Anders Svensson
Aktiv medlem
För att verkligen understryka att mina tidigare inlägg enbart handlar om vad jag tycker ska vara skrivet i lagen så vill jag poängtera att jag håller med till 100%! Rent moraliskt så bör varje människa förstå och respektera att man inte fotograferar någon mot dennes vilja!
Intressant moralisk (etisk) fråga. Naturligtvis kommer en brottsling eller en person som sysslar med något moraliskt eller juridiskt klandervärt aldrig att vilja bli fotograferad. Skall detta alltid vara fotografens rättesnöre? Förmodligen inte.
("Nej, lilla Bettan, jag tog ingen bild på den som misshandlade dig, för det hade varit omoraliskt och oetiskt att fotografera mot dennes vilja...")
Det här är bara ett exempel på att enkla, raka principer aldrig fungerar. Det är naturligtvis oetiskt och omoraliskt att fotografera samma Bettan, nedspydd och eländig, efter att ha fått alldeles för mycket av det goda.
Som vanligt är det syftet, avsikten och vad man gör (med bilderna, men också det mesta annat) som avgör, inte regelverket.