ANNONS
Annons

Förbudet att länka bilder här på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Om jag förstått rätt är det ett brott mot upphovsrätten att direktlänka bilder, därav förbudet här på fotosidan.

Det jag undrar är: Vad står det i lagen om detta? Kan man få se ett utsnitt, vill kunna hänvisa till den paragrafen på ett annat forum.

Går lagen tolka på något annat sätt än det sätt som fotosidan gjort?

(Har sökt men inte riktigt kommit på något bra nyckelord.)

Vet inte om det står just i termer om direktlänkning, men vid en direktlänkning så "publicerar" du bilden utan ägarens vetskap, dessutom stjäl du bandbredd från dennes server.

Det var uppe en tråd för någon dag sedan bara där det benämndens en del att det inte finns någon citat-rätt för bilder, eller så kanske det gällde i USA.

Iaf, så lyder resonemanget har jag för mig.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=274549

Är detta en direktlänk?

Kanske åker jag dit nu;)
,,,

Nej vet ni vad,, det är ju den fotografens lycka att få fler betraktande till sina alster. Om bilden sedan smuttskastas eller publiceras MEd länken så blir ju det hela en nannan femma,,, direktlänken i sig själv ser jag inget problem med.

Kanske missförstår jag vad som menas med "direktlänkning";)
Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Kanske missförstår jag vad som mena...ww.fotosidan.se/obj/photo/m_411c1f0631a3a.jpg

Man kan också göra en hemsida med bilden i, så det ser ut som om man själv lagt ut den, men egentligen finns den på någon annans server.
Ofta(?) kallat djuplänkning.

Det kostar pengar att köpa en bild att använda på sin hemsida. Pris anges i t.ex BLF´s prislista.

Då är det rimligt att man inte gör djuplänkningar direkt till en *.jpg som Ulf nämner. Det skulle vara bildstöld.

Ahaa, nu förstår jag också;)

Ja det känns lite småtokigt att se sin bild så om jag skall vara ärlig,,

Ja,, jag ställer mig helt klart tvekande till sådant länkande. I alla fall om det sker utatnför forumet där den presenteras. Men sådana gränslinjer är ju också svåra att dra,,

Det tar som bekant rättså lång tid för lagar att fattas och för att sedan få sitt nödvändiga prejudikat för att refferera till i andra rättsprocesser.
I tiderna som kommer så uppstår helt klart massor med nya lagar angående just internet och dessa befogade frågeställningar..

Mvh Niclas,

Arleklint skrev:
Vågar du göra samma sak med en bild från photo.net?

Förmodligen inte, men nu vet jag vad diskussionen handlar om. Det är alltså inte förbjudet att direktlänka bilder här på fotosidan, så länge de hämtas från just fotosidan?

Nej så ser jag det. Lägger vi upp bilder är det ju ok att dom används på fs. T.o.m för reklam för fotosidan.se om redax så skulle önska.

Citat ur "finstilt"

"Fotosidan.se har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på fotosidan.se, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material på fotosidan.se."

Senast ändrad:
huvva! Jag skall stämma Google ;)

Lägga upp nakenbilder på mig på detta sätt. Jag är förnedrad!!!

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Nej så ser jag det. Lägger vi upp bilder är det ju ok att dom används på fs. T.o.m för reklam för fotosidan.se om redax så skulle önska.

Hmmm,, det skulle nog många reagera mot, tror jag!
Finns det månne ngn webbetisk osynlig lag som säger att det är snyggt mot fotografen om han tillfrågas först? Om jag satt i redaktionen för fotosidan.se så skulle jag se det som respektingivande att först tillfråga fotografen, helt klart.

Mvh Nicals,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar