Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket ljus! Hur dämpa styrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)
pellepiano skrev:
??? De blir korrekt exponerade.

Sen beror det ju på avståndet till modell från blixtarna, det skiljer mycket vid relativt små förflyttningar pga at ljuset avtar väldigt fort med avståndet.

Fast grejen är ju att jag vill ha dem mörka. Fast. Då kan jag lika gärna köra utan blixtar... kanske belysa delar av bilden med någon annan lampa... Hm. Jag får experimentera.

snysop skrev:
Hmm... Kör på Av-läget. Hmmm.

Mao så borde följande på M-läget funka:

ISO100 (200)
F8
Kort lämplig slutartid
med risk för att vara tjatig... slutartiden har ingen betydelse... bara den är lång nog för att öppna slutareh helt

Tibor skrev:
med risk för att vara tjatig... slutartiden har ingen betydelse... bara den är lång nog för att öppna slutareh helt

Nja, det är en sanning med viss modifikation. Av-läget (i alla fall motsvarande, d.v.s. A på Nikon) försöker ju i det läget anpassa slutartiden så att det blir en bra exponering med befintligt ljus.

Slutartiden påverkar inte hur mycket blixtljus man får med, men däremot hur mycket omgivningsljus. Om kameran är inställd på Av och försöker exponera efter omgivningsljuset och man sedan bränner av blixtar så blir ju bilden överexponerad...

Så jag håller med Max. Läge M ISO100, F8, ~1/160 är bra utgångsvärden att börja utgå ifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar