Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket ljus! Hur dämpa styrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Har Kaffebrus 2*110w 1/8 och känner ofta att de ger för mkt ljus. Har dem i ett väldigt litet rum med vita väggar. *harkel* Så förutsättningarna är inte bäst. ;) Delen av rummet där blixtarna står är ca 3*3meter - så det är trångt...

Hur gör man för att dämpa ljusstyrkan? Är det bara att ha mindre bländare som gäller? Och ha kvar samma slutartid? Har köpt en softbox som jag hoppas suger åt sig lite av styrkan så allt blir svagare... Något annat man kan göra?

Vill slippa sälja paketet och köpa blixtar som kan ställas 1/32.
 
David G skrev:
Gråfilter borde funka.

Aaah... Smart. Vilken styrka borde man ha?

Attans, jag som just köpt ett graduerat filter på ebay. Kunde passat på att köpa några helfärgade också. :(

Men funkar gråfilter om man vill ta mörka svartvita fine nude art-bilder?
 
ND filter i all ära men det blir mörkt i sökaren!
Sätt ND filter framför blixtröret istället!

Beroende på vilket kameramärke du har så brukar 200dels sekund och bländare 8-13 funka bra i studion. Ner till 60 dels sekund brukar funka om du inte har för mycket allmänbelysning och vid 250 dels sekund börjar det eventuellt att bli lite svart i ena bildkanten. Det är bara att prova extremerna och se vad man kan ligga innom.
 
Tack för svaren! Skall leta efter ett filter som kan passa mina Kaffebrus-blixtar.

I värsta fall får jag väl köpa en 1/32-blixt... :S Eller ändå bättre/billigare - köra med min externa blixt trådlöst? :)
 
På IKEA finns det halvgenomskinliga papperskorger i plast. Läggas över blixten och dämpar 2-3 f-stop. Vitbalansen måste korrigeras lite grann.

Fungerar jättebra i en liten studio (mitt vardagsrum). Enda problem är mina barn som tror att det är riktiga papperskorger ("varfor har vi så många hemma?) och kastar sina äckliga glasspinnar i dem.
 
annayu skrev:
På IKEA finns det halvgenomskinliga papperskorger i plast. Läggas över blixten och dämpar 2-3 f-stop. Vitbalansen måste korrigeras lite grann.

Fungerar jättebra i en liten studio (mitt vardagsrum). Enda problem är mina barn som tror att det är riktiga papperskorger ("varfor har vi så många hemma?) och kastar sina äckliga glasspinnar i dem.

*haha* Ursött! :D Har faktiskt en sån där papperskorg, skall testa med den... om inte maken har grisat ner den och använt den som papperskorg _för_ mkt... :D

Vad har du för blixtar och hur mkt kan du ställa ner dem?

I nästa hus (håller på att bygga nytt) så skall foto/arb-rummet ha mörka väggar, istället för heltvitt - nu studsar ljuset överallt. :S
 
Maxieboy skrev:
ND filter i all ära men det blir mörkt i sökaren!
Sätt ND filter framför blixtröret istället!

Beroende på vilket kameramärke du har så brukar 200dels sekund och bländare 8-13 funka bra i studion. Ner till 60 dels sekund brukar funka om du inte har för mycket allmänbelysning och vid 250 dels sekund börjar det eventuellt att bli lite svart i ena bildkanten. Det är bara att prova extremerna och se vad man kan ligga innom.

Men.. exponeringen påverkas inte av slutartiden vid blixtfoto. Blixtens lystid är kortare än den kortaste exponeringstiden kameran har med fullt öppen slutare (normalt 1/200 sekund).

Det är endast bländaren som styr mängden ljus som faller på sensorn vid blixtfoto (förutom styrkan på blixten)
 
snysop skrev:
Aaah........
Men funkar gråfilter om man vill ta mörka svartvita fine nude art-bilder?

JA - ND filter "syns inte" på bilden. Det är endast mängden ljus som passerar objektivet som påverkas. Betyder att även sökrbilden blir mörk samt troligen svårt med AF.

Glöm ej möjligheten att ställa ner känsligheten ("ISO")
 
Senast ändrad:
Hej Karin!
Jag har flera st Elinchrom, 400FX och 600RX och en Rangerkit. RX och Ranger går att ställa ned mer än FX. Med softbox/bouncer/grid och iso 100 behöver jag inte skruva ned till botten för f8-9 eller så.

Dessa modifiers är betydligt bättre än papperskorgen, men ibland behöver jag en blixt på golvet och då fungerar inte softbox mm lika bra.

mvh/Anna
 
Du kör väl med paraplyer antar jag. För mig funkar det utmärkt med bländare 8 ( och ISO 100 ) och mina 2 kaffbrusblixtar på fullt ställ. Har oxå väldigt litet utrymme.
 
Funkar med ett polfilter som tar 2 bländarsteg. Det är bara att skruva på det så att du inte får någon polpåverkan.
Det tipset kanske man inte tänker på!
 
pellepiano skrev:
Du kör väl med paraplyer antar jag. För mig funkar det utmärkt med bländare 8 ( och ISO 100 ) och mina 2 kaffbrusblixtar på fullt ställ. Har oxå väldigt litet utrymme.

Japp, paraplyer kör jag med.

Fullt ställ? I mitt galleri har jag en bild tagen på min dotter med 2 paraplyer, 2 blixtar på 1/8. Får se om jag kan luska fram exif'en här på jobbet. Den är iaf för ljus, vill kunna ta mörkare bilder, lite mörka fine-nude-art-liknande.
 
Det är viktigt att du kopplar ifrån ALLT vad automatik heter. Manuell tid och bländare samt ISO och Vitbalans.
 
Maxieboy skrev:
Det är viktigt att du kopplar ifrån ALLT vad automatik heter. Manuell tid och bländare samt ISO och Vitbalans.

Hmm... Kör på Av-läget. Hmmm.

Mao så borde följande på M-läget funka:

ISO100 (200)
F8
Kort lämplig slutartid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.