Core i5-4670 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell
Strömförsörjning Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex
Moderkort MSI B85M-E45, Socket-1150 m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI, Haswell
Minne Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin
Grafikkort Gainward GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, with Batman Arkham Origins
Optisk läsare/brännare Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK
Hårddisk/SSD Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®
Hårddisk / SSD Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
Högtalare Logitech OEM S-120 2.0 högtalare Svart
Tangentbord Microsoft OEM Wired Desktop 400 USB, Nordisk layout, Svart, 1 pack
Operativsystem Microsoft Windows 8 64bit Endast användas i PC prod.


Det verkar vara en bra dator, men bör jag uppgradera till Intel Core i7 istället för i5? Något annat att tänka på?

Datorn skall i första hand vara en bra bildbehandlingsdator och i andra hand en speldator.

/ Carl
 
Jag hade inte valt mindre CPU än i7 med möjlighet till Multithreading(det kanske alla har).
Överklockning är inte jätteintressant för mig. Däremot skulle en tystare kylning vara intressant beroende på vad det kostar.
Istället för 1 TB SSD hade jag valt en billigare vanlig 2 TB för lagring av data.
Plus en lika stor backupdisk, 2TB. Antingen ett chassi som har en docka inbyggd(Jag kommer alltid vilja ha det) eller en lös docka via USB3.
Men visst SSD är snabbt, men dyrt.
JAG hade valt mer minne, 24 lr 32GB. Men å andra sidan gillar jag att pilla med film. Det kanske är tillräckligt med 8 men 16 är inte mycket dyrare.
Jag hade valt en Blue-Ray-brännare. Dels så skulle jag kunna göra mina filmer i HD eftersom källmaterialet är filmat i HD o dels(om jag har förstått rätt) så kan en sådan brännare bränna DVD också.
 
Jag hade inte valt mindre CPU än i7 med möjlighet till Multithreading(det kanske alla har).
Överklockning är inte jätteintressant för mig. Däremot skulle en tystare kylning vara intressant beroende på vad det kostar.
Istället för 1 TB SSD hade jag valt en billigare vanlig 2 TB för lagring av data.
Plus en lika stor backupdisk, 2TB. Antingen ett chassi som har en docka inbyggd(Jag kommer alltid vilja ha det) eller en lös docka via USB3.
Men visst SSD är snabbt, men dyrt.
JAG hade valt mer minne, 24 lr 32GB. Men å andra sidan gillar jag att pilla med film. Det kanske är tillräckligt med 8 men 16 är inte mycket dyrare.
Jag hade valt en Blue-Ray-brännare. Dels så skulle jag kunna göra mina filmer i HD eftersom källmaterialet är filmat i HD o dels(om jag har förstått rätt) så kan en sådan brännare bränna DVD också.

Tack för det!

1 TB hårddisken är inte SSD (det är bara rubriken som är Hårddisk/SSD). En 960 GB SSD hårddisk kostar 5000kr extra!
 
Jag hade bytt chassit till Fractal Design R4, gått ner till Nvidia <=660 grafikkort, bytt till WD Green Caviar 2TB disk, ökat ram till 16+GB, adderat CPU-kylare Cooler Master 212 Evo, jackat upp till i7-4770 och också bytt chipset i moderkortet till H87.
Å eftersom man är gammalmodig så hade det nog blivit Windows 7/64....
 
Jag hade bytt chassit till Fractal Design R4, gått ner till Nvidia <=660 grafikkort, bytt till WD Green Caviar 2TB disk, ökat ram till 16+GB, adderat CPU-kylare Cooler Master 212 Evo, jackat upp till i7-4770 och också bytt chipset i moderkortet till H87.
Å eftersom man är gammalmodig så hade det nog blivit Windows 7/64....

Systemhårddisken ska inte vara en Green då det har sämre prestanda. För det rekommenderas SSD 120-250GB, och ju mer SSD:n man har i datorn desto bättre för då kan man ha program i 2:a osv.
WD/Seagate gröna diskar bör man använda för lagring med mindre användning. De slits snabbare än blå- eller svartbemärkta (WD) hårddiskar.
 
Systemhårddisken ska inte vara en Green då det har sämre prestanda. För det rekommenderas SSD 120-250GB, och ju mer SSD:n man har i datorn desto bättre för då kan man ha program i 2:a osv.
WD/Seagate gröna diskar bör man använda för lagring med mindre användning. De slits snabbare än blå- eller svartbemärkta (WD) hårddiskar.
Då är det väl lämpligt att SSDn är kvar i listan, eller vad menar du?
 
Då är det väl lämpligt att SSDn är kvar i listan, eller vad menar du?

Ja, en SSD gör inte bara din dators uppstart snabbare utan även alla program flyter på bättre. Det tar mindre tid för ett program att komma igång. Det bör vara en renodlad SSD och inte en hybrid, som jag snackar om.

Samsung 840 EVO Series har snabb läsning så som skrift av data. Detta gör att man kan spara stora filer snabbare på dessa SSD:n.

Här är en lista på EVO-SSD:n
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.