Bengf
Aktiv medlem
Hmm, jag tror att listan kan göras lika lång oavsett tillverkare. Den känns bitvis väldigt glättat- fyrfärgsbrochyrig och markandsavdelsningspratig om du förstår vad jag menar.
Fast visst Minolta/Sony har varit en av de drivande företagen tillsammans med Olympus, Pentax, Canon och Nikon. Jag är undrar dock om de varit mest innovativa och framåt. Samtidigt har jag iofs ingen aning om vem som skulle varit det.
Nikon var ju först med video i DSLR t.ex. och det måste ju vara en av de större milstenarna efter man blev digital. Sedan gav de bort allt genom att sitta och se nöjda ut medan alla andra slet som djur och gick förbi inom 18 månader.
Canon har säkert gjort något viktigt, kan bara inte komma på vad ;-)
[edit] Kodak, jag glömde ju Kodak! De har ju om inte annat bevisat att det inte alltid hjälper att vara först och innovativ.
Ofta var det så som när Minolta var först med Autofokus ( hyggligt märkvärdigt )- så utvecklade Canon den samma och gick om, D90 var först med filmfunktion, som utvecklades av Canon till det bättre. Ingen kamera är bäst på allt så kommer det att se ut även framöver. Alla tillverkare lovar så mycket i sin reklam.
Pentax K5 är sprängfylld med inställningsmöjligheter deras Autoiso går att fininställa på alla möjliga vis tro dom var först med det. Panasonic och olympus var först med mycket mindre systemkameror och utbytbara objektiv, men då har dom en mindre sensor än APS-C men jäklar vad duktiga dom är att för varje år förbättra lågljusegenskaperna, Panasonics filmfunktion i en av deras dyrare modeller lär vara bäst av alla kameror säger dom lärda.
Visst tusan Canon är väl först med speciella bildstilsprogram att labba med i samband med filmning, ingen dålig ide det.
StenÅke skriver ju inte att Sony är först med allt utan svarade på en fråga vad Sony och KM hade gjort. för frågeställaren visste inte det.
Det är ju också så som andra också har skrivit att väldigt många vet ingenting om Sony, dom tror ju inte att Nex-serien är från Sony eller. Marknadsföringen av Sony har varit extremt bristfällig i Sverige, men börjar så sakta att komma igång, Nexarna är ju med i TV-reklamen kors i taket.
//Bengt