cocuyo
Avslutat medlemskap
/.../Tidningen Foto är en utmärkt källa att kunna gå tillbaka till för att datera upp sig, ett exempel är funktionen DRO som kom tidigt i A700 och D300 med den aktiverad så visade flera bildbevis ur den lättade upp mörka delar i motivet, det var nästan som trolleri. Funktionen har förbättrats under tidens gång med olika inställningsnevåer.
Jag tycker att det är en mycket märklig grej att "skuggupplättning" dras fram i fackpress, som om det vore någon slags trolleri, något nytt, något som är en utökning av funktionerna, när det bara gäller en så enkel sak som en annan tonkurva. Nikon hade också den här funktionen relativt tidigt, och den är implementerad till och med i enkla p&s som exempelvis Coolpix 5600.
Dom som inte var intresserade av varken A700 eller D300 eller som så ofta bara snabbläser slutsummeringen missar ju så klart den användbara finessen, DRO var är även implementerat i instegsmodellerna. som exempel hade Canon en liknande funktion som Foto inte kunde se att den gjorde någon verkan, det var först med den fina 7D som Canon fick ordning på sin skuggupplättningsfunktion./.../
Det här är egentligen det intressantaste som har kommit fram i den här tråden. Tidningen Foto har upptäckt precis samma sak som jag (med hjälp av ove555), nämligen att Canons "HTP" (Highlight Tone Priority) inte har någon verkan alls. Det är en ren marknadsföringslögn, som endast ändrar visningen av nollorna i ISO-talet. Från att visa 200 ändras det till 2oo. Canon ljuger alltså för sina konsumenter och det är ett skäl till att jag inte kommer att lita på någonting som Canon påstår sig ha implementerat i sina kameror. Om det skulle ha kommit i 7D är fullkomligt ointressant, likt Terje har de tappat förtroendekapital.
Nu är det så klart inte bara Canon som ljuger, utan alla gör det mer eller mindre. Minolta ljög om AF i kompaktkamerorna, där exempelvis deras gula monster saknar AF och i stället har två fixfokusinställningar som växlar lite planlöst. Det gäller i stort sett resten av deras kompakter för film också. Minoltas "CRC" var precis som Canons HTP en lögn. Det fanns aldrig någon sådan funktion, och ljusmätarna saknar helt medel för att separera olika delar av sökarbilden. Detsamma gäller den så kallade "matrismätningen" i ett stort antal kameror från olika tillverkare än idag.
Och det intressanta är att ingen högg på det. Jag trodde att såna här saker inte kom fram, men om tidningen Foto faktiskt har tagit bladet från munnen och yppat att Canon aldrig hade HTP, hur kommer det sig att en sån uppenbar lögn inte påtalas alls i övrigt? Mycket av de konstiga frågorna som kommer upp i såna här forum hänger ihop med desinformationen, som gör det så svårt att förstå hur saker och ting hänger ihop.
Och, eftersom jag inte har haft tillfälle att prova Sonys "DRO", så har jag ingen aning om hur eller om den alls fungerar. Jag har fått hygglig koll på Nikons D-Lighting och Active D-Lighting, där det fortfarande, trots den lilla kameran i sökaren, är omöjligt för kameran att avgöra var högdagrar som ska sparas finns. Men av det jag har sett har ändå Nikon kommit längst. Ovriga saknar helt medel för att utvärdera bildens kontrast, utom kameror som kan göra det direkt från sensorn. Dock har exempelvis Panasonic inte lagt in någon sådan funktion, utan deras "iAuto" och "iISO" är obskyra saker som inte har beskrivits väl, och som inte gör det som påstås. De fysiska medlen finns, men programmet för att implementera det har ännu inte skapats. Hos Canon saknas fortfarande fysiska medel för att implementera HTP.
Senast ändrad: