lottawe skrev:
...
Däremot finns det väl anledning att vara försiktig med vilka bilder och vad man publicerar oavsett, men det borde sunt förnuft kunna styra tycker jag.
Sunt förnuft är det enda som är rättvist fördelat bland jordens befolkning. Alla anser att de har tillräckligt...
När det gäller vinbärsbuskar så är det fullständigt ointressant att det sker i en privat trädgård. Det är vart jag som fotograf befinner mig som är intressant och befinner jag mig på allmän plats så är det bara att plåta på rent juridiskt.
Sedan anser jag att bilder som tagits under brottsliga förutsättningar ska förverkas. Därmed skulle bilder som tas i samband med misshandel och annat bli olagliga, under förutsättning att fotografen på något sätt är delaktig eller tillhör den/de som utför brottet. Man vill liksom inte hindra att vittnen förhindras att fotografera. Jag vågar påstå att i nästan samtliga fall sådana här filmer/bilder lagts ut så är "fotografen" en del av det gäng som utför brottet.
Att man skulle förbjuda fotografering på folk under 18 tycker jag bara är genomkorkat. Liksom publicering.
När det gäller kränkning så är det faktiskt en rättssak att avgöra om det är en kränkning. Det räcker inte med att jag känner mig kränkt utan jag måste också få en domstol att anse att det är rimligt att jag känner mig kränkt.
När vi ändå pratar rättigheter så kan jag undra varför jag som fotograf eller kameraägare ska ha skyldighet att förklara vad jag gör för folk som leker hobbypoliser. Jag tycker redan att det är problem att jag som man känner ett behov av att förklara varför jag befinner mig i en lekpark, tror inte kvinnor känner samma sak.
Det finns några sätt att hantera saken, antingen står man upp för sina rättigheter eller så viker man ner sig. Till mina rättigheter tillhör att fotografera från allmän plats utan skyldighet att förklara för kleti och pleti varför.
Mvh
Maverick