Bolaget tar beslut efter den information du lämnar.
Stjäls en fuktskadad kamera ska du förstås få ersättning för vad en fuktskadad kamera är värd med avdrag för ålder och självrisk.
Jag hoppas verkligen inte att du "löser" en fuktskada med att vara lite "slarvig med kamerabevakningen" i stöldutsatta områden som man skulle kunna tolka ditt inlägg som att du antyder.
Men räkna med frågor, vad är oddsen att du först får en fuktskada och innan du hunnit reparera den blir den stulen. Låter du bli att berätta om fuktskadan är det bedrägeri. Om den inte stals och du anmält den stulen så är det ett annat brott.
Jag förstår inte riktigt vad du håller på med, det känns som du anstränger dig för att hitta argument för att utnyttja en försäkring som inte gäller. Låt mig föreslå att du lägger energin på att ta hand om din kamera lite bättre.
Tycker bara du är lite annorlunda i ditt tänk på vad man säger och inte säger och verkar påstå att jag skulle vara en lögnare och en bedragare.
Enligt dig så är jag både en lögnare och en bedragare om jag säger all sanning men utelämnar delar inte efterfrågas eller anses behövas. Är den tekniska bevisen upp till mig att avgöra skicket eller vilken information som ska meddelas?
Min dator som hamnade i vattendrag hade en del problem, 5 % pixelfel, lite virus i den, antagligen mjukvarufel, buggar i operativsystemet. Sådant som F-bolag inte ersätter en för. Jag tyckte även att den var lite slö i uppstart efter 1½ års användning, tog kanske 20 min att starta. Någon kompis säger att det är nog HD:n som håller på att ge upp, någon annan säger att det är moderkortet, farsan säger att är ett måndagsexemplar, min bror säger det är ett kass märke...
Så om jag nu okunnig som jag är i datorvärlden tappar datorn eller får den stulen, så borde jag alltså stämmas för detta?
Vad frågade f-bolaget? Jo, hur händelsen gick till, vad den kan vara värd idag, när den köptes, kvitto, ifall jag skulle ha ny eller pengar.
Det fanns inte en enda rad om skicket och inte en enda tfn samtal från dom. Bara ett papper om ovanstående frågor.
Med ditt annorlunda sätt har jag allltså begått ett brott? Det är detta jag retar mig upp på. Jag letar inte efter kryphål, man bara svarar på frågor som efterfrågas. Mer komplicerat är inte kommunikationen mellan mig och f-bolag.
Nä du. Man ska följa lagen och regler och svara på frågor som efterfrågas. Man ska även nyttja de rättigheter man har och inte enbart skyldgiheter.
Krossar jag av någon anledning mina glasögon någon gång så lär de faktiskt skita i hur repiga glasen var eller skicket på ytskiktet. De lär även skita i styrkan i glasen eller om min syn blivit sämre.
/Stefan