Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelarna med Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror likt Lars att marknaden minskar för stora kameror. Pressfoto kommer inte att se ut som idag, tryckta tidningar kommer inte att finnas om några år, anställda pressfotografer inte heller på samma sätt, utan det blir digitala medier och fler fristående aktörer som levererar innehåll och mindre enklare kameror kommer att kunna klara det som stora systemkameror gör idag.

Men där är vi inte än. Långtifrån. Det kommer att finnas behov av avancerade systemkameror ett par generationer till, så det är inte dags än att lägga ner detta.

/Mats

Pressfoto har redan, 2012, ändrat karaktär, på de stora tidningarna och byråerna, - du får några hundra lappar om du är först på plats, med din egen kompakt/systemare/mobilkamera, skickar iväg det via Internet!
Långt innan polisradion har väckt pro fotografen, som har jour på redaktionen, ha-ha!

Jäpp, t.ex. en Ipad ger dig dagens nyheter, i stort format, lätt att bära med sig, samt även alla dessa avancerade telefoner, små datorer som du faktiskt också kan ringa med ......! :)
 
Nja, att kameran inte har en inbyggd blixt ska inte kunna hindra trådlös blixtstyrning. Det är två skilda saker, och den trådlösa styrningen kan byggas in också utan en inbyggd blixt.

Nja det går ju inte styra en extern blixt via den inbyggda om en sådan inte finns, men med en annan extern blixt/styrenhet fungerar det ju. Canon har nu lanserat blixtstyrning via radiosignal, jag tror nog att det kommer att bli det dominerande ganska snart, problemet med det är ju lagbestämmelser ang. radiosändare, så det ljusstyrda kommer nog att finnas kvar ändå. Hur olika fabrikats trådlösa blixtstyrningar är anordnad kan jag inte uttala mig om, jag vet bara hur det fungerar på min 7D, det finns säkert andra som gjort handhavandet annorlunda, liksom med vitbalansinställningen.
 
Fördel med Sony? Gary Friedmans manualer

En verklig fördel med Sony är att Gary Freidmans E-books skrivs enbart för detta märke. Har just börjat läsa hans lite försenade bok om NEX 7 och jag tycker den var värd att vänta på. Verkar vara ett par väl använda hundringar. Som alltid en hel del väldigt bra tips och uppslag.

Gary verkar ha en outsinlig ork och att närma sig varenda Sony-kamera med samma obotliga energi och barnsliga nyfikenhet. Jag hoppas Canon- och Nikon-användare hittar något motsvarande. Det är ett stort plus att kunna utgå från en detaljbeskrivning av resp. kamera kopplat till hands on exempel på vilka effekter kamerans olika funktioner har på bilder och kamrans inre liv.

Som följer av detta så kör jag alltid mina kameror med engelska menyer.

Gary orkar borra i kameran på ett sätt jag inte alltid gör.
Dagens high end kameror är så pass komplexa att det är enkelt att missa hur man kan använda dem optimalt efter egna preferenser. Bara på några timmars läsning har jag konfigurerat om en hel del som jag nog missat tidigare. Känns ännu bättre nu!

Vad tjänar en massa kamerafunktioner till om man knappt vet att de existerar?
Varför betalar man glatt en massa tusenlappar för att sedan inte använda kameran fullt ut som ett resultat av slöhet och "trial and error"-förhållande till sin nya kamera. Ett par hundra för en grundlig hands on handledning tycker jag är väl använda pengar.

Det märkliga är att jag väl köpt minst fyra E-books och att jag fortfarande är så pass positiv som jag är. Det är verkligen inte likt mig :). Men det har varit väldigt nyttigt. Skälet till att E-book om NEX 7 var så försenad var tydligen att han inte kunde få tag på ett ex. förrän typ i mars. Man undrar ju hur Sony tänker. Vore jag marknadsgubbe på Sony så skulle jag set till att han fått det ex. jag fick redan i december. Det hade säkert varit bättre för Sony. Killen är väl snart mogen för en Sony K-märkning.
 
Det finns liknande till andra märken. T.ex. David Busch. Gary har skrivit manualer för Canon också. Skulle inte förvåna mig om han gör det igen. Men du har en poäng, varför inte sätta sig ned och lära sig funktionerna innan man svär åt att kameran inte fungerar enligt spec, speciellt AF.
 
Det finns liknande till andra märken. T.ex. David Busch. Gary har skrivit manualer för Canon också. Skulle inte förvåna mig om han gör det igen. Men du har en poäng, varför inte sätta sig ned och lära sig funktionerna innan man svär åt att kameran inte fungerar enligt spec, speciellt AF.

Helt rätt, han har skrivit någon enstaka E-book om Canons Rebel modeller (350-450D instegskameror) också men det är bara Konica Minoltas och Sonys kameror har är helt heltäckande över i en hittills oruten linje och det ska vi vara väldigt tacksamma för då det tillför väldigt mycket.

Annars kan jag bli lite konfunderad över att de olika kameratrådarna ändå innehåller så pass lite av en funktionsdiskussion med tanke på hur oerhört komplex en modern kamera är. De flesta skrapar mycket ytligt på den hög av funktioner en modern kamera faktiskt är utrustad med.

I övrigt gäller ju inte ditt påpekande och min poäng bara kameror utan är minst lika gångbart när det gäller funktionerna i de RAW-konverterare vi använder. Jag nöjer mig aldrig längre med att köra i gamla hjulspår när jag går upp en version av Lightroom. Även om jag fotograferat sedan första halvan av 60-talet och kört digitalt sedan 2005 så upphör jag aldrig att förvånas över hur mycket det finns att utforska både i moderna avancerade kamerahus och RAW-konverterare. De senaste Sony-husen har en massa funktioner och val som inte är aktiverade vid leverans. Om man tror att det man ser i defaultläget är allt som finns så har man missat en hel del. I gamla Konica Minolta D7D fanns inte speciellt mycket att konfigurera om i en jämförelse med exv NEX 7. Om man går in med samma förhållningssätt som inför en D7D till en A77 eller en NEX 7 i ren slentrian så kommer man missa en massa möjligheter.

Bara under Meny-Kamera-Disp Button (Monitor) så finns hela åtta overlayer som man kan toggla mellan med dispknappen (pil upp) om man aktiverar alla. Default är väl tre eller fyra aktiva. Här finns även en med helt ren skärm och bara de viktigaste parametrarna som flyttats ut i högerpanelen. Den är inte aktiv by default och det är den jag till sist valt som min default. Hade jag inte fått input om detta hade jag nog traglat vidare med de tre fyra jag haft från leveransen.
 
Helt rätt, han har skrivit någon enstaka E-book om Canons Rebel modeller (350-450D instegskameror) också men det är bara Konica Minoltas och Sonys kameror har är helt heltäckande över i en hittills oruten linje och det ska vi vara väldigt tacksamma för då det tillför väldigt mycket.

Annars kan jag bli lite konfunderad över att de olika kameratrådarna ändå innehåller så pass lite av en funktionsdiskussion med tanke på hur oerhört komplex en modern kamera är. De flesta skrapar mycket ytligt på den hög av funktioner en modern kamera faktiskt är utrustad med.

I övrigt gäller ju inte ditt påpekande och min poäng bara kameror utan är minst lika gångbart när det gäller funktionerna i de RAW-konverterare vi använder. Jag nöjer mig aldrig längre med att köra i gamla hjulspår när jag går upp en version av Lightroom. Även om jag fotograferat sedan första halvan av 60-talet och kört digitalt sedan 2005 så upphör jag aldrig att förvånas över hur mycket det finns att utforska både i moderna avancerade kamerahus och RAW-konverterare. De senaste Sony-husen har en massa funktioner och val som inte är aktiverade vid leverans. Om man tror att det man ser i defaultläget är allt som finns så har man missat en hel del. I gamla Konica Minolta D7D fanns inte speciellt mycket att konfigurera om i en jämförelse med exv NEX 7. Om man går in med samma förhållningssätt som inför en D7D till en A77 eller en NEX 7 i ren slentrian så kommer man missa en massa möjligheter.

Bara under Meny-Kamera-Disp Button (Monitor) så finns hela åtta overlayer som man kan toggla mellan med dispknappen (pil upp) om man aktiverar alla. Default är väl tre eller fyra aktiva. Här finns även en med helt ren skärm och bara de viktigaste parametrarna som flyttats ut i högerpanelen. Den är inte aktiv by default och det är den jag till sist valt som min default. Hade jag inte fått input om detta hade jag nog traglat vidare med de tre fyra jag haft från leveransen.

Sten-Åke, jag har en totalt motsatt uppfattning!

Det är tragiskt, att tillverkarna matar in så in i helvete massa sk. finesser i sina produkter, just för att elektroniken gör det så billigt!
Användaren får en CD-skiva (i bästa fall en tjock, mycket tjock manual) med en gigantisk information hur produkten skall användas, hur kul är det?

Författare hänger på, här kan skrivas ännu mera, tjänas ännu mera pengar, - vi ger ut en manual för finsmakare, med en informativ text och med bilder i fyrfärg på bästa ”magazine glossy paper”, - jag skulle känna mig lurad!

Är en produkt, vad det än är, så komplicerad, att användaren inte efter några timmars koll på produkten kan i enkla menyer hitta hur allt skall handhas, då är utvecklingsavdelningen på lekhumör, efter en pubrunda.

Det var bättre förr, man tog upp sin A-SLR, från originalboxen, få reglage på kamerahuset och optiken, allt satt rätt, enkelt att fotografera, manualen var för farfar, som bara fotograferade på Julafton. :) :) :)
 
Sten-Åke, jag har en totalt motsatt uppfattning!

Det är tragiskt, att tillverkarna matar in så in i helvete massa sk. finesser i sina produkter, just för att elektroniken gör det så billigt!
Användaren får en CD-skiva (i bästa fall en tjock, mycket tjock manual) med en gigantisk information hur produkten skall användas, hur kul är det?

Författare hänger på, här kan skrivas ännu mera, tjänas ännu mera pengar, - vi ger ut en manual för finsmakare, med en informativ text och med bilder i fyrfärg på bästa ”magazine glossy paper”, - jag skulle känna mig lurad!

Är en produkt, vad det än är, så komplicerad, att användaren inte efter några timmars koll på produkten kan i enkla menyer hitta hur allt skall handhas, då är utvecklingsavdelningen på lekhumör, efter en pubrunda.

Det var bättre förr, man tog upp sin A-SLR, från originalboxen, få reglage på kamerahuset och optiken, allt satt rätt, enkelt att fotografera, manualen var för farfar, som bara fotograferade på Julafton. :) :) :)

Jag tycker du har fel (och i sanningens namn lite rätt också). Det hela faller på att det knappast går att jämföra en dslr med en gammal SLR som inte innehöll "framkallningsalgoritmer" i samma utsträckning.

Mycket av "inkråmet" i en dslr är nu det som skrevs i "Mörkrumsteknik" anno dazumal. Själva handhavandet av SLR är dock befriat från en massa "pubrunderesultat", det håller jag med om.

Men nu lever vi i denna verklighet och en massa inställningar göms i undermenyer och i bristfälligt översatta manualer.

Det skrevs jättemycket böcker även förr om Fotograferingsteknik, framkallning etc. Inte minst viktigt var det att lära sig olika filmsorters egenskaper. Idag skrivs det om efterbehandling. Men för att efterbehandling ska kunna ske på bästa sätt så fordras att kameran är inställd på olika BRA sätt.

Men för egen del kan jag hålla med om att jag behöver verkligen inte mycket av bjäfset i dagens dslr som hamnat där p g a "elektronikens framsteg.". Icke att förglömma att dessa framsteg gett oss focuspeaking och att det faktiskt finns en hel del NEX-användare och SLT-användare som faktiskt inte vet hur den funktionen ställs in p g a att de inte läst manualen eller kunnat tolka den.

Men vi ska inte heller glömma dem (farfar och andra) som enbart plåtar i jpeg. Kan vara värdefullt för dem att veta hur man förbättrar en bild direkt i kameran via olika inställningar; kontrastkurvor, färgmättnad etc.

Annars är jag själv minimalist, men jag tycker Sten-Åke har fler viktiga poäng i det han skriver. Själv har jag hittat några användbara saker i en del fristående böcker också.

//Lennart
 
Bjäfset i moderna kameror är ju "gratis", så tillvida att det bara är funktioner i kamerans mjukvara. Vill man inte använda det så kan man (som jag) låta bli och köra med RAW och ställa in allt som förr.

Jag skulle dock gärna se en funktion för att stänga av bjäfset helt, så det inte dyker upp i alla menyer om jag inte själv återaktiverar skiten :)
 
Bjäfset i moderna kameror är ju "gratis", så tillvida att det bara är funktioner i kamerans mjukvara. Vill man inte använda det så kan man (som jag) låta bli och köra med RAW och ställa in allt som förr.

Jag skulle dock gärna se en funktion för att stänga av bjäfset helt, så det inte dyker upp i alla menyer om jag inte själv återaktiverar skiten :)

Varför inte en naken ren kamera i grundutförande.
Sen laddar man ner de appar man behöver eller vill ha med valfritt bjäfs.

/Mats
 
Varför inte en naken ren kamera i grundutförande.
Sen laddar man ner de appar man behöver eller vill ha med valfritt bjäfs.

/Mats

Mjo, om "apparna" kommer från kameratillverkaren skulle det nog fungera. Om man släpper in vem som helst i kameran tror jag det kan bli dåligt (fast det är ju valfritt då förstås) :)

Förmodligen skulle min NEX-7 bli bra mycket snabbare i hanteringen om den inte hade en massa bjäfs ...
 
Mjo, om "apparna" kommer från kameratillverkaren skulle det nog fungera. Om man släpper in vem som helst i kameran tror jag det kan bli dåligt (fast det är ju valfritt då förstås) :)

Förmodligen skulle min NEX-7 bli bra mycket snabbare i hanteringen om den inte hade en massa bjäfs ...

Om det finns ett bra api så är det inga problem.
Alla vet ju hur uppskattat magic lantern är hos Canon, eller de hack som finns. Problemet är ju att det inte bygger på et kontrollerat api och inte supportas. Ett riktigt os skulle vara guld värt. Tror inte det dröjer så länge och då kan det komm Flickr-appar och allt möjligt förutom kamerafunktioner.

Först i Sony och sen långt senare i Canon.
 
Om det finns ett bra api så är det inga problem.
Alla vet ju hur uppskattat magic lantern är hos Canon, eller de hack som finns. Problemet är ju att det inte bygger på et kontrollerat api och inte supportas. Ett riktigt os skulle vara guld värt. Tror inte det dröjer så länge och då kan det komm Flickr-appar och allt möjligt förutom kamerafunktioner.

Först i Sony och sen långt senare i Canon.

Nackdelen är utbudet på begagnade objektiv. Prova hitta ett 35/2 el. 50/1.4 minolta. Icke så lett. Det var ett kanon bra pris på Sonys a850 för två år sedan. Annars hade jag skaffat Canon/Nikon. Skaffa inte Sony.., kör Canon. Bättre utbud på beggade grejer. Lycka till. Jens
 
Nackdelen är utbudet på begagnade objektiv. Prova hitta ett 35/2 el. 50/1.4 minolta. Icke så lett. Det var ett kanon bra pris på Sonys a850 för två år sedan. Annars hade jag skaffat Canon/Nikon. Skaffa inte Sony.., kör Canon. Bättre utbud på beggade grejer. Lycka till. Jens

Goddag yxskaft?
Är objektivutbudet en nackdel för att ha installerbara appar med funktioner i en kamera?


(När det gäller begagnade objektiv till Sony är det som jag ser det en stor fördel med systemet att allting är fullständigt kompatibelt sedan 80-talet och det finns massor av Minolta-glas tillsammans med Sony + alla tredjeparts, men klart lite färre är det ju. Just nu 38 objektiv till Canon och 17 till Sony på FS köp/sälj. Sätt det i relation till antalet kameraägare av respektive märke...)


/Mats
 
Jag tycker du har fel (och i sanningens namn lite rätt också). Det hela faller på att det knappast går att jämföra en dslr med en gammal SLR som inte innehöll "framkallningsalgoritmer" i samma utsträckning.

Mycket av "inkråmet" i en dslr är nu det som skrevs i "Mörkrumsteknik" anno dazumal. Själva handhavandet av SLR är dock befriat från en massa "pubrunderesultat", det håller jag med om.

Men nu lever vi i denna verklighet och en massa inställningar göms i undermenyer och i bristfälligt översatta manualer.

Det skrevs jättemycket böcker även förr om Fotograferingsteknik, framkallning etc. Inte minst viktigt var det att lära sig olika filmsorters egenskaper. Idag skrivs det om efterbehandling. Men för att efterbehandling ska kunna ske på bästa sätt så fordras att kameran är inställd på olika BRA sätt.

Men för egen del kan jag hålla med om att jag behöver verkligen inte mycket av bjäfset i dagens dslr som hamnat där p g a "elektronikens framsteg.". Icke att förglömma att dessa framsteg gett oss focuspeaking och att det faktiskt finns en hel del NEX-användare och SLT-användare som faktiskt inte vet hur den funktionen ställs in p g a att de inte läst manualen eller kunnat tolka den.

Men vi ska inte heller glömma dem (farfar och andra) som enbart plåtar i jpeg. Kan vara värdefullt för dem att veta hur man förbättrar en bild direkt i kameran via olika inställningar; kontrastkurvor, färgmättnad etc.

Annars är jag själv minimalist, men jag tycker Sten-Åke har fler viktiga poäng i det han skriver. Själv har jag hittat några användbara saker i en del fristående böcker också.

//Lennart

Du har helt rätt, jag fick inte med allt, i min tidigare text!

Visst, dagens digitala kameror är inte bara en kamera, utan ett verktyg för hur vi vill ha bilden i färdigt skick, så sant, under den analoga tiden gjorde vi allt slutjobb i våra egna labb, bl.a. efterbelyste skuggor, använde hårt papper för att få upp kontrasten, vilket gjorde att ögat uppfattade bilden, som extra skarp bilder, ja du vet.

Men, mycket är visserligen nödvändigt, i digitala kameror, för bästa bild, - bjäfset finns också, klart vi kan alla strunta i det, men tillverkarna fortsätter ändå med nya fantastiska trix, - kan det vara försäljningsknep?

Sten-Åke har säkert trevligt med sina inköpta specialböcker, han får till ett "finlir"utan tvekan med sina Sony kameror, jag klandrar inte honom, - bara det, min personliga uppfattning, jag är också en minimalist, "less is beautiful".
 
Bjäfset i moderna kameror är ju "gratis", så tillvida att det bara är funktioner i kamerans mjukvara. Vill man inte använda det så kan man (som jag) låta bli och köra med RAW och ställa in allt som förr.

Jag skulle dock gärna se en funktion för att stänga av bjäfset helt, så det inte dyker upp i alla menyer om jag inte själv återaktiverar skiten :)

...men det finns ju redan.
 
Goddag yxskaft?
Är objektivutbudet en nackdel för att ha installerbara appar med funktioner i en kamera?


(När det gäller begagnade objektiv till Sony är det som jag ser det en stor fördel med systemet att allting är fullständigt kompatibelt sedan 80-talet och det finns massor av Minolta-glas tillsammans med Sony + alla tredjeparts, men klart lite färre är det ju. Just nu 38 objektiv till Canon och 17 till Sony på FS köp/sälj. Sätt det i relation till antalet kameraägare av respektive märke...)


/Mats

Ursäkta mitt ganska korkade innlägg. Tänkte faktiskt inte i förhållandevis hur många/få som kör Sony. Nu har jag som sakt A850 och några linser och är mycket nöjd. En fördel är att man kan ha bildstabilisator på sina 1,4 linser. Har också skaffat Nex 7 till mina gamla Olympus OM linser och Sonys peaking-metod är mycket bra.
 
Du har helt rätt, jag fick inte med allt, i min tidigare text!

Visst, dagens digitala kameror är inte bara en kamera, utan ett verktyg för hur vi vill ha bilden i färdigt skick, så sant, under den analoga tiden gjorde vi allt slutjobb i våra egna labb, bl.a. efterbelyste skuggor, använde hårt papper för att få upp kontrasten, vilket gjorde att ögat uppfattade bilden, som extra skarp bilder, ja du vet.

Men, mycket är visserligen nödvändigt, i digitala kameror, för bästa bild, - bjäfset finns också, klart vi kan alla strunta i det, men tillverkarna fortsätter ändå med nya fantastiska trix, - kan det vara försäljningsknep?

Sten-Åke har säkert trevligt med sina inköpta specialböcker, han får till ett "finlir"utan tvekan med sina Sony kameror, jag klandrar inte honom, - bara det, min personliga uppfattning, jag är också en minimalist, "less is beautiful".

Men Lars, vi har en fantastisk liten kompakt (nåja min fru) såsom Sony HX9V. Den är ju fullständigt proppfull med en massa funktioner som låter många användare nästan helt lämna bildskapandet till kameran med det gröna iAuto-läget. Det är ju kameror som dessa som idag är så smarta att de analyserar motivet och väljer stilmall åt dig. Med det gula i-läget är kameran ännu smartare och använder dessutom i en del fall multishottekniker för anti motion blur, hdr och allt vad det är. Där är det nog tänkt att de flesta ska använda detta.

I NEX 7 däremot är användningen av dessa funktioner inte tänkta som ett standardläge. Den är byggd för manuelll hantering i första rummet. Dessutom är det en kamera som är väldigt anpassningsbar och där man i princip själv konfigurerar sitt eget användargränssnitt. Flera viktiga funktioner måste dessutom slås på för att överhuvudtaget fungera. Så detta prat om att man vill ha möjlighet att stänga av bjäfset är rena nyset för det är ju avstängt till största delen vid leverans och det finns ett menyval att nollställa kameran till fabriksinställningarna. Problemet är bara att vid leverans är Tri Navi-systemet bara grundkonfigurerat och det långtifrån optimalt för de flesta.

Att inte ta sig tid att sätta sig in i detta är att säga nej till kameravärldens kanske bästa gränssnitt. Efter omkonfigurering så har jag aldrig mött något annat som funkat tillnärmelsevis lika bra för mig. Tyvärr är Sonys egna manualer rena skämtet och långtifrån den tjocka tegelsten du pratar om. Den är nästan lika tunn som bokom om "tysk humor under 500 år" som jag tidigare hört skulle vara världens tunnaste bok.

Det är av dessa skäl som Gary Friedmans inspel kan vara väldigt givande. Att dessutom tro sig kunna ratta en mjukvara som Lightroom bara på känn och slöhet istället för att lära sig vad man kan göra med alla de verktyg man får i det paketet är att säga nej till en bildkvalitet som faktiskt är möjlig och en effektivitet man faktiskt betalt för. Tyvärr så firar samma antiintellektualism som fått folk att missa 90% av funktionerna i MS Office som många har på jobbet triumfer där som här. Tyvärr köper både företag och privatpersoner massor av applikationer man i bästa fall lär sig hantera halvdant bara för att man inte inser att om man verkligen ska kunna dra nytta av potentialen i sin utrustning så måste man ha kunskaper om hur den fungerar.

Man köper datorer och mjukvara åt användarna men det är ytterst sällan man ger folk ens en kortkurs utan allt ska lösas via trial and error och möjligen något tips från bordsgrannen. Det tycker jag är kapitalförstöring. Det tycker jag både kamera- och kameramjukvaruinköp är också utan ordentlig kunskap inte bara om fotografering utan om hur just den utrustning man själv har fungerar i alla sina delar.
 
Men Lars, vi har en fantastisk liten kompakt (nåja min fru) såsom Sony HX9V. Den är ju fullständigt proppfull med en massa funktioner som låter många användare nästan helt lämna bildskapandet till kameran med det gröna iAuto-läget. Det är ju kameror som dessa som idag är så smarta att de analyserar motivet och väljer stilmall åt dig. Med det gula i-läget är kameran ännu smartare och använder dessutom i en del fall multishottekniker för anti motion blur, hdr och allt vad det är. Där är det nog tänkt att de flesta ska använda detta.

I NEX 7 däremot är användningen av dessa funktioner inte tänkta som ett standardläge. Den är byggd för manuelll hantering i första rummet. Dessutom är det en kamera som är väldigt anpassningsbar och där man i princip själv konfigurerar sitt eget användargränssnitt. Flera viktiga funktioner måste dessutom slås på för att överhuvudtaget fungera. Så detta prat om att man vill ha möjlighet att stänga av bjäfset är rena nyset för det är ju avstängt till största delen vid leverans och det finns ett menyval att nollställa kameran till fabriksinställningarna. Problemet är bara att vid leverans är Tri Navi-systemet bara grundkonfigurerat och det långtifrån optimalt för de flesta.

Att inte ta sig tid att sätta sig in i detta är att säga nej till kameravärldens kanske bästa gränssnitt. Efter omkonfigurering så har jag aldrig mött något annat som funkat tillnärmelsevis lika bra för mig. Tyvärr är Sonys egna manualer rena skämtet och långtifrån den tjocka tegelsten du pratar om. Den är nästan lika tunn som bokom om "tysk humor under 500 år" som jag tidigare hört skulle vara världens tunnaste bok.

Det är av dessa skäl som Gary Friedmans inspel kan vara väldigt givande. Att dessutom tro sig kunna ratta en mjukvara som Lightroom bara på känn och slöhet istället för att lära sig vad man kan göra med alla de verktyg man får i det paketet är att säga nej till en bildkvalitet som faktiskt är möjlig och en effektivitet man faktiskt betalt för. Tyvärr så firar samma antiintellektualism som fått folk att missa 90% av funktionerna i MS Office som många har på jobbet triumfer där som här. Tyvärr köper både företag och privatpersoner massor av applikationer man i bästa fall lär sig hantera halvdant bara för att man inte inser att om man verkligen ska kunna dra nytta av potentialen i sin utrustning så måste man ha kunskaper om hur den fungerar.

Man köper datorer och mjukvara åt användarna men det är ytterst sällan man ger folk ens en kortkurs utan allt ska lösas via trial and error och möjligen något tips från bordsgrannen. Det tycker jag är kapitalförstöring. Det tycker jag både kamera- och kameramjukvaruinköp är också utan ordentlig kunskap inte bara om fotografering utan om hur just den utrustning man själv har fungerar i alla sina delar.

Jo du, Sten-Åke, jag har själv den lilla ”jollen” HX9V, den har massor av finesser och inställningar, den kan ta riktigt bra bilder, även i händerna på en nybörjare.

Kameran är så pass självständig, vet hur bilden blir bäst, - jag funderar på ett litet bygge på hjul, där kameran monteras, sedan skall jag leta efter en ”app” för att kunna skicka ut kameran ensammen på en fotorunda, kommandon inmatas som t.ex. badstrand-bikini, landsskap, djur, m.m.!

NEX-7:n är fotografens kamera, har även mängder av inställningar, smart med egna val, som just passar vad du själv vill ha, i första hand tillgängligt, ja du vet själv, jag kunde tänka mig denna kamera själv, om inte nu RX100 hade funnits.

Under den analoga tiden hade jag endast en pocketbok för hur framkallning och kopiering bäst skulle utföras, i övrigt var allt noga angivet på förpackningarna, det räckte, vid framkallning gick jag slaviskt exakt efter tillverkarens rekommendationer vid standardframkallning, vid kopiering var det i början ”trial-and-error”, med små test fotopapper, till slut satt hela arbetsflödet i skallen.

MS Office har även, liksom all övriga mjukvara, mängder med funktioner, som möjligtvis en driven sekreterare/föredragshållare/ordförande/fotograf har nytta av, men för säkert 80% av alla användare av MS Office används enbart Word, Excel och PowerPoint, det i särklass mest använda är ändå Word, där väldigt få funktioner behövs för en standardtext.

Så är hela den digitala världen, min åsikt iaf, du använder bara en bråkdel, av vad du har köpt.

Fortsatt trevlig sommar i Vaxholm!
 
Vi är helt eniga, RX100 är ett bättre val för de allra flesta.

Vem vet, vi kanske passerar varann utan att veta om det en båt åt var sitt håll! :)
 
Det är i huset denna dynamiska IS finns. Canon har tagit den från sina videokameror och är en elektronisk (kanske rentav enbart mjukvara) lösning. Det vore ingen större överraskning om konkurrenterna kommer med liknande lösningar snart.
Som redan sagts har inte Canon stoppat in någon elektronisk stabilisering i sina stillbildskameror. Det gjorde Sony däremot redan förra året i SLT-A65 / A77 i videofilmsläget. Dessa har alltså två olika stabiliseringssystem.

PS Ni får ursäkta ifall någon redan har skrivit detta, pga att jag har varit ganska risig en längre tid orkar jag f.n. bara läsa lite stickprov här och var i trådarna.
.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar