Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag vet att det skrivits om EVF:s brister förut. Det har diskuterats livligt i Sony-forum. Det verkar bara som att det går troll i ämnet när en icke-sonyanvändare yttrar sig i ämnet.
Inget av det jag skrivit är kontroversiellt eller konstigt, felet är att jag använder Nikon & skriver i ett Sony-forum.
Det problematiska med EVF är inte enbart att sökarbilden inte är optisk och beter sig såsom folk är vana vid från DSLR:er. Det problematiska är hela scenariot kring EVF är så komplext och mångfasetterat att det kräver att man har en helhetssyn på både vad EVF ger för nackdelar och vilka nya möjligheter det öppnar för som man inte kunnat få tidigare om man rätt ska kunna värdera tekniken för eget vidkommande. Hur man upplever EVF är också dessutom beroende av sammanhang (ljuset och motiv) samt hur den ställts in.
Jag var vansinnig på minEVF:en i NEX 7. Särskilt när jag valt spotmätning blev sökaren helt svart ibland innan jag fattade att man kunde stänga av "Live View effekts" med "setting effects off". Man kan dessutom välja om den ska aktiveras av ögonsensorn eller sättas i EVF eller Live View-läge.
Jag tror ingen ifrågasätter fördelen med en bra optisk sökare. Efter att jag haft min A580 med Sony 70-400mm och optisk sökare och antiskak parallellt med min NEX 7 med adapter och Sigma 17-70 (med stabiliserad sökare) så inser man ju att man hamnat i en ganska komplicerad värld nu. Jag kan säga att jag var glad åt min optiska sökare i A580 när jag skulle fotografera djur men jag inser att jag varit ännu gladare om jag haft Mats långa Sigmazoom med OS (150-500 tror jag) på min NEX trots att den bara har EVF.
Ser jag sedan till uppsidan med EVF (rätt konfigurerad för mitt behov och preferenser) så uppträder även en EVF lite mer som en optisk sökare om man stänger av exponeringseffekterna. Jag har inget till övers för dessa. Jag får ju direkt en preview i EVF:en efter att bilden är tagen. Med det sagt så ser jag att EVF:en är betydligt bättre på att fokusera i mörker än en optisk sökare och i mörkret har du ingen chans med din snittbild men det har du dessutom med fokuspeaking som bara är en av alla tillämpningar som använder overlayer över sökarbilden. Det finns mer sällan i OVF-sökare eller inte alls oftast. Man ser alltså att fokusera (låt vara brusigt) i mörker när en OVF bara ser svart.
Fast spegel som är en del av hela SLT-konceptet ger ju dessutom enklare mekanisk konstruktion, möjlighet till mycket snabba seriebildtagningshastigheter redan i instegsmodeller och inte bara i rena promodeller som hos konkurrenterna. Med konceptet följde också möjligheten att bygga de första tjockkamerorna med möjlighet att använda följande AF i video. Trots att förståsigpåare och videoproffs hävdar att det inte behövs eftersom en riktig videofotograf ju jobbar med manuell fokusering och fasta avstånd, så vet i alla fall jag att har man tillgång till den funktionen så uppskattar man den. Att jag sedan i alla fall tycker både DSLR:er och SLT-kameror är chanslösa mot de bästa kompaktrna beror främst på att dessa dessutom har inbyggd motorzoom.
Så enligt mitt sätt att se på frågan så kan effekterna av EVF inte överskattas. Det är nog tillsammans med SLT-konceptet och den spegellösa trenden i CSC-kamerorna det som mest påverkat vilka nya möjligheter man nu kan bygga in i nya kameror. Allt detta får man stå vid sidan om och titta på om man bara har en DSLR. Lyckligtvis kan man nu komplettera med en vass kompakt eller en CSC såsom NEX 7. Så min poäng är att jag tycker folk ska försöka motstå den första ryggmärgsreflexen och bara se till första intrycket.
EVF med overlayteknik och spegellös design i NEX 7 har givit mig helt nya möjligheter som jag inte haft med vanliga tjockkameror med optiska sökare tidigare. Den kameran hade helt enkelt inte varit möjlig att bygga utan EVF-tekniken. Nu tittar jag inte år min A580 längre och har den bara kvar som kombo med mitt Sony 70-400. Jag lutar nu åt att i framtiden skaffa det utmärkta Sigma 150-500 för att även få ett tele med bildstabiliserad sökare. Efter det så har jag nog landat. Möjligen köper jag en NEX 7 till eller en efterföljare så jag slipper byta objektiv och utsätta kamerorna för damm villket alltid är ett stort problem på safaris.