Allemyr
Aktiv medlem
Inte kan använda den till större sensor än den jag har?
Men om jag använder den till en analog kamera, med de då lite större bildformatsmåtten (24 x 36 mm?), Det kan jag väl?
Och då kan jag väl komma ner till den korta brännvidden, 10mm?
EF-s är konstruerat så att det slår emot fattningen å ej går att fästa på en analog EOS kamera. Om det nu mot förmodan skulle gått, skulle du fått en väldigt vinjettering vid kanske 14mm men det är först där det skulle fundera tror jag på ett ungefär på en 35mm kamera.
Om du ska ha en vidvinkel till din Canon är 10-22 riktigt bra, strunta i att du inte kan ha det på en analog, EF 16-35 finns, dyrt mindre vidvinkel, å i stort sätt inget alternativ, om man söker en extrem vidvinkel.
Själv valde jag ett Tokina 11-16 2.8 som i den bemärkelsen att det bara tecknar ut 1.5 och 1.6 crop också är ett EF-s objektiv. Det går att fästa på en analog, tog hela 12 bilder på 13 mm med en radikal vinjetering i köpenhamn idag, kanske kan ladda upp någon här i slutet på veckan.
EF-s 10-22 eller Tokina 11-16 skulle jag satsa på. Själv var jag trött på ljusstyrka 4 så fick bli ett tokina för mig, en mm extra vidvinkel är dock inte så lite som man kan tro utan gör en liten skillnad.
Så antinen köper du ett Tokina 11-16 för att du även vill fota lite analogt, å få vinjetterings fria bilder vid låt säga 15mm, eller så köper du helt enkelt ett 10-22 å får även där kanske den bästa vidvinkeln från Canon, som säkert har lite mustigare färger å framförallt rappare autofokus än Tokinan.