Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjud fotografering av små barn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja blir så förbannad av dehär så ja går upp i limmningen. Jvla daltar-Sverige, klarar inte ta tag i de riktiga problem utan pekar på nåt annat.
Förbjud pedofiler istället!!! Jaga dem istället för oskyldiga människor. Begränsa deras rättiheter istället för mina tack, för jag har inte gjort något.

Eg skiter jag i vilket för jag plåtar i stort sett aldrig barn ändå, de e principen.
 
lottawe skrev:
...
Däremot finns det väl anledning att vara försiktig med vilka bilder och vad man publicerar oavsett, men det borde sunt förnuft kunna styra tycker jag.

Sunt förnuft är det enda som är rättvist fördelat bland jordens befolkning. Alla anser att de har tillräckligt...

När det gäller vinbärsbuskar så är det fullständigt ointressant att det sker i en privat trädgård. Det är vart jag som fotograf befinner mig som är intressant och befinner jag mig på allmän plats så är det bara att plåta på rent juridiskt.

Sedan anser jag att bilder som tagits under brottsliga förutsättningar ska förverkas. Därmed skulle bilder som tas i samband med misshandel och annat bli olagliga, under förutsättning att fotografen på något sätt är delaktig eller tillhör den/de som utför brottet. Man vill liksom inte hindra att vittnen förhindras att fotografera. Jag vågar påstå att i nästan samtliga fall sådana här filmer/bilder lagts ut så är "fotografen" en del av det gäng som utför brottet.

Att man skulle förbjuda fotografering på folk under 18 tycker jag bara är genomkorkat. Liksom publicering.

När det gäller kränkning så är det faktiskt en rättssak att avgöra om det är en kränkning. Det räcker inte med att jag känner mig kränkt utan jag måste också få en domstol att anse att det är rimligt att jag känner mig kränkt.

När vi ändå pratar rättigheter så kan jag undra varför jag som fotograf eller kameraägare ska ha skyldighet att förklara vad jag gör för folk som leker hobbypoliser. Jag tycker redan att det är problem att jag som man känner ett behov av att förklara varför jag befinner mig i en lekpark, tror inte kvinnor känner samma sak.

Det finns några sätt att hantera saken, antingen står man upp för sina rättigheter eller så viker man ner sig. Till mina rättigheter tillhör att fotografera från allmän plats utan skyldighet att förklara för kleti och pleti varför.

Mvh
Maverick
 
ChiPs skrev:
Ja blir så förbannad av dehär så ja går upp i limmningen. Jvla daltar-Sverige, klarar inte ta tag i de riktiga problem utan pekar på nåt annat.
Förbjud pedofiler istället!!! Jaga dem istället för oskyldiga människor. Begränsa deras rättiheter istället för mina tack, för jag har inte gjort något.

Eg skiter jag i vilket för jag plåtar i stort sett aldrig barn ändå, de e principen.

Lika lite som att man kan förbjuda homosexuella så kan man förbjuda pedofiler. (Även om det i exemplet handlar om en sexuell läggning jämfört med en parafili)

Det är de som begår övergrepp mot barn som ska straffas, inte den gruppen pedofiler som faktiskt aldrig har eller kommer peta på ett barn (och de är troligen i majoritet).

Sen får man ju tänka på vad för samhälle vi vill ha. De flesta vill nog ha ett rättssamhälle, och i det ingår att när ett straff för ett brott är avtjänat så ska inte individen särbehandlas. Då är brottet sonat, och man är "tillbaka på noll" så att säga.
 
Walle skrev:
De flesta vill nog ha ett rättssamhälle, och i det ingår att när ett straff för ett brott är avtjänat så ska inte individen särbehandlas. Då är brottet sonat, och man är "tillbaka på noll" så att säga.

Fast det är nog snarare minus.
 
Zewrak skrev:
Fast det är nog snarare minus.

Ja, på sätt och vis så är det så.

Men att t.ex, som Christian vill, att vi ska "förbjuda pedofiler" vad skulle det innebära i praktiken? Ska vi avliva dem? Ska vi skicka dem till nåt annat land? Ska vi låsa in dem och kasta bort nyckeln? Eller ska vi kanske göra som Nazisterna gjorde med Judarna, tvinga dem att bära ett "pedofil-tecken" väl synligt så alla kan se att de är pedofiler? Inget av de samhällena vill jag leva i!
 
Vi strävar tydligen efter det strikta totalitärt stryrda samhället där det finns lagar och föreskrifer för allt. Riskanalyser måste göras innan man kan åka på en semester och den skall skickas in till riskanalysnämnden och beviljas innan man kan åka. Vill jag köpa en bil måste min ansökan behandlas av kommunikationsdepartementet om min lämplighet att inneha en bil. Likadant med mobiltelefon. Har jag inte ett fläckfritt förflutet och kan uppvisa ett stort behov så kan jag inte köpa en sådan heller. Är det detta samhälle vi vill ha, som i de forna öststaterna där stasi kollade allt vad man gjorde. Nej tona ner paniken lite och fokusera på de riktiga problemen.
 
Re: inskränkta åsikter

Med Dan's synsätt så skulle det räcka att jag som man tittade på hans dotter för att ropa efter polis.

Tydligen vill han att alla människor skall ha skygglappar på sig. I och för sig skulle det vara en fördel för då skulle man inte se om något brottsligt hände, och behövde inte ta ställning till om man skulle göra något eller inte.

För övrigt har jag en gång råkat ut för en ilsk (påklädd) äldre kvinna när jag fotograferade vid stranden en vacker vinterdag. Det slutade med att hon slog till mig så jag fick en blåtira runt ögat.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vi strävar tydligen efter det strikta totalitärt stryrda samhället där det finns lagar och föreskrifer för allt. Riskanalyser måste göras innan man kan åka på en semester och den skall skickas in till riskanalysnämnden och beviljas innan man kan åka. Vill jag köpa en bil måste min ansökan behandlas av kommunikationsdepartementet om min lämplighet att inneha en bil. Likadant med mobiltelefon. Har jag inte ett fläckfritt förflutet och kan uppvisa ett stort behov så kan jag inte köpa en sådan heller. Är det detta samhälle vi vill ha, som i de forna öststaterna där stasi kollade allt vad man gjorde. Nej tona ner paniken lite och fokusera på de riktiga problemen.

För att inte tala om det obligatoriska fototillståndet som måste sökas hos avbildningsbyrån minst tre månader i förväg innan man tar en bild ;)

Fast de flesta här inne är väl tämligen överrens om att Dan's förslag (i den länkade debattartikeln) är ett mycket dåligt förslag? Jag har då inte sett en enda i den här tråden påstå att det är ett bra förslag.

Med det sagt vill jag också säga att jag håller med dig till 100%, ett sånt samhälle vill jag inte leva i. Det bara kändes som att ditt inlägg var riktat mot de som skrivit i tråden, men jag kanske missförstod dig. :)
 
Jag tycker man istället ska förbjuda ointelligenta artiklar i kvällstidningar.

Men oj, då vart det väl inget kvar att läsa i dem...
 
Niclasfoto skrev:
Har dock besökt ställen där det inte varit lov att fota barn (inte i sverige..) och då resp. man ju det.
Var nånstans? Var det ett specifikt förbud att fotografera just barn, eller var det ett generellare förbud?
 
[xstream] skrev:
Alla exempel du ger sker på privat område, artikeln säger specifikt öppen plats (jag förutsätter att den käre Dan menar allmän plats men alla kan ju inte vara genier) men diskuterar inte närmre om det är barnet eller fotografen som ska vara på allmän plats. Något som jag också tog upp i mitt ganska långa mail till aftonbladet som diskuterade de juridiska aspekterna

Så om inte vinbären växer vilt så befinner sig alla de barnen på privat område där ägaren eller arrangörens regler gäller för fotografering (notera dock att alla inte äger tomten deras hus står på i vinbärsfallet)
"Offentlig plats" är den korrekta termen numera, om jag inte minns helt fel. En offentlig plats kan även finnas på privat område, så enbart ägandeförhållandet bestämmer inte om platsen är enskild eller offentlig.
 
Essen skrev:

Jag hade inte lagt fingrarna emellan om han tagit min kamera (inget jag rekommenderar andra att göra dock).

Om någon försöker ta min kamera kommer det bli en blodig affär.
Använder nog hellre min D80 som vapen än att låta någon ta den.

Sedan kan man ju vara lite smart & smidig när man fotar barn.
 
Walle skrev:
Det är de som begår övergrepp mot barn som ska straffas, inte den gruppen pedofiler som faktiskt aldrig har eller kommer peta på ett barn (och de är troligen i majoritet).
Jag misstänker att de flesta fall av barnmisshandel begås av folk som inte är pedofiler.
 
PMD skrev:
Det är väl snarare just precis det man vill? :)

Ok, blev visst lite dubbel negation där. Vad jag ville ha sagt var att man inte vill hindra vittnen att fotografera. Men det förstod nog de flesta efter lite grubbleri trots allt :O)

Egentligen tycker jag hela diskussionen är en pseudodebatt. Rent definitionsmässigt torde en bild på ett barn som en vuxen använder för att hetsa upp sig själv klassas som barnporr och därmed vara olaglig. Således är fotograferingen olaglig redan nu och det hindrar inte vederbörande från att fotografera. En "skarpare" förbud kommer inte göra någon skillnad annat än för de normala människor som fotografera av andra anledningar än att sitta och hetsa upp sig över barnbilder.

En lag ska liksom reglera påföljden för de som inte sköter sig och inte begränsa friheten för en del av befolkningen som sköter sig. Lagar finns det redan som reglerar barnporr och pedofili. En lag till kommer inte göra nån skillnad för att minska antalet förövare.

Men det är klart, det får säkert en del människor att känna att de faktiskt har gjort nått vettigt och dämpat deras samvete/ångest för ett tag tills nått nytt hemskt brott händer. Fast då lägger vi på ett förbud till så mår vi bra sen...

Mvh
Maverick
 
Zewrak skrev:
Om de inte har speciellt tillstånd som det kan ansökas om. Allt prat om regler har kommit till av en anledning.

Tidningarna, som det handlar om här, har ett tillstånd redan. Kallas tryckfrihetslagen och har varit i bruk sedan 1766 eller nå't.

Egentligen spelar det ingen roll vad andra människor har för fritidsintressen för denne Aftonbladetdebattör. Tror man att en viss syssla som fotografi i sig skapar sjuka människor, ja då kan vad som helst vara misstänksamt och farligt.
Undrar hur många gånger denne "gode" förälder har stängt av teven med alla amerikanska tv-serier och istället vågat sig ut i världen utanför dörren.
 
PMD skrev:
Jag misstänker att de flesta fall av barnmisshandel begås av folk som inte är pedofiler.

Enligt vad jag har förstått så är det helt riktigt. Jag såg någon form av statistik på det för några år sedan, som talade just för det påståendet. SOm jag har förstått det så sker den övervägande delen av sexuella övergrepp mot barn av en nära släkting (inte sällan en förälder), som sällan av psykologer/psykiatriker anses vara pedofiler. Tyvärr har jag ingen källhänvisning, men jag kan eventuellt få fram det via en bekant som är betydligt mer insatt än mig.

Själva uttrycket "pedifili" härstammar från grekiskans paidophilia,en sammansättning av orden pais, som betyder barn, och philia som betyder kärlek eller vänskap. Detta är något som tydligen engelskspråkiga pedofiler är mycket noga med att påpeka. De menar helt enkelt att "jag skulle aldrig skada den jag älskar".
 
Kijana skrev:
Tidningarna, som det handlar om här, har ett tillstånd redan. Kallas tryckfrihetslagen och har varit i bruk sedan 1766 eller nå't.
Intressant i sammanhanget är, att det är precis samma grundlagar som reglerar press, media och privatpersoner, vad gäller rätten att uttrycka sig på olika vis, samla in olika sorters data osv. Det som skiljer för press och media, är främst frågor om vad/hur man får publicera material.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.