ANNONS
Annons

Förbjudet att filma

Produkter
(logga in för att koppla)
1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Koreografi borde fala inom kategorin scenitiskt verk. Så absolut.
Om det skulle hålla i en rätteång om en koreograf skulle dra det till en sådan vet jag inte.

Det faller in under samma skämt till lagparagraf som reglerar danstillstånd för krogar och dylikt (Om folk spontant börjar dansa till musiken på ett uteställe som saknar danstillstånd kan ägaren åka på böter).

Privatkopiering

Nu har den här tråden spårat ut lite.

Jag är fortfarande tveksam till om UL 12 § går att applicera på konsertinspelningar.
OBS att vi bara pratar om film och/eller ljudinspelningar (stillbilder är inga upptagningar och omfattas inte här).

Det finns ju ett undantag i paragrafen som säger:
"Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,"

När jag filmar så framställer jag ju ett exemplar (oavsett om jag sedan publicerar eller distribuerar det).
Bryter jag inte mot undantag 1 då?!

Jag har erfarenhet av att någon gått på konsert i Sverige, spelat in, polis har blivit tillkallad och beslagtagit utrustningen och minneskortet, just med hänvisning till denna paragraf.

I efterhand har jag läst att polis inte får beslagta film-/ljudutrustning på stående fot utan beslut från åklagare. Någon som kan detta bättre?

Nu har den här tråden spårat ut lite.

Jag är fortfarande tveksam till om UL 12 § går att applicera på konsertinspelningar.
OBS att vi bara pratar om film och/eller ljudinspelningar (stillbilder är inga upptagningar och omfattas inte här).

Det finns ju ett undantag i paragrafen som säger:
"Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,"

När jag filmar så framställer jag ju ett exemplar (oavsett om jag sedan publicerar eller distribuerar det).
Bryter jag inte mot undantag 1 då?!

Jag har erfarenhet av att någon gått på konsert i Sverige, spelat in, polis har blivit tillkallad och beslagtagit utrustningen och minneskortet, just med hänvisning till denna paragraf.

I efterhand har jag läst att polis inte får beslagta film-/ljudutrustning på stående fot utan beslut från åklagare. Någon som kan detta bättre?

Jag tolkar det som att du inte kan låta en annan på uppdrag utföra en sådan exemplarsframställan
dvs om du inte har möjlighet att på konserten så ber du din kompis att spela in den åt dig för privat bruk (vilket låter helt rimlig).
Men mindre uppenbart kanske att det inte är tillåtet att ta en video film som du spelat in från t ex en TV-sändning tidigare och skicka det till ett företag för att få den överförd på t ex DVD. Eller låta tillverka en extra stol med en annan stol som förlaga (så vida stolen inte är "antik" och upphovsrätten så att säga gått ut).
Det är OK så länge du "själv" gör exemplar för privat bruk.

Tackar

Detta var goda nyheter!

Jag hittade en juridikuppsats som stärker det du säger:
http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:421711/FULLTEXT01
(sök på "konsert" i PDF:en)

I korthet är alltså konserten "lovlig förlaga" om den har varit öppen för allmänheten, och att själv filma/banda den för privat bruk är tillåtet enligt UL 12 §!

Vad man sedan gör med den (lägger ut på Youtube, Piratebay eller liknande) får bedömas separat, det är en senare fråga.
Men huvudsaken är i alla fall att arrangören/polisen inte kan anklaga mig för brott på själva konserten.

Att det står på biljetten eller skyltar att filmning är förbjuden är på sin höjd ett civilrättsligt avtalsbrott, och då kan arrangören bara avvisa mig från platsen, inget annat.
- Skulle han beslagta mina prylar är det egenmäktigt förfarande
- Skulle han stänga in mig i ett rum är det olaga frihetsberövande
- Teoretiskt skulle arrangören kunna hålla fast mig och göra ett envarsgripande i väntan på polis, men när polisen kommer så hävdar man bara UL 12 § ovan, så kan de inte göra mer.

Detta var goda nyheter!

Jag hittade en juridikuppsats som stärker det du säger:
http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:421711/FULLTEXT01
(sök på "konsert" i PDF:en)

I korthet är alltså konserten "lovlig förlaga" om den har varit öppen för allmänheten, och att själv filma/banda den för privat bruk är tillåtet enligt UL 12 §!

Vad man sedan gör med den (lägger ut på Youtube, Piratebay eller liknande) får bedömas separat, det är en senare fråga.
Men huvudsaken är i alla fall att arrangören/polisen inte kan anklaga mig för brott på själva konserten.

Att det står på biljetten eller skyltar att filmning är förbjuden är på sin höjd ett civilrättsligt avtalsbrott, och då kan arrangören bara avvisa mig från platsen, inget annat.
- Skulle han beslagta mina prylar är det egenmäktigt förfarande
- Skulle han stänga in mig i ett rum är det olaga frihetsberövande
- Teoretiskt skulle arrangören kunna hålla fast mig och göra ett envarsgripande i väntan på polis, men när polisen kommer så hävdar man bara UL 12 § ovan, så kan de inte göra mer.

Nu var konserten jag var på inte öppen för allmänheten bara för dom med biljett. Undrar hur det ändrar saker och ting?

/Karl

Nu var konserten jag var på inte öppen för allmänheten bara för dom med biljett. Undrar hur det ändrar saker och ting?

/Karl

Om biljetten tillhandahålls till vem som helst som betalar, sä är det öppet för allmänheten.

Sluten tillställning är sådan där det exempelvis krävs medlemskap (som inte kan lösas vid ingången), eller inbjudan, alltså en tillställning där endast en viss inbjuden grupp kan komma in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar