Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

floating

Medlem
Hej !

Tänkte mig ut på en tågluff i östeuropa om ett par veckor och vill självfallet ta med mig min kamera. En F90X med en del tillbehör , databakstycke ,blixt och optik. Borde jag teckna någon försäkring innan jag åker?, utrustningen är ju värd en del tusenlappar. Och om något händer vill jag ju helst få någon ersättning. Nu har jag ingen försäkring utöver det normala.

/ magnus

Smithers skrev:
Nu har jag ingen försäkring utöver det normala.
Vad är det normala? Jag har till min villahemförsäkring en extra allrisk upp till 75.000:- som täcker upp om jag så skulle tappa kameran i sjön. Jag frågade bolaget om det behövdes någon speciell värdering av grejerna för att dn skulle gälla men de säger att det räcker med att jag har kvitto på grejerna. Skulle jag möblera om och tappa data, tv eller så i golvet så är det samma försäkring som täcker detta. Så funkar det iaf på moderna försäkringar som bolaget heter.

Innan dem hade jag extra försäkring på utrustning i annat bolag där utrustningen värderats, men nu känns det ju meningslöst.

Lotta
Jag skulle läsa det finstilta om HUR ditt nuvarande bolag verderar din utrustning.
OM det finns klausuler som gäller stöldbegärlig egendom etc. Det kan också vara så att OM de anser att du använder utrustningen yrkesmässigt så föreligger andra klausuler.

En objektsförsäkring via SFF / Gefvert kostar en del i premie men är väl värt det när skadan är framme. De har alltid varit mycket hjälpsamma ich snabba att ha att göra med. Raka puckar.

En vanlig hemförsäkring via Trygg Chansa t ex har avskrivning på prylarna redan från år ett.

Johan, jag ska följa ditt råd och plöja allt finstilt samt ringa bolaget.

Fast då jag tidigare hade separat försäkring så gällde avskrivningar på utrustningen även där. Det brukar alltså inte alltid vara så?

vidare..

Tack ska ni för för infon.

Vad jag menar med det normala kan jag inte direkt svara på, jag är 22 år och har ingen egen bostad så jag antar att den enda försäkring jag har är någon slags personförsäkring. Ska ta och kolla upp dess villkor imorgon hade jag tänkt men jag antar att den inte är så generös.
Ett annat problem är att mina "prylar" till betydande del är inhandlade utomlands och därför värda mer i sverige nu än vad jag betalade i nypris.

Något som du verkligen borde ha är en reseförsäkring. Detta gäller inte så mycket din utrustning utan mer dig själv, i händelse av att du blir sjuk eller dyl. Forex säljer reseförsäkringar för företaget Europeiska, dessa innehåller bland annat detta i bastillägget:

Vårdkostnader
Hemtransport pga sjukdom
Behandlingskostnader vid akut tandbehandling
Hemresa om något allvarligt händer hemma
Extra bababeskydd
överfallsskydd
rättsskydd
ansvarsskydd
mm mm

Lättast är om du knallar in i en Forex butik så hjälper dom dig med information....

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar