Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranskning i displayen (D70)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maranello

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare när det gäller digitala systemkameror. Står nu som så många andra i valet mellen EOS 300D och D70.

Med risk för att göra bort mig totalt ställer jag den enkla frågan om det finns någon "spegelreflexare" där man kan förhandsgranska bilden i displayen innan man trycker av? Alltså den funktion som alla enklare digitalkameror har.
Tack på förhand!
/B

Det ska finnas någon om jag inte minns fel (rätta mig...), men det är en funktion som jag inte tror är aktuell för kamerorna ens i framtiden. Ser inte riktigt meningen med det? Man förlorar bland annat det stadiga greppet...

(eller var det så att det fanns någon dslr som det gick att filma på? Nu blev jag osäker :))

Såhär funkar det

Det går inte av den anledningen att en bild på displayen får du inte förrän spegeln fälls upp och slutaren öppnas. Då träffar fotonerna från linsen CCD:n och deras energi skapar bilden i CCD:s ljuskänsliga skikt. Nu kan du se bilden på displayen.

Kristofer

Jag föreslår att du trycker av och kollar bilden. Du kan ju alltid radera den om du inte blir nöjd. Det kostar inget att prova :eek:)

Oscar skrev:
Om kameran har spegeluppfällning borde det gå, men då tappar man sökarbilden.

Tyvärr inte, slutaren öppnar inte bara för att du fäller upp spegeln.
Enklast är att ta en provbild och kolla histogram o sånt.
Är det bråttom så är det bättre att gaffla några bilder.

Innan jag köpte Dslr funderade tänkte jag också att det kunde vara bra att se bilden innan man fotat, kan bara säga att jag ABSOLUT inte saknar det nu.. Sökaren är överlägsen!