Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förlåt, men behöver hjälp med kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Matondo

Ny medlem
Hej, är relativt ny båda som fotograf och här på forumet, men jag har läst o sökt väldigt mycket på senaste för jag ska köpa mig en digitalkamera. Har förstått att många frågar om vilken kamera som är "bäst" men jag gör det ändå igen för mina krav så att säga.

Jag har aldrig haft någon digitalkamera och jag har inte fotatat så mycket förut men jag är intresserad av att lära mig. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en liten kompaktkamera typ Konica minolta G400 eller en lite större kamera med mer inställningsmöjligheter osv. typ konica minolta z2.

Det är dom två kameror som jag har fastnat för. Jag vill ha en snabb kamera. kommer att ta bilder bland annat på skidåkare och vill ha snabb AF och självklart bra bilder. Som det är nu så kan jag ingenting om manuella inställningar men jag vill lära mig, jag vill inte ha en kamera som man ställer på auto och sen tar bilder. Det ska gå att ställa på auto men också gå att göra så mycket som möjligt själv. så en kamera som är bra för en nybörjare vore inte helt fel :)

Mycket tacksam för tips!
MVH Rikard
 
förlåt?

Hej på dig
Du behöver inte be om förlåtelse för att ställa frågor här på forumet. Jag antar att du redan sökt igenom forumet efter liknande "trådar". Recensionerna här på fotosidan är också bra att läsa igenom. Många skriver seriösa och omfattande recensioner på sina kameror. Sedan finns det ju en mängd länkar här på sidan också, här kan du ju hitta mycket "smått&gott". Jag har en Minolta G500 som jag sällan använder, snabb uppstart och Af är det dock. Såg att de hade bra pris på G600 också (3290kr på cyberphoto) Tror att de kanske kan vara ett bra alternativ. Stirra dig inte blind på antal pixlar bara, många kompakter med hög upplösning har gräsligt mycket brus redan på iso400. Ta och läs recensioner, prova i butiker och förhasta dig inte, även om du är lite otålig.
 
Ett tips är att du bestämmer hur mycket pengar du vill lägga ut på kamera med tillbehör. Dra sedan bort priset för tillbehör som t.ex. mer minne, stativ och väska m.m. då har du kvar vad du kan tänkas betala för kameran. Då kan du på ett smidigt sätt söka på t.ex. Pricerunner inom ditt eget prisspann och se vad du kan få för kamera för pengarna.

:) Håkan
 
Tackar för svaren.

Jag har sökt och läst en hel del, men en del trådar är ju lite gamla och det borde ju komma nya kameror då och då.

Jag hade tänkt mig betala runt 4000 inkl. minne o väska, får jag en mycket bättre kamera för 5000 kan jag tänka mig det.
Egentligen tror jag inte jag behöver 10x zoom, men det kan kanske vara bra ibland. Är som sagt ny på det här med foto men jag vill gärna lära mig, tror ni z2 är en bra början då? eller finns det någar liknande kameror i den prisklassen som är bättre? z3 är väl ett alternativ men det blir ganska mycket dyrare i pris har jag sett tyvär, annars vore det ju kul med bildstabilisator.
Det enda negativa jag kan se med z2 är att den kanske är lite plastig?

MVH Rikard
 
Om du skall använda kameran främst vid skidåkning så kanske du vill ha en liten kamera som dessutom är väderskyddad.
Utomhus på vintern kan det vara problem med att batterierna tappar kräm i kylan. Förvarar man kameran innanför jackan får man istället problem med kondens,

Jag använder en liten analog Olympus my när jag paddlar, åker skidor mm. Läste här på fotosidan att det kommer en digital version av den som heter my mini. Den kanske är något för dig? Misstänker dock att den inte har så många manuella inställningssmöjligheter.
mvh Mattias
 
Ja imorgon hade jag tänkt beställa men har fortfarande inte bestäm mig för om jag ska ta z2 eller g400. Det som känns jobbigt är att jag vet inte om jag kommer tycka z2:an är för stor att ta mig sig överallt eftersom jag aldrig har haft någon sådan kamera.

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad som är bättre med z2 om man jämför med g400 förutom zoomen då.

Jag vill väldigt gärna lära mig att fotografera, kan som sagt iprincip ingenting nu, frågan är om det går att lära sig någonting med g400 eller om den mest är kul att ta med sig och ta lite minnesbilder, men inte några bilder som blir fina?

MVH en vilsen typ som alltid har väldigt svårt att bestämma sig, det jobbiga är att jag blir väl missnöjd hur jag än gör :) förvisso blir man väl nöjd med båda också men men.. tacksam för svar i alla fall
 
Jag rekomenderar verkligen att du åker till en fotoaffär och känner lite på kamerorna. Jag gjorde det för några dagar sedan och det var verkligen värt det för det är STOR skillnad! När jag höll KM Z1 i handen så var jag rädda att jag skulle tappa den, fick inte ett bra grepp om den. Hos vissa små kameror är den optiska sökaren verkligen pytteliten, det var inte heller något jag uppskattade. Jag är glad att jag kännde på olika kameror för när jag ska köpa en blir det postorder och att läsa om de olika kamerorna räcker nog inte för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.