Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En eller två blixtar i liten studio?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, bakgrundsstativ och papper, tyg, vinyl etc. säljs "alltid" separat (tror att jag en gång vid ett tillfälle sett ett sådant paket från en tjeckisk säljare av billiga Kina-grejer). Bakgrunderna är ju inte på något sätt låsta till respektive tillverkare.

När det gäller blixthuvuden däremot så har de stora tillverkarna sina egna fattningar för softboxar och andra ljusmodifierare, och när det gäller diametern på paraplyfästet så är inte heller detta helt standardiserat (de flesta använder dock antingen 7 eller 8 mm diameter, så det är inte lika rörigt där).
.

Emilie, du har gett dina två jämförelsebilder tydligt olika exponering. Det behövs inte stor skillnad för att man ska uppleva bilder markant olika. Hur stor skillnad man accepterar beror förstås väldigt mycket på fotosituation och motiv.

Vid studiofoto tenderar vi vanligen att ha ganska stora krav. Vilket innebär att i detta sammanhang så får exponeringskillnaderna mellan dina båda exempelbilder anses vara REJÄLT STORA...

Enligt min mening är en noggrann kvalitetsblixtmätare med hög reproducerbarhet det absolut viktigaste tillbehör man kan skaffa. Kommer att spara år av den annars ganska långa studioblixtfotograferings-inlärningskurvan... MYCKET viktigare och MYCKET mera kvalitetshöjande än att skaffa kraftiga blixthuvuden!
.

Blixtar för hemmabruk - vanligaste problemet är att man valt FÖR KRAFTIGA blixtar!

.
Emilie, ifall du inte avser att fota stora objekt som bilar eller grupper av människor (vilket du inte får plats med i din studio ändå), så är inte det vanligaste problemet att få tillräckligt med ljus från studioblixtar. Det vanligaste problemet är (tvärtemot vad så många mindre erfarna tror) att kunna REDUCERA NER ljusstyrkan tillräckligt mycket! I en normal amatörstudio så är det inga problem att få ljuset att räcka till för att man ska kunna blända ner till 1:8,0 vid ISO 100 även med en (i studiosammanhang) ljussvag blixt. Studioblixtar kan kräma på betydligt mera ljus än vad de små bärbara kamerablixtarna klarar att göra.

Därför, Ifall du avser att välja något av Elinchroms lågpriskit, så välj D-Lite 2 med 200 Ws, inte D-Lite 4 med 400 Ws. Även med det svagare blixtsetet kommer du att behöva använda gråfilter ibland för att dämpa ljuset ytterligare ifall du t.ex. vill använda stor bländare för att kunna få fram det korta skärpedjup som i så många fall ser väldigt attraktivt ut, eller kunna gå nära för att få mjukt ljus.
.

+1 på det.
2st 400Ws räcker för stora grupper människor.
Har som mest knökat in 51 barn med personal framför ett par såna.
Däremot kan det bli svårt att ställa ned dem vid foto av smycken och annat smått när man blir tvungen att gå nära för att få bort slagskuggor.
Där kör jag speedlite (inte ens på fullfart) genom vitt paraply och får ljuset nån dec. ifrån.
Så det lönar att ha lite olika grovt artilleri :)

Ja, ha, här sitter man med nyköpta Elinchrome på 400 Ws och inser just ovanstående....fasiken vad mycket kräm!!
Jag höll på med lösa hot-choe blixtar förra vintern men det var hopplöst knöligt att få ljuset rätt, att ställa effekten och att ha en aning om var det skulle hamna.
Blev "stressad" av "mässpris" på fotomässan och slog till på ett paket med två blixtar och tillbehör.
Visserligen fina prylar med inställningsljus och effektkontroll via PC samt radiostyrning mm.
Frågan blir då om jag får låna tråden lite...hur reducerar man ljuset på bästa sätt?
Blixtarnas övriga funktioner är ju oslagbara för hanteringen.
Man vill ju jobba med största bländaren för skärpedjupets skull.

// Mwd

Tack för era svar! Jag köpte Visico paketet från Scandinavian Photo och än så länge så är jag nöjd! Dom är på 200 w vardera och går att ställa ner mycket så att jag kan köra på relativt stor bländare. Jag har kört ganska mycket med bara den ena blixten tänd och reflexskärm när jag fotar barn och jag tycker det blir bra.

Det låter bra!

Var det enkelt att montera ihop och komma igång?

Fick du med LS-8003 eller LS-8005 stativ? 8005 är dämpade.

MVH

Hittar inte någon redigeringsknapp så det blir ett inlägg till..
http://photax.se/ säljer också visico VT-200 för 2995 men där får man med ls-8005 och på SP får man med ls-8003 (odämpade)

Vad är fördelen med luftdämpade stativ?

Frågan blir då om jag får låna tråden lite...hur reducerar man ljuset på bästa sätt?
Blixtarnas övriga funktioner är ju oslagbara för hanteringen.
Man vill ju jobba med största bländaren för skärpedjupets skull.

// Mwd

Enklaste sättet att reducera effekten är med ett ND-filter på objektivet. Visst blir det lite påverkan på bildkvaliteten också, men knappast så att det spelar någon större roll för en hobbyfotograf.

Med t.ex. ett ND8 går du från f8 till f2.8.

En lampa ett problem...

Jag fick inget svar när jag postade i utrustningskategorin så jag provar här istället och hoppas på bättre lycka!

Jag har fotat några år men är nybörjare på studiofotografering. Jag har en liten lokal med vita väggar i våran källare, den är ca 3 ,5 meter bred och 5 meter lång.
Som bakgrund har jag köpt en vit pappersbakgrund, och nu är det bara belysningen kvar.

Än så länge har jag bara testat med min sb-800 och ett litet paraply, men har märkt att det definitivt behövs mer kräm än så.
Eftersom studion är så pass liten så kommer jag bara fota barn och bebisar där (kanske något enstaka ansiktsporträtt), och undrar nu hur mycket ljus som behövs?

Jag har förstått att Elinchrom gör bra grejer och har kollat på Elinchrom D-Lite 2 eller 4, tror dock att 2 skulle räcka? Nu är inte min brudget så stor och väljer jag Elinchrom har jag bara råd med en blixt (+softbox, stativ, radiosändare) så länge, och får köpa till en till när ekonomin tillåter.

Nu till frågan, klarar jag mig med en blixt i eller är det absolut nödvändigt med två?

Behövs det två blixtar skulle ett startkit från Dörr passa min ekonomi bättre, men frågan är om jag kommer bli besviken?

Otroligt tacksam för svar!

Mvh Emelie

Du kan göra en hel del med en softboxförsedd blixt och en vit reflexskärm!
Beroende hur långt från bakgrunden du placerar din modell så får du olika mörk bakgrund.
http://www.modellbilder.se/userdata/pics/fullsize/493000/493290f-dyo.jpg
Om du sätter ljuset rakt på modellen med std reflektor på blixten och ett sönderrivet stort papper mitt emellan modellen o blixten kan det bli så här;
http://www.modellbilder.se/userdata/pics/fullsize/259500/259896f-med.jpg
Hälsn.
/Janne Höglund

Bättre utan mätare.

Enligt min mening är en noggrann kvalitetsblixtmätare med hög reproducerbarhet det absolut viktigaste tillbehör man kan skaffa. Kommer att spara år av den annars ganska långa studioblixtfotograferings-inlärningskurvan... MYCKET viktigare och MYCKET mera kvalitetshöjande än att skaffa kraftiga blixthuvuden!
.

Plåtar du mycket i studio Gunnar??

Jag anser att du har fel, själv slutade jag använda mätare för 15 år sedan när jag började plåta digitalt.
Lär dig tolka kamerans histogram o display så tycker jag det går mycket smidigare o snabbare än att pilla med mätare. Visst kan en mätare vara bra i början för att få ett hum om exponeringen, men det går snabbare att ta två tre testexponeringar för mig i alla fall.
Här ett gäng studiobilder plåtade o exponerade helt utan mätare;
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

Hälsn.

/Janne Höglund

Styrka på blixten.

Ja, ha, här sitter man med nyköpta Elinchrome på 400 Ws och inser just ovanstående....fasiken vad mycket kräm!!

// Mwd

Till mina porträttbilder med 1-3 blixtar brukar jag använda ca 25-50W/S per blixt för att få till bländare 8 på 100 iso. För helfigur går åt ca 50-100W/S om man vill ha f 8 vid 100 iso.

http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

Elins nya 100W/S blixt går att dra ner till så lite som 6 w/s :)

http://shop.aifo.se/sv/Elinchrom_D-...nchrom_D-Lite_RX_ONE?id=EL-20485&id1=EL-20843

/Janne

6 Ws låter lite men hur många steg mindre än 25 (som jag har i dag), är det egentligen ?
Det blir väl bara 2 om jag räknat rätt?

ND-filter är ju bra men har lite nackdelar:
Dels kostar ju bra kvalitet ganska mycket, verkar ligga på ca 1000 kr för 82 mm som jag bl.a behöver.
Behöver ju några till för olika linser så det slutar inte där..
Monterar man dem före man börjar plåta föreställer jag mig att det kan bli svårt att se komposition och skärpa i sökaren.
Med kamera på stativ blir det pilligt att först rigga allt och sedan montera filtret utan att ändra skärpa mm..
Detta måste ju vara ett vanligt hemma-studio problem ??
Verkar vara läge att designa ett nytt foto-tillbehör med ND-filter som kan fällas framför linsen vid behov ?

// Mats W

6 Ws låter lite men hur många steg mindre än 25 (som jag har i dag), är det egentligen ?
Det blir väl bara 2 om jag räknat rätt?

ND-filter är ju bra men har lite nackdelar:
Dels kostar ju bra kvalitet ganska mycket, verkar ligga på ca 1000 kr för 82 mm som jag bl.a behöver.
Behöver ju några till för olika linser så det slutar inte där..
Monterar man dem före man börjar plåta föreställer jag mig att det kan bli svårt att se komposition och skärpa i sökaren.
Med kamera på stativ blir det pilligt att först rigga allt och sedan montera filtret utan att ändra skärpa mm..
Detta måste ju vara ett vanligt hemma-studio problem ??
Verkar vara läge att designa ett nytt foto-tillbehör med ND-filter som kan fällas framför linsen vid behov ?

// Mats W

Två steg skiljer helt riktigt mellan 6 o 25 WS.

ND som tar två bländarsteg funkar bra på både 85/1,2 o 50/1,4 tycker jag, däremot filter som tar tre snäpp är inte lika lättjobbade tycker jag.

/Janne

Det är ju rätt svårt att veta hur många steg på ND-filtren man behöver??
Man får väl ställa upp prylarna ochprov-exponera så bör man ju kunna uppskatta behovet.

Något tips på bra ställe att köpa på ?
Det behöver inte vara "Nasa-kvallitet".

// Mats W

Jag gillar egentligen softboxar bättre, tycker man får ett mjukare och behagligare ljus. Men jag köpte ett stort 150 cm paraply på kaffebrus som jag tycker ger ett rätt bra ljus. Med paraplyet så kan man använda en större bländare då man förlorar en del styrka eftersom man riktar blixten från motivet, rätta mig om jag har fel här. Sen är det smidigt om man åker iväg, tar betydligt mindre plats att transportera och går fort att montera och ta ner. Dock ska man tänka på att det rätt mycket plats när man fäller ut det, och man ska helst ha lite högra i tak.

Jag gillar egentligen softboxar bättre, tycker man får ett mjukare och behagligare ljus. Men jag köpte ett stort 150 cm paraply på kaffebrus som jag tycker ger ett rätt bra ljus. Med paraplyet så kan man använda en större bländare då man förlorar en del styrka eftersom man riktar blixten från motivet, rätta mig om jag har fel här. Sen är det smidigt om man åker iväg, tar betydligt mindre plats att transportera och går fort att montera och ta ner. Dock ska man tänka på att det rätt mycket plats när man fäller ut det, och man ska helst ha lite högra i tak.

Både paraplyer o Softboxar har sina fördelar.
Nackdelen med paraplyer är väl att de sprider ljuset väl mycket för min smak, softboxar ger betydligt mera kontroll över både ljus o skugga, men är bökigare att transportera.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt ett Visico VT-200 blixtpaket.

Det ska bli väldigt roligt att börja exprimentera med stora softboxar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar