Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förkortningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Brännviddsförlängning är något svenskt påfund som inte är riktigt sunt IMHO. I engelskan talas det om fov-crop vilket alltså står för field of view crop och borde översättas med bildvinkelbeskärning om det ska vara ordagrant.
Bildvinkelbeskärning var nog det bästa ord jag sett hittils på detta fenomen. Det borde nog t.o.m kunna platsa i SAOL, vilket crop definitivt inte gör.
 
Maxell skrev:
Bildvinkelbeskärning var nog det bästa ord jag sett hittils på detta fenomen. Det borde nog t.o.m kunna platsa i SAOL, vilket crop definitivt inte gör.
Ja, det är det som faktiskt är "korrekt" om något. Vet inte riktigt hur/var/när det myntades dock.



Palle-p skrev:
Snälla!

Kan ni inte skapa en egen tråd där ni kan reda ut ert problem!(verkar som om den kan hålla på rätt länge) Denna tråd ska nämligen handla om objektivens förkortningar.
Om det ska vara på det humöret kan jag ju bara säga, sök i forumet, det har diskuterats ett antal gånger tidigare i klart större utsträckning. Dessutom har ju mycket av svaren redan getts, och då det bara naturligt att tråden delvis byter inriktning. Speciellt när Crop-delen faktiskt är avhängig av flera av förkortningarna.

Dessutom har de flesta tillverkare listor på sina hemsidor i olika tappningar. Här är Tamrons lista bland annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.