Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra min bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pliggen

Medlem
Skulle vilja ha eran åsikt om en bild som jag tänkte beställa en utskrift på (ca70X50). Har redigerat den en del själv i CS3 men skulle tycka det vore kul att få höra lite åsikter från andra om vad man skulle kunna förbättra i bilden!

Har lagt in en före och en efter bild i min bildmapp "Porträtt" här på fotosidan....

Ta en titt....
Vad kunde jag göra bättre?!

Personen som ska få den tyckte mycket om den som den var innan men har inte sett den efter min red.

Mycket tacksam för era åsikter, positivt som negativt.

Micael

Jag tycker att du har fått till den riktigt bra! Kan nog inte direkt peka på något som jag tycker kan göras bättre. Du har fått till en riktigt skön gråskala och ton!

Ett tips, det finns en funktion så man kan få versioner av bilder under samma bild. Som på denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1688233.htm?set=mp precis under bildtiteln (under bilden) så finns "Versioner: Aktuell #1" och håller man musen över #1 så visas den gamla versionen, håller man musen över "Aktuell" så visas den nya versionen. Då blir det smidigt att växla mellan versionerna :) Funktionen aktiverar man genom att helt enkelt först ladda upp den ena bilden, och sedan redigera och ladda upp ny bild och välja att behålla den gamla.

Jag tycker att du har fått till den riktigt bra! Kan nog inte direkt peka på något som jag tycker kan göras bättre. Du har fått till en riktigt skön gråskala och ton!

Ett tips, det finns en funktion så man kan få versioner av bilder under samma bild. Som på denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1688233.htm?set=mp precis under bildtiteln (under bilden) så finns "Versioner: Aktuell #1" och håller man musen över #1 så visas den gamla versionen, håller man musen över "Aktuell" så visas den nya versionen. Då blir det smidigt att växla mellan versionerna :) Funktionen aktiverar man genom att helt enkelt först ladda upp den ena bilden, och sedan redigera och ladda upp ny bild och välja att behålla den gamla.

Tack för din åsikt! Kul att du tyckte att jag fått till det! Det är ju ändå det som räknas :) Har använt high-pass på den också men är osäker på hur mycket man ska använda det.

Å tack för tipset du gav om versionsfunktionen, har ändrat till detta nu!

Micael

Redigeringen i sig har jag inget att invända mot, men är du säker på att personen på bilden skulle uppskatta en 70x50 förstoring? Rent spontant så känns det som att en mindre förstoring skulle göra sig bättre.

Den ljusare bilden visar ju inte lika mycket detalj i hyn. Det kan upplevas som mindre smickrande att ta fram varenda liten rynka när det gäller damer...
Själv tycker jag mer om din redigerade version, den visar mer personlighet, men kan tänka mig att den porträtterade skulle föredra den lite överexponerade hyn.
Om bilden ska skrivas ut kan den redigerade versionen bli lite väl mörk tror jag. Skuggorna har en tendens att gröta ihop till svart när de inte visas på en monitor.

Senast ändrad:
Den ljusare bilden visar ju inte lika mycket detalj i hyn. Det kan upplevas som mindre smickrande att ta fram varenda liten rynka när det gäller damer...
Själv tycker jag mer om din redigerade version, den visar mer personlighet, men kan tänka mig att den porträtterade skulle föredra den lite överexponerade hyn.
Om bilden ska skrivas ut kan den redigerade versionen bli lite väl mörk tror jag. Skuggorna har en tendens att gröta ihop till svart när de inte visas på en monitor.

Tack för dina åsikter!

Kan hålla med om det du skriver, tycker också att den redigerade framhäver personlighet i bilden och det är ju så det ska va i ett porträtt. Det är en svår balansgång om inte omöjlig att göra en dam riktigt nöjd så jag får hålla tummarna att hon ser det positiva i resonemanget!
Får väl ljusa upp den något kanske inför utskrift.

Tack igen för att du tog dej tid!

Micael

Lyckat resultat!

Tänkte bara skriva att jag har gjort en förstoring av den redigerade bilden, skickade in den till Crimson och fick idag bliden hemskickad och den överträffade mina förväntningar! Riktigt bra kvalité och riktigt billigt! Kan inte annat än rekommendera Crimson!
Tycker också att färg och ljusstyrkan stämde bra överens med digibilden.
Tilläggas kan väl att porträtterad blev helnöjd och kommer att sätta upp bilden på väggen hemma! Kul

Micael

ANNONS