Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning för fotojobb under arbetstid

Produkter
(logga in för att koppla)
Regler för upphandling?

OK, jag tillför ett myndighetsperspektiv: Om du (vilket någon föreslog) skulle fundera på att inte göra det på arbetstid och fakturera för jobbet så betänk att myndigheterna har regler för upphandling som måste följas.

Det kan även vara så att informationsavdelning eller motsvarande har ett ramavtal med något företag, vilket skulle sätta krokben för uppdaget (om du skulle vilja ha det).

Jag personligen anser att övertidsersättning för tiden för fotografering och redigering är rätt skäligt.
 
Kom på ett förslag som kanske kan funka för din arbetsgivare och det är att du kompenseras för uppdraget i form av TID. Som tack för hjälpen med fotograferingen och för att du använde din egen utrustning så får du exv en extra betald ledig dag utan avdrag på lön osv. Detta kan de ge dig utan att det i princip kostar dej något, förutsatt att du värdesätter en extra semesterdag.

Vad gäller redigeringen så är ju det något man inte vet om ifall man inte är insatt så där får du ju helt enkelt förklara för arbetsgivaren att det kommer att behövas X antal timmar i bildbehandling och det måste du göra hemma vilket betyder att du behöver OK att få din arbetstid förlagd till hemmet för just det arbetet.

Så summan av kardemumman kanske blir 1 dag där du jobbar hemma med bilderna och 1 dag som du får helt ledigt. :)
 
Ja, det lutar kanske åt det hållet. Jag får väl lägga fram ett sådant förslag och se om ledningen skulle kunna nappa på det. Erfarenhetsmässigt, efter 12 år här, så är chansen liten men undrens tid är kanske inte förbi.
 
OK, jag tillför ett myndighetsperspektiv: Om du (vilket någon föreslog) skulle fundera på att inte göra det på arbetstid och fakturera för jobbet så betänk att myndigheterna har regler för upphandling som måste följas.

Det kan även vara så att informationsavdelning eller motsvarande har ett ramavtal med något företag, vilket skulle sätta krokben för uppdaget (om du skulle vilja ha det).

Jag personligen anser att övertidsersättning för tiden för fotografering och redigering är rätt skäligt.

Det här är inget uppdrag som kräver upphandling eftersom värdet av tjänsten understiger den gränsen.

Däremot har du en poäng i att det skulle kunna finnas ett ramavtal rörande fotograftjänster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.