macrobild
Avslutat medlemskap
Det beror på vad vi menar med "ljusstarka", både Canon och Nikon har 200/2 med IS/VR. Men jag antar att du underförstått menade för kortare brännvidder.
Jag gissar att det främsta argumentet mot stabilisering av ljusstarka objektiv med kort brännvidd är att det inte riktigt finns plats för den stabiliserade gruppen, både på längden och diametern. Ett stabiliserat 50/1.4 skulle därför bli väldigt stor, jämför med 100-105/2.8 makro i storlek (om jag inte tänker helt fel).
Men för den skull vill jag gärna ha ett stabiliserat 50/1.4 objektiv till min kamera, även om jag "bara" får två stegs stabilisering. Detta då dagens högupplösta sensorer är väldigt känsliga för mikroskakningar, tumregeln 1/brännvidden fungerar inte alls om man ställer krav på pixelskärpa. Så att kunna fotografera på 1/15 sekund tack vare ett stabiliserat 50/1.4 skulle vara mycket värt i min värld (men jag vill fortfarande "se" stabiliseringen i sökaren).
och microskakningar ökar med ålder, speciellt hos mig som har 30 år av yrkesverksamhet och kan jämföra hur det var när jag var ung (nu talar jag om skakningar)
testade med betablockerare under en tid och det var som 4 stegs IS men jag svarade inte så bra pga bieffekter.
Visst hade varit bra med IS på samtliga mina objektiv om det hade varit genomförbart
(återigen utgår jag från mig själv)
Senast ändrad: