ANNONS
Annons

Förklaring, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Barken_

Ny medlem
Är sugen på ett nytt objektiv till min 400D.
Ett mer vidvinkel, såg ett fint idag 10-22mm.
Men fick då veta, att eftersom jag saknar en "sensor" (vad?) i min kamera så kommer jag inte kunna utnyttja vidvinkeln på tex detta objektiv till fullo. Utan ska då multiplicera det med 1,6 (varför?), får då 16 och det(16-22mm) är alltså det faktiskta användningsområdet för det objektivet på min kamera.

Hm. Nu blev det massa surr här. Men kanske någon smart och snäll person har lust att reda ut och förklara det här för mig! =D

10-22 är brännvidden vid småbildsfilm/fullsensor, dvs 24x36 mm. Din sensor är mindre än så, därför måste du göra en omräkning. I ditt fall till just 1,6 ggr, och det gäller för alla dina objektiv. När det gäller vidvinkel är det en nackdel, när du köper ett teleobjektiv kan det uppfattas som en fördel.

10 = 16 är ändå en mycket rejäl vidvinkel!

Lite förvirrande kanske. Det hänger nog mest ihop med vilka siffror man är van att höra. Eftersom sensorn (den digitala filmen) i din kamera är ca 15mm x 22,5mm stor, så innebär det att ett 10-22mm objektiv på din kamera ger lika mycket vidvinkel, som ett 16-35mm objektiv på en kamera som har en 24mm x 36mm stor sensor (d v s samma storlek som de flesta analoga systemkameror för analog film hade för 10 år sedan). Exempel på en sådan kamera är Canon eos 5D.
I praktiken saknar det dock betydelse. Det som kan vara bra att veta är att en "normal zoom" för din kamera oftast har ca 18-55mm brännvidd. Ett vidvinkelzoom har ca 10-22mm, och ett telezoom någonstans mellan 50-400mm. Lite beroende på märke, pris mm.
När allt kommer till kritan är det objektivet du tittade på förmodligen det bästa vidvinkelobjektivet som finns att hitta till canonkameror för tillfället. Tokina 12-24, Sigma 10-20, Tokina 11-16 är inte heller så tokiga, och nya Tamron 10-24 ska också bli intressant att titta på. Vill du hitta ett budgetalternativ till det aningen dyra 10-22 så skulle jag leta upp ett begagnat Tokina 12-24. Har ett själv som jag använder mycket ofta och är supernöjd med. Läste mycket tester innan jag bestämde mig. Skulle dock helst byta upp mig till 10-22 när jag har pengarna. Skilnaden är minimal, men jag gillar att det är ca 170 gram lättare :)

För att förtydliga.

Någon får gärna rätta mig om jag fått något om bakfoten.

Brännvidden på objektivet är 10-22mm, och ingenting annat. Det spelar ingen roll vilken storlek din sensor har, brännvidden på objektivet är densamma.
Dock så är sensorn på din kamera mindre än en "fullstor" sensor, vilket innebär att sensorn får med en mindre del av bilden. Att det förhåller sig på det viset kan liknas vid att man zoomar i bilden, då den blir beskuren av den mindre ytan på sensorn, och bildvinkeln blir alltså snävare.

När man talar om brännvidder för olika kameror, så jämför man oftast med vad bildvinkeln skulle motsvara på en fullstor sensor (som har sitt ursprung i storleken hos en 35mm filmruta). Just för sensorn på en 400D gäller omräkningsfaktorn 1,6.

D.v.s. att om du istället hade haft en kamera med fullstor sensor, t.ex 5D, så hade du behövt ett objektiv som hette 16-35mm för att få samma bildutsnitt från ett givet ställe med de båda kamerorna.

Nu är 10-22mm av typen EF-S, vilket innebär att du inte kan använda den till en större sensor än den du har, så det är inget onödigt köp i den bemärkelsen att du inte kan använda den till fullo.

Om du tittar på kompaktkameror som har mindre sensorer ändå, så ser du att dess optik ofta ligger i storleksintervallet 4-20mm, vilket då kanske motsvarar 28-140mm för att få samma bildvinkel från en systemkamera med fullstor sensor. Men om man skulle montera optiken från en kompaktkamera på en systemkamera så skulle man få en mörk bild med ett cirkelformat område i mitten där bilden syns.

Vadå..! Skulle jag bli klokare av det här! =P

Jo, faktiskt så blev jag det... En aha-upplevelse!
TACK för bra förklaringar å tipsen!

Men, varför har digitalkameran fått ett mindre bildformat?
Det var väl onödigt.. hehe.. =)

Jo, faktiskt så blev jag det... En aha-upplevelse!
TACK för bra förklaringar å tipsen!

Men, varför har digitalkameran fått ett mindre bildformat?
Sensorerna var dyra & svåra att tillverka i FF-storlek i början men nu kommer det fler och fler sk. FF-sensorer!

...Men, varför har digitalkameran fått ett mindre bildformat?

Det kommer att bli vanligare med "fullformats" sensorer framöver. Men just nu är det så här och det beror på kostnaderna för att producera tillräckligt bra sensorer.

Fungerar 10-22 linsen på en FF-sensor? ofta är de här vidvinkelobjektiven skräddarsydda för de mindre sensorerna, som är vanligast. 10-22 på fullformat är extremt vidvinkligt...

Du har redan fått svar på din fråga, men jag vill ändå kliva in. Canons 10-22 är bland det bästa jag testat i objektivväg. Om det passar i din ekonomi ska du inte tveka - skaffa ett direkt!

Jo, faktiskt så blev jag det...
Egentligen är det inte så komplicerat -- det bara låter så när försäljare och experterna på FS försöker förklara! ;-)

Du har ju en kamera med bl a 18-55-zoom. Så du vet hur det är att använda brännvidden 18 mm. En zoom med brännvidden 10-22 mm ger alltså i vidaste läget mycket mer vidvinkel -- i det längsta läget lite mindre vidvinkel än 18 mm.

Att blanda in hur objektivet skulle fungera på en helt annan kamera (med annan storlek på sensor/filmruta) riskerar nog mer att förvirra än att förklara.

Nu är 10-22mm av typen EF-S, vilket innebär att du inte kan använda den till en större sensor än den du har, så det är inget onödigt köp i den bemärkelsen att du inte kan använda den till fullo.

Inte kan använda den till större sensor än den jag har?

Men om jag använder den till en analog kamera, med de då lite större bildformatsmåtten (24 x 36 mm?), Det kan jag väl?
Och då kan jag väl komma ner till den korta brännvidden, 10mm?

Nej, Canons EF-S-objektiv kan man bara använda på digitala Canonkameror med två-, tre- eller fyrsifffriga modellnummer (t ex 40D, 400D, 1000D).

EF-S-objektiven är helt enkelt specialkonstruerade just för digitala kameror med den mindre sensorn. Om det gick att sätta dem på en kamera med gammaldags 135-film skulle det i princip bli en rund bild mitt på filmrutan och svart runtom.

Aha..! Men EF-objektiv passar.
Så vad är det för skillnader?
EF-S objektivet är mindre så de "belyser" endast upp en mindre(APS-C) sensor, fördelarna är att de blir lättare och billigare.

Ta upp ditt 18-55 och jämför det med något av dina andra objektiv ser du att öppningen på kamera sidan är klart mindre, detta föratt den är gjorde enbart för mindre sensor.

Vissa EF-S objektiv utnyttjar också möjligheten att sticka in längre in i kamerahuset. Det kan göra en del konstruktioner enklare, men kräver en mindre sensor, eftersom den automatiskt kräver en mindre spegel. Skulle man tvingat på ett sånt objektiv på en kamera med stor spegel (för 24*36 mm), skulle spegeln kunna kollidera med objektivets bakända.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar