Jag har läst många trådar om förslag på ny dator för bildbearbetning och spel. Tyvärr för min del handlar svaren nästan alltid om en massa komponenter som skall inhandlas och sedan byggas ihop, därefter startar tjafset om vilka komponenter som passar ihop med vilka och vilka komponenter som egentligen är bäst. Jag är inte intresserad av komponenter utan vore mycket tacksam för råd om vilken färdig dator som är lämplig för mina krav.
Exempel: Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?
/ Carl
Finns, som Saarikko är inne på, färdiga datorer att köpa på tex. CDON som har deras Thor/Enride, Inet deras Taurus och Komplett deras egna färdiga paket. Fördelen är att man slippa alla bottennapp när det gäller komponenterna.
Skulle vilja påpeka alla nackdelar som finns med märkesdatorer. Oftast får man ett riktigt litet och dåligt chassi med kasst luftflöde och inga möjligheter att drar kablar lite fint (påverkar luftflödet och dammsamlingen). Dessa chassin saknar även ofta dammfilter vilket gör att datorn segar ner sig pga. överhettning. Datorer är inte helt lätta att rengöra då dom inte tål ESD. Tryckluft och ESD-armband är att föredra.
Många tillverkare har dessutom udda mått/formfaktor på t.ex. moderkort, nätdel, låsta bios osv., vilket gör uppgradering till en riktig plåga. Bara det att koppla in en ny hårddisk kan vara jobbigt (ser ut att vara det på Dell XPS).
Nätdelar snålas det grymt mycket på. Billiga noname som precis orkar driva runt datorn, dvs. vill man uppgradera måste man köpa nytt agg. Dessa noname agg är oftast av väldigt dålig kvalité och en stor anledning till att märkesdatorer ger upp efter 2-3 år.
I många fall väljer tillverkarna helt idiotiska kombinationer, har t.ex. sett datorer med i3770K (överklockningsbar) ihop med ett moderkort som inte tillåter överklockning. Detta kombineras med ett uruselt GT630 grafikkort med hela 2GB videominne (helt meningslöst på ett sådant kort). Datorn blev marknadsfört som den "ultimativa speldatorn". Lycka till att spela BF3 multiplayer med den skiten.
För att svara på din fråga: "Dell XPS 8700 är det en lämplig dator?"
Nej, troligen inte. Ser inte vilken konfiguration du har vald men chassit, nätdelen och grafikkortet ser ut som billigt skräp.