tråden dog inte, själv skulle jag behöva stabilisering på ett antal objektiv där mina egna skakningar inträder och där tiden är blir lång pga att ljuset är lågt och att det inte finns med rörelse av objekt
Jag har tagit fina bilder på LU studenter under föreläsning i nersläkt aula (studie, koncentration) med mitt canon 70-200mk2 och på 200mm och 1/20sek bl 2,8 som är knivskarpa på frihand.
Jag skulle gärna se samma IS på en 35/1,4
Såvitt jag vet finns inga tillverkare som gör fasta, ljustarka objektiv med VR/IS.
Det finns sex argument mot VR/IS i mindre, fasta, ljusstarka objektiv:
1) Ljusstarka objektiv (f1.4 eller ljusstarkare) kompenserar 2-3 steg jämfört med zoomar i och med den stora bländaröppningen,
2) VR/IS kan fördyra objektivet, försvåra konstruktionen och försämra prestanda (bokeh),
3) Det finns en slutartidsgräns för vilket VR/IS inte längre är effektivt. Vid tider på mer än 1/2 - 1 s kan skakningsoskärpan bli alltför komplex för att kunna kompenseras fullgott,
4) Med stöd kan ofta mindre, fasta objektiv handhållas på så korta tider som 1/10 - 1/30 s med gott resultat,
5) Om motivet inte är helt statiskt kommer det alltid en gräns där risken för rörelseoskärpa är lika stor eller större än risken för skakningsoskärpa. Statiska motiv fotograferas bäst med stativ,
6) Ju bättre ISO-prestanda kamerorna får och ju bättre bildkvalitet som kan erhållas på alla ISO-tal från allt bättre rawkonverterare desto högre ISO-tal, kortare slutartid och mindre bländare kan nyttjas.