janc
Aktiv medlem
Jag är helt enig med dig.
Det är alltså det jag menar. Att man på offentlig plats blir fotograferad måste man acceptera.
Då är vi helt eniga
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är helt enig med dig.
Det är alltså det jag menar. Att man på offentlig plats blir fotograferad måste man acceptera.
Men inte tror du väl att detta skulle bli konsekvensen i praktiken? Du tror väl inte att Sverige skulle bli ett samhälle som tystade ner den här typen av saker?
Jag har oerhört svårt att se rimligheten i ditt resonemang. Giltigheten för de avslöjande bilderna försvinner ju inte bara för att de är förbjudna?
Exempel: "Vi kan dessvärre inte använda filmen som bevismaterial för din oskuld eftersom den är olagligt filmad". Det håller inte. Jag tycker din teori är orimlig.
I det här fallet är det barnets föräldrar som ska tillfrågas.
Ett barn som är ett år är lyckligtvis synnerligen ovetande om vad man bör och inte bör, och ska och inte ska. En ettåring gör helt enkelt det den har lust att göra. Om den nu som äldre/vuxen anser sig ha agerat pinsamt som ettåring? Nej, jag tror inte att någon enda människa någonsin funderat i de banorna.
En fundering...
Ett barn som är t ex ett år gammalt och blir fotat av en släkting och publicerad på internet. Är det rätt? Borde man inte vänta med en sån publicering till att barnet så pass moget att de själv kan ta ställning om vad de vill? Inte ovanligt att man ser barn i pinsamma situtioner som många tycker är söta Är inte det kränkande?
SKoj att dra saker till sin spets...
Just exemplet med toalettbesök tas upp som exempel i utredningen som en situation där individen - även om toaletten finns på en plats där allmänheten har insyn - kan förvänta sig att vara privat.
Däremot tolkar jag det som att fotografering kan vara berättigad om något "överordnat" intresse kräver det. Man skulle ju kunna tänka sig en hypotetisk situation där en känd politiker klottrar rasistiska slagord på toaväggen samtidigt som hon/han sitter med byxorna nera...
Det är bara att vrida nacken ett halv varv och kolla på historien så har vi hur många exempel som helst på censur! Att vi har ny teknik idag betyder inte att vi inte kan jämföra med hur det var förr!
Det som inte håller är "Men inte tror du väl att". Nej, det var nog inte många som trodde att 7 miljoner förintade judar skulle bli konsekvensen av att rösta Nazistpartiet till makten heller.
Det spelar ingen roll att det råder fri bevisprövning, vilket du självklart har rätt i att det gör i sverige. Om lag mot fotografering/filmning finns så kan officiella myndigheter lagligen hindra dig från att filma. Extremexemplet är när officiella styrkor slaktar medborgare. Du försöker filma för att visa omvärden, men du blir stoppad eftersom det är olagligt.
Extremexempel? Ja, självklart. Tittar man in i vetenskapens värld så upptäcker man snabbt att "worst case scenarios" är en vanligt förekommande tingest. Det är ofta av yttersta vikt att kunna definera ett "worst case scenario".
Oj, det där var en extremt kreativ tolkning av det jag skrev.
Att du dessutom lyckas anklaga mig för dubbelmoral, det var aningen absurt. Jag tycker inte det är seriös debattnivå att tillskriva mig åsikter som jag överhuvudtaget inte har.
Givetvis får man inte bete sig hur som helst och "passera alla normala gränser och hänsyn gentemot andra". Hur lyckas du hitta den åsikten i det jag skrivit? Obegripligt ...
Men säg tre år då, då har många barn stark egen vilja
I ett tidigare inlägg bad du om utrymme för att på en fest kunna vara berusad och bete dig som när du inte är på gatan och på allmän plats. Jag känner ju inte dig alls, och vet inte alls hur du är på fest eller hur du är på gatan. Men det är faktiskt ett helt tänkbart scenario.
Visst, det kanske inte är du som kommer till en privat fest och under tilltagande berusning sedan förstör möblemang och inventarier. Men lagen kommer ju heller inte bara att gälla dig, utan den kommer att gälla alla som inte vill bli "kränkta" när de beter sig illa.
Tro mig, jag är nog känd som en stor skeptiker och ifrågasättare bland mina bekanta. Jag kan hitta djävulen i det mesta.
Jag har en oerhörd respekt för kursändringar i samhället som kan leda till obehagliga saker längre fram i tiden. Det är alltså inte brist på den insikten som gör att jag inte tycker ditt resonemang är rimligt.
Vad jag menar är att vi är ett demokratiskt land. Därför skulle man aldrig i praktiken kunna ogiltigförklara en films värde därför att den är olaglig. Vi har lyckligtvis en yttrandefrihet som gör att vi kan ifrågasätta utan att åka i fängelse. Skulle någon filma en våldtäkt på en plats som skulle omfattas av den nya lagen, och filmen skulle innebära att gärningsmannen kunde gripas, då skulle ingen gå med på att filmen "saknar giltighet".
Du och jag är nog helt överens i sak, även om jag inte riktigt köper de exempel du tar fram i det här fallet. Jag ser inte rimligheten i dem helt enkelt. De är inte realistiska för mig.
Den som fotar ett barn mot sin vilja bör nog fundera på vad den håller på med.
Eller en person över huvud taget, borde inte vara nån skillnad...
Då ska jag vara mycket tydlig: Jag menar inte att man förstör annans egendom. Det trodde jag var självklart. Vad jag menar är att man faktiskt kan både se ut och göra rätt konstiga saker när man är berusad. Gör man det på offentlig plats så kan man dessvärre inte begära att det ska passera obemärkt, men på en sluten fest anser jag att det något helt annat. Fortfarande, att fota är en sak. Publiceringen blir en annan. Det är först då skadan blir riktigt stor.
Eller en person över huvud taget, borde inte vara nån skillnad...
Självklart.
Då ska jag vara ännu tydligare: Mitt exempel om vandalisering av inventarier var bara ett exempel ur högen av vad berusade kan tänkas göra när hämningarna släppt. För givetvis finns även alla "rätt konstiga saker" med i beräkningen, och det kan ju mycket väl vara ett beteende som är hänsynslöst mot omgivningen.
Walle har ju argumenterat för att bilder som innehåller bevis kan bli ogiltigförklarade av en domstol, men hänvisning till att fotograferingen är olaglig. Svaret från dig var ju att det inte kan hända för att Sverige är en demokrati.
Och?
USA lär också vara en demokrati, och (om jag nu inte sett alldeles för många felaktiga domstolsserier/-filmer på tv) så är det väl precis det förhållandet de har där. Bevis som framkommit under olagliga former får inte juryn ta hänsyn till.
Men är det hur man publicerar bilden eller själv fotograferandet som är det kränkande?
Ja du ...
Jag tror inte att Sverige är USA. Det är väl skillnaden. Demokrati innebär som bekant inte att alla land är likadana. Demokrati betyder folkstyre. Vi bestämmer hur vi vill ha det. Vill vi inte ha det i USA så blir det inte som i USA. Därför tror jag inte att svenska folket skulle acceptera att en film inte godkänns som bevismaterial därför att den är olagligt filmad.
Nu kommer vi in på ett för mig infekterat område
I grund och botten handlar det väl om att jag inte anser att det i sverige idag råder äkta demokrati. Jag anser snarare att det handlar om någon slags skendemokrati, eller pseudodemokrati. Vi röstar visserligen om vilka politiker som ...
Walle har ju argumenterat för att bilder som innehåller bevis kan bli ogiltigförklarade av en domstol, men hänvisning till att fotograferingen är olaglig. Svaret från dig var ju att det inte kan hända för att Sverige är en demokrati.
Och?
USA lär också vara en demokrati, och (om jag nu inte sett alldeles för många felaktiga domstolsserier/-filmer på tv) så är det väl precis det förhållandet de har där. Bevis som framkommit under olagliga former får inte juryn ta hänsyn till.