Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbud mot fotograferande utan medgivande: Lagförslag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Brottsrubriceringen är ju samma oavsett om jag filmade ett djurplågeri för att få djurplågaren att sluta, eller om jag filmade nån som är naken för min egen njutnings skull.

Med lagförslaget skulle du varken bli dömd för att du filmade ett djurplågeri ("Om gärningen med hänsyn till omständigheterna var försvarlig skall dock inte dömas till ansvar.") eller någon naken som gett sitt samtycke till det ("förbjudet att utan samtycke fotografera").
Inga problem med en ny lag alltså.

Mattias
 
Med lagförslaget skulle du varken bli dömd för att du filmade ett djurplågeri ("Om gärningen med hänsyn till omständigheterna var försvarlig skall dock inte dömas till ansvar.") eller någon naken som gett sitt samtycke till det ("förbjudet att utan samtycke fotografera").
Inga problem med en ny lag alltså.

Mattias

Du anser att gärningen med hänsyn till omständigheterna var försvarlig, men det är vad domstolen anser som är intressant och det vet man inte förrän saken är prövad.
 
Varje inskränkning av rätten att fotografera är också en inskränkning av yttrandefriheten.
Jag kan faktiskt inte förstå att en lag som förbjuder någon att fota vem som helst, i vilken situation som helst var som helst kan vara en inskränkning av yttrandefriheten?
Yttrandefriheten innebär väl att du får ha en åsikt i en fråga och yttra den? http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Vi har dessutom redan inskränkningar i yttrandefriheten. Lagen om hets mot folkgrupp t.ex. Bör den avskaffas eftersom den innebär att du inte får yttra vad som helst?

Läs gärna stycke 7.3 på sidan 283 i SOU 2008:3 (Skyddet för den personliga integriteten. Bedömningar och förslag). http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/63/73/61a22251.pdf
Lagförslaget är inte helt slumpvis sammansatta ord utan varje del motiveras och för och nackdelar vägs.
Jag tycker att den verkar vara en vettig avvägning av fri- och rättigheter gentemot personlig integritet.
 
Jag kan faktiskt inte förstå att en lag som förbjuder någon att fota vem som helst, i vilken situation som helst var som helst kan vara en inskränkning av yttrandefriheten?
Yttrandefriheten innebär väl att du får ha en åsikt i en fråga och yttra den? http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Vi har dessutom redan inskränkningar i yttrandefriheten. Lagen om hets mot folkgrupp t.ex. Bör den avskaffas eftersom den innebär att du inte får yttra vad som helst?

Det börjar bli tjatigt nu. Jag säger det IGEN.

När man väl har börjat inskränka friheterna så är det väldigt lätt att fortsätta. Det kan synas väldigt harmlöst att förbjuda fotografering i vissa sammanhang, men faktum kvarstår att steget till att förbjuda fotografering under ANDRA förhållanden är väldigt litet.

Ditt andra argument är ett sånt där gammalt "suck"-argument. Ett sånt där dåligt argument som motståndarna försöker plocka poäng med om och om igen utan att lyckas. D.v.s det om lagen om hets mot folkgrupp. Självklart bör den inte avskaffas. Det handlar om minoritetsskydd, t.ex. I grund och botten handlar vårt motstånd mot en mer inskränkt yttrandefrihet om samma sak. NÄR/OM t.ex. övergrepp mot någon&|minoriteter sker så är det ju bra om man lagligen kan dokumentera detta.
 
Du anser att gärningen med hänsyn till omständigheterna var försvarlig, men det är vad domstolen anser som är intressant och det vet man inte förrän saken är prövad.

Det är sant. Om lagen skulle träda ikraft tar det flera år innan vi vet vad praxis blir. I utredningen står det "Om syftet exempelvis varit att avslöja att en offentlig person gör sig skyldig till en mycket klandervärd handling eller att säkra bevisning mot någon som är i färd med att stjäla ens egendom, bör fotografering kunna anses ha varit försvarlig." Jag tror att fotografering av djurplågeri skulle vara jämställt med andra exemplet ovan.

Jag tycker att kritiken mot ett lagförslag i så fall bör rikta in sig på förarbetets exempel på vad "försvarliga omständigheter" innebär, t.ex. att det ska framgå att all bevissäkring är försvarlig. Tyvärr blir det säkert andra luckor i lagen vid en sådan skrivning.

Det finns sällan 100% klar lagstiftning.
I nödvärnslagen står det t.ex. i §2 "Den som i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, för att avvärja fara för liv eller hälsa, rädda värdefull egendom eller av annat sådan orsak, handlar i nöd,
skall ock vara fri från ansvar, om gärningen med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas och omständigheterna i övrigt måste
anses vara försvarlig" Vad är försvarligt där? Det vet vi inte heller förrän det behandlas av domstol. Jag vill trots det inte argumentera för att ta bort nödvärnslagen för att den kan missbrukas eller att den är oklar. Den är skriven så bra som möjligt helt enkelt.
 
NÄR/OM t.ex. övergrepp mot någon&|minoriteter sker så är det ju bra om man lagligen kan dokumentera detta.
Och jag tror att omständigheterna skulle göra det försvarligt att dokumentera det. Jag tror inte att domstolarna kommer att tänka "kränkningen mot gärningsmannens integritet pga fotot är större än mot minoritetspersonen pga övergreppet". Dessutom måste detta övergrepp ske på en plats "dit allmänheten inte har insyn" för att denna lag överhuvudtaget ska komma ifråga.

Lagstiftningen är tänkt att öka skyddet för det personliga integriteten. Det är något som jag tycker är betydligt mer eftersatt i svensk lagstiftning än skyddet för yttrandefrihet som det finns skydd för i grundlagen.
 
Det aktuella friande fallet mot under-kjol-fotografen och flera andra fall borde rimligtvis betyda att någonting måste göras. Jag tycker vi inte ska tolerera fler liknande fall av friande domar, som ju bara säger åt folk att det är fritt fram att fota och filma var man vill. Allt i yttrandefrihetens heliga namn!

Man borde också enkelt kunna stifta en lag som tillåter all fotografering, om denna på sannolika tunga skäl kan ge bevismaterial vid ett brottsmål, speciellt om likvärt material inte kan fås fram på andra sätt.

Tacka vet jag att vi har en något strängare lag och bättre integritetsskydd här i Finland. Vi hade vi ett fall för något år sedan då en undersergeant på landets svenskspråkiga brigad filmat en kvinnlig beväring i duschen. Han blev fälld, vilket jag och de allra flesta anser var helt rätt. Läs mer här om ni vill:
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2008/4/18/d12433.php - bakgrund
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2008/9/29/w18355.php
http://yle.fi/extrem/news/parad_artikel.php?id=21965 - domslut (böter)
 
Instämmer mycket i det du säger, och jag tror nog att vi är överens i sak. Ovanstående citat hade jag väl på känn eller lite luddig uppfattning om hur det förhöll sig.
Min poäng med inlägget (som kanske inte var tydligt nog) var att även sådana saker som fri bevisprövning i rätten kan ändras i en demokrati, till att en domstol måste bortse från bevis som tillkommit under illegala former.

Absolut kan det vara så. Nar man har en legalitetsprincip som villkor för bevisprövningen är ju argumentet att "ändamålet helgar INTE medlen", vilket är en princip som kan försvaras, den också.

Egentligen har begreppet "fungerande rättsstat" och "demokrati" ingenting med varandra att göra, annat än att det kan finnas ett statistiskt samband. En demokrati (folkstyre) kan var rättsosäkert (låt folket rösta om ifall Anders eller Kijana är skyldig...), en diktatur kan ha ett mycket stringent rättssystem med stora krav på bevisfrågor och rättsprocess.
 
Om det nu ska ändra något så är det väl i sådana fall lagen för vad som räknas som kränkande och inte en lag om vad som får fotas?

Det som är märkligt i de här fallen, enligt mig, är resonemanget att man inte kan bli kränkt om man är omedvetande. Samt att kränkningen bara skulle kunna uppstå vid, i dessa fall, fototillfället.

Det rimliga är att kränkningsbegreppet utökas till att omfatta även publicering, liten som stor. Det är precis vad PUL sägs reglera men eftersom åklagare av någon anledning är rädda för att åtala med av stöd av den så får vi kanske vänta.

/Maverick
 
Nä det gör det nog inte. Men när det kommer till sådana här debatter så brukar tendensen verkligen inte ser längre än till sina egna behov, sina egna normer och sitt egna "sunda förnuft".

Skulle vi utöka debatten med folk som inte är intresserade av foto så skulle många antagligen tycka att det var fullt rimligt att man inte får fotografera på stranden, inte får fotografera andras barn, inte får fotografera andras flickvänner. Att property-release är en skitbra grej osv.

Det finns lagar, antagligen befintliga(PUL), som säger att man inte får publicera eller lagra bilder som kan uppfattas som kränkande bl a. Men vad jag har förstått så är den aktuella händelsen inte prövad mot PUL utan mot just kränkning, vars lag verkar ha en del övrigt att önska.

Lagar som på olika sätt förbjuder saker och ting om inte annat är överenskommet är inga bra lagar. De riskerar att situationer uppstår där du är tvungen att bevisa din oskuld. För vi ska nog inte vara så naiva och tro att alla kommer att ordna med skriftliga avtal.

Således vore en god bit på vägen vara att utbilda åklagare att åtala med stöd av rätt lag samt att möjligen se över lagen om kränkning. För som det ser ut nu så skulle vederbörande kunna lyfta på kjolen och titta bäst han/hon vill och det skulle inte räknas som kränkande, vilket jag tror att de flesta anser att det är.

/Maverick
 
Det aktuella friande fallet mot under-kjol-fotografen och flera andra fall borde rimligtvis betyda att någonting måste göras. Jag tycker vi inte ska tolerera fler liknande fall av friande domar, som ju bara säger åt folk att det är fritt fram att fota och filma var man vill. Allt i yttrandefrihetens heliga namn!

Jag håller helt med om att pervot inte skulle gå fri, och han skulle troligen inte heller gått fri om målet istället handlat om ofredande istället för fotografi. Det är åklagaren som gjort en tavla och åtalat för fel sak, inte lagen det är fel på. Hade åklagaren inte blandat in kameran, så hade gubben kunnat fällas redan för att ha lyft på kjolen.

Det finns ett annat fall där en hyresvärd montarat in en dold kamera på toaletten hos en av hyregästerna. I det fallet blev hyresvärden fälld, för hemfridsbrott. Men även i det fallet hade gubben gått fri om åklagaren varit lika förblindad av kameran så att kränkningen fallit mellan stolarna. Grovt hemfridsbrott har dessutom ett betydligt högre straffvärde än vad någon "smygfilmningslag" någonsin skulle kunna få. I detta fall när åklagaren valde "rätt" sak att åtala för, så hade gubben också åkt dit även om kameran inte funnits och han bara hade tjuvkikat (och gjort gud vet vad där bakom väggen). Det där om straffvärdet gäller troligen i lika hög grad för sexuellt ofredande. Vill man att någon skall åka dit för något så torde man bli mer nöjd ju längre straffet blir, typ. lite böter för smygfotografering jämfört med fängelse för grovt hemfridsbrott.

Koncentrera er på kränkningen, inte vilken teknik som nyttjats.
 
Lagstiftningen är tänkt att öka skyddet för det personliga integriteten. Det är något som jag tycker är betydligt mer eftersatt i svensk lagstiftning än skyddet för yttrandefrihet som det finns skydd för i grundlagen.

Vi svenskar är rätt väl skyddade mot övergrepp av varandra. Däremot är vi dåligt skyddade mot övergrepp av staten. Det är ett områden som borde prioriteras betydligt högre än inkskränkningar i rätten att fotografera.

Det sämsta med lagförslaget är inte att det blir förbjudet att bete sig tölpaktigt. Om lagen blir verklighet så kommer den knappast att påverka mig. Nej, det sämsta med det är alla felaktiga föreställningar som den korkade allmänheten kommer att hitta på om att nu får man minsann inte fotografera folk utan deras tillstånd. Se bara hur många underliga missuppfattningar det redan finns om den saken.
 
Jag håller fullständigt med dig, men inte finns det väl något sådant med i lagförslaget?

Jag har inte läst lagförslaget i detalj. Vad sägs om följande scenario:

Jag har bjudit in ett antal människor till kalas i mitt hus. På toaletten har jag monterat en dold kamera som filmar alla som uträttar sina behov. Eftersom jag äger fastigheten så är det jag som bestämmer om fotografering får ske där. Vad säger lagförslaget om det? Är min dolda toalettkamera laglig?
 
Det finns lagar, antagligen befintliga(PUL), som säger att man inte får publicera eller lagra bilder som kan uppfattas som kränkande bl a. Men vad jag har förstått så är den aktuella händelsen inte prövad mot PUL utan mot just kränkning, vars lag verkar ha en del övrigt att önska.

Om det är under-kjolen-fotograferandet som du syftar på så tvivlar jag på att PUL är tillämpbar. Såvitt jag begriper så publicerades aldrig fotografiet.
 
Att berätta vad man är dömd för är ju inget problem. Jag tror som sagt inte att någon arbetsgivare anser det som omdömeslöst att ha filmat något som bidrog/var orsaken till att ett brott kunde lösas.

Att man är dömd för olagligt fotograferande (dvs "smygfotande") behöver man nog inte tala om. Det är ju redan känt enligt de premisser vi utgår från.

Exakt vad det var man smygfotade är lite knepigare att visa. Alla kanske inte tror på vad du säger, utan en del kanske tror att du är en snuskgubbe. Hur ska du övertyga dem? Bilderna du tog är ju olagliga så dessa får du inte visa för någon, och förmodligen har du dem inte kvar heller eftersom de rätt säkert togs i beslag.
 
Med lagförslaget skulle du varken bli dömd för att du filmade ett djurplågeri ("Om gärningen med hänsyn till omständigheterna var försvarlig skall dock inte dömas till ansvar.") eller någon naken som gett sitt samtycke till det ("förbjudet att utan samtycke fotografera").
Inga problem med en ny lag alltså.

För att gummiparagrafer av den typen ska vara åtminstone någotsånär acceptabla så behöver det finnas en utläggning av något slag i förarbetena om vad som menas med "försvarliga omständigheter".

Finns det?
 
För att gummiparagrafer av den typen ska vara åtminstone någotsånär acceptabla så behöver det finnas en utläggning av något slag i förarbetena om vad som menas med "försvarliga omständigheter".

Finns det?
Som jag skrev tidigare:
I utredningen står det "Om syftet exempelvis varit att avslöja att en offentlig person gör sig skyldig till en mycket klandervärd handling eller att säkra bevisning mot någon som är i färd med att stjäla ens egendom, bör fotografering kunna anses ha varit försvarlig."
 
Att man är dömd för olagligt fotograferande (dvs "smygfotande") behöver man nog inte tala om. Det är ju redan känt enligt de premisser vi utgår från.

Exakt vad det var man smygfotade är lite knepigare att visa. Alla kanske inte tror på vad du säger, utan en del kanske tror att du är en snuskgubbe. Hur ska du övertyga dem? Bilderna du tog är ju olagliga så dessa får du inte visa för någon, och förmodligen har du dem inte kvar heller eftersom de rätt säkert togs i beslag.

Domen är offentlig. Det finns inget problem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar