ANNONS
Annons

Förslag att stänga forum trådar

Produkter
(logga in för att koppla)

skalman-63

Aktiv medlem
Gamla inlägg borde stängas när trådskaparen fått svar på sin fråga eller om en viss tid har gått utan några kommentarer. Vill man då väcka samma fråga igen får man helt enkelt skapa ett nytt inlägg.

Det kanske vore en bra idé, men berätta gärna varför du tycker det så vi andra kan ta ställning.

När jag har varit moderator i andra forum har ibland det önskemålet kommit upp, men efter överväganden avslog vi det alltid, främst därför att vi ansåg det bygga på en missuppfattning om vad ett diskussionsforum är: Till skillnad från en supportsida såg vi inte syftet vara begränsat till enbart den ursprungliga frågeställarens fråga och önskemål, utan till alla de som deltar och läser in en konversation. Vi såg det alltid som att det ofta finns legitima följdfrågor och synpunkter, och till och med närliggande ämnen som kunde tas upp. Dessutom är det inte ovanligt att TS själv finner det påkallat att kommentera mer efter ett tag.

Nu har jag inget med fotosidans val att göra, annat än som forummedlem, men jag tycker, fortfarande att det är en idé med fler nackdelar än fördelar.

Det finns andra forum som har det så, t.ex. tripadvisor, men jag ser inte vitsen.
Och som rronnbac säger, då slutar det väl lite att vara ett diskussionsforum, och blir något annat.

Om man väljer att svara i en gammal tråd så har man ju oftast funnit det gamla tillräckligt relevant för att fortsätta på. Vad är egentligen argumentet för att låsa trådar så fort man fått ett svar?

Dessutom är det rakt motsatt den ofta framförda uppmaningen, till de som startar en tråd om nåt: "Det här har redan avhandlats. Använd sökfunktionen!"

För övrigt antar jag att rubriken är en felskrivning, så jag kommenterar inte någon tanke på att stänga hela forum.

Det kanske vore en bra idé, men berätta gärna varför du tycker det så vi andra kan ta ställning.

En tråd som vaknar till liv efter flera års inaktivitet blir förvillande innan man upptäcker att tråden är så gammal.

Det är ibland bra att kunna sätta punkt för en diskussion.

Det blir även lättare att sätta sig in i en tråd om man inte behöver läsa så många kommentarer.

Däremot tror jag inte det skulle hindra en vidare utveckling av ämnet/Frågan. Det går alltid att starta en ny tråd med alternativa frågor/ämnen.

En tråd som vaknar till liv efter flera års inaktivitet blir förvillande innan man upptäcker att tråden är så gammal.
Men datum står ju på varje inlägg så det kan väl inte vara så svårt att upptäcka åldern på tråden? Och även om man inte upptäcker det direkt så kanske man kan komma med en relevant kommentar? En del trådar är tidlösa.

Det är ibland bra att kunna sätta punkt för en diskussion.
Varför det?

Det blir även lättare att sätta sig in i en tråd om man inte behöver läsa så många kommentarer.
Det är ett relevant påpekande, men knappast ett starkt argument för att stänga trådar tidigt. Resultatet lär ju bara bli fler trådar och inte färre inlägg totalt.

Däremot tror jag inte det skulle hindra en vidare utveckling av ämnet/Frågan. Det går alltid att starta en ny tråd med alternativa frågor/ämnen.
Ja, men vad vore poängen med att samma ämne breder ut sig över flera trådar? Sammanhanget riskerar att gå förlorat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar