Annons

För bra för att vara sant? eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad ni håller på..

Det är väl rätt uppenbart att den här snubben försöker göra likadant som alla andra Tradera-nasare; köpa nåt billigt på Ebay, kränga det på Tradera, och försöka göra några ynka kronor på mellanskillnaden.

Jag tippar på att det som gör att den här känns suspektare än andra är att han föröker sälja på Tradera först, och därefter lägga beställningen på Ebay. Kanske hittar han också på några kluriga ursäkter för att avbryta det hela om inte auktionen falller tilllräckligt väl ut, vad vet jag.. (vore kul att höra vad Tradera-vinnaren får för besked, eftersom säljaren kommer att gå back på det priset! Inte allt för mycket dock.)

Jag skulle inte heller köpa från honom/henne - jag skulle beställa direkt på Ebay i stället.

Per
 
Om jag skulle ge exempel på vilka knäppstarar, alkisar m fl som antastat säljare/egnaföretagare på bl a Tradera eller om jag inte gör det kan jag inte se har någon som hest betydelse. Det är för mej fullkomligt klart att du inte har det ringaste intresse av detta. Ditt inlägg ser jag bara som intolerant och arrogant mot sådana som inte tycker som du.
Jag kan ju ge dej ett tips ändå och det är att läsa det personliga meddelandet som alla Traderamedlemmar kan skriva. Där har faktiskt vissa säljare skrivit att de inte säljer med cash-hämtning p.g.a. de trakasserier de blivit utsatta för.
/Harald


Ska man agera "brooker" på kameramarknaden kanske man ska bygga upp ett positivt rykte först, innan man erbjuder ett gäng auktioner som "är för bra för att vara sanna"? Menar du att alla som är skeptiska här, bara är ute efter att jävlas och vara jobbigt dryga mot ett stackars enmansföretag? Hade situationen varit att Skinbox börjat lite lungt med att trada minneskort via kinaimport (?), motljusskydd, filter, nåt objektiv, allmänna "billiga" tillbehör där faktiskt en liten privatimportör kan göra sig en hacka och sedan bygga upp ett positivt rykte för att efter en längre tid börja erbjuda kamerapaket till hyggliga priser - ja då hade nog inte denna tråd skapats i kölvattnet av de scams (Kameraexperten/Playzone mfl) som förekommit på senare tid?

Inom "vissa branscher" där du ingick som intervjuare och köpare kom för att slå säljaren på käften, vilka var det? Kan du ge exempel så att man blir varnad för att göra den typen av affärer!
 
Att du skulle handla kameror direkt från fabrik anser jag vara en ren lögn då det inte är möjligt.


Har du mycket erfarenhet av import? Jag skulle tro att du har noll, baserat på det inlägget.

Din oförmåga att svara på frågor gör dig bara mer misstänkt, det borde du förstå.
Att hacka på någon i ett sidospår är inget bra sätt att smita undan frågorna som betyder något.

Varför får man inte köpa öga mot öga med dig om du nu är seriös?
 
Det här är verkligen underhållande. Här sitter ett gäng översittare och leker besservisser, med tron att de faktiskt kan avgöra, genom rena spekulationer, hur seriös jag är som säljare. Det riktigt absurda (och lustiga) är att ingen utav er verkar ha någon erfarenhet av import, marknadspriser och tillverkningspriser, eller hur man knyter kontakter med till exempel en tillverkare eller agent.

Vet ni vad en fjällräven-jacka, värd 5000 kronor i butik kostar att köpa in? -En hundring!
Visste ni att de tillverkas i Kina, av en fabrik som erbjuder ODM och OEM-service (ni kan slå upp orden på internet..) och att fjällräven bara får sitt emblem påsytt innan jackorna skeppas till, och säljs, i Sverige?

En kamera då, vad är den gjord av tror ni, som gör att den kostar 15000 kronor att tillverka, guld eller? Nej lite plast, några skruvar, lite glas... Och priset för tillverkning snuddar inte ens närheten av 10000 kronors-strecket.

Fattar ni inte att alla mellanhänder som går mellan fabrik-slutkund lägger på en rejäl slant?

Och NEJ, man måste inte vara kungen själv för att få köpa produkter direkt av en fabrik.



Och just det ja, jag tänker inte försvara mitt val av betalningssätt. Det är upp till mig, och bara mig, hur jag väljer att ta betalt av mina kunder. Duger det inte - köp inte.
 
Det här är verkligen underhållande. Här sitter ett gäng översittare och leker besservisser, med tron att de faktiskt kan avgöra, genom rena spekulationer, hur seriös jag är som säljare. Det riktigt absurda (och lustiga) är att ingen utav er verkar ha någon erfarenhet av import, marknadspriser och tillverkningspriser, eller hur man knyter kontakter med till exempel en tillverkare eller agent.

Vet ni vad en fjällräven-jacka, värd 5000 kronor i butik kostar att köpa in? -En hundring!
Visste ni att de tillverkas i Kina, av en fabrik som erbjuder ODM och OEM-service (ni kan slå upp orden på internet..) och att fjällräven bara får sitt emblem påsytt innan jackorna skeppas till, och säljs, i Sverige?

En kamera då, vad är den gjord av tror ni, som gör att den kostar 15000 kronor att tillverka, guld eller? Nej lite plast, några skruvar, lite glas... Och priset för tillverkning snuddar inte ens närheten av 10000 kronors-strecket.

Fattar ni inte att alla mellanhänder som går mellan fabrik-slutkund lägger på en rejäl slant?

Och NEJ, man måste inte vara kungen själv för att få köpa produkter direkt av en fabrik.



Och just det ja, jag tänker inte försvara mitt val av betalningssätt. Det är upp till mig, och bara mig, hur jag väljer att ta betalt av mina kunder. Duger det inte - köp inte.

Att du ens orkar..
Du verkar inte inse att alla ser rakt igenom ditt skitsnack och dina bortförklaringar?

Förvånad över att han ens får vara kvar på forumet..
 
Och just det ja, jag tänker inte försvara mitt val av betalningssätt. Det är upp till mig, och bara mig, hur jag väljer att ta betalt av mina kunder. Duger det inte - köp inte.

Näpp skulle aldrig falla mig in att köpa av en så dryg och osympatiskt försäljare som är så uppenbart fylld med skitsnack.
 
Om jag skulle ge exempel på vilka knäppstarar, alkisar m fl som antastat säljare/egnaföretagare på bl a Tradera eller om jag inte gör det kan jag inte se har någon som hest betydelse. Det är för mej fullkomligt klart att du inte har det ringaste intresse av detta. Ditt inlägg ser jag bara som intolerant och arrogant mot sådana som inte tycker som du.
Jag kan ju ge dej ett tips ändå och det är att läsa det personliga meddelandet som alla Traderamedlemmar kan skriva. Där har faktiskt vissa säljare skrivit att de inte säljer med cash-hämtning p.g.a. de trakasserier de blivit utsatta för.
/Harald

Ok, whatever. Jag ber om ursäkt att jag inte smekte dig medhårs och bara nickade jakande...för mig är att kunna stödja sina argument med fakta eller ange källa A och O.
 
Det här är verkligen underhållande. Här sitter ett gäng översittare och leker besservisser, med tron att de faktiskt kan avgöra, genom rena spekulationer, hur seriös jag är som säljare. Det riktigt absurda (och lustiga) är att ingen utav er verkar ha någon erfarenhet av import, marknadspriser och tillverkningspriser, eller hur man knyter kontakter med till exempel en tillverkare eller agent.

Vet ni vad en fjällräven-jacka, värd 5000 kronor i butik kostar att köpa in? -En hundring!
Visste ni att de tillverkas i Kina, av en fabrik som erbjuder ODM och OEM-service (ni kan slå upp orden på internet..) och att fjällräven bara får sitt emblem påsytt innan jackorna skeppas till, och säljs, i Sverige?

En kamera då, vad är den gjord av tror ni, som gör att den kostar 15000 kronor att tillverka, guld eller? Nej lite plast, några skruvar, lite glas... Och priset för tillverkning snuddar inte ens närheten av 10000 kronors-strecket.

Fattar ni inte att alla mellanhänder som går mellan fabrik-slutkund lägger på en rejäl slant?

Och NEJ, man måste inte vara kungen själv för att få köpa produkter direkt av en fabrik.



Och just det ja, jag tänker inte försvara mitt val av betalningssätt. Det är upp till mig, och bara mig, hur jag väljer att ta betalt av mina kunder. Duger det inte - köp inte.

Det enda som är underhållande här är att du verkar tro på din egen alternativa verklighet?! Du är säkert jätteseriös som sminksäljare, vidare är du nog den enda som vet verkligheten bakom Fjällrävens rackarspel bakom kulisserna med 10000-tals % i påslag.

Ganska roande att du, som jag sa tidigare, efter ett par månader som aktiv sminkförsäljare (utan ens ett enda bokslut bakom dig), har landat ett lukrativt avtal direkt med Nikon's fabrik - vilket ingen annan fristående entreprenör tidigare lyckats med! Ett stort GRATTIS! Ska bli intressant att se när du konkurrerar ut hela den europeiska detalhandeln inom foto. Fast då kanske du måste börja erbjuda vedertagna betalningsvillkor ganska snart, bara ett tips för att verkligen lyckas med din vidunderliga affärsplan.
 
Ett litet tips Leni - du har ju kontakt med dina köpare, bl.a. Koosamu som just fått köpa ett kamerapaket till riktigt bra pris av dig - om du ber dom så ställer de säkert upp på att bekräfta hur bra du är som säljare här i tåden. (nån kanske tycker att de måste göra en liten flaggning i sina Tradera-profiler för att bekräfta att det är just dom som skrivit i tråden, men det är ju lätt fixat)


- Då får du fin gratisreklam och kan samtidigt trycka till de som varit så orättvisa mot dig!

Klockrent?

Per
 
Har följt den här tråden och blir bedrövad över det omogna beteendet ni har!
Vad jag kan se så har ingen påstått sig blivit blåst av den här säljaren!
En del påhopp ni gjort borde kunna ge fällande dommar i en domstol!?
Han kanske har bra advokater och tänkt att tjäna sina pengar på skadestånd.....

Vi borde vara glada om någon är så oklok att han säljer riktigt billigt!
Men är det en säljare som mot bevis bluffar ska han självklart hängas, och det rejält!

Vad det gäller hans uttalande om klädpriser tror jag mig på lite lösa grunder kunna instämma, ska förklara:
För en tid sedan var det en Svensk tillverkare friluftskläder som fick utmärkelser för att vara ett duktigt bolag.
I samband med utmärkelsen var de med i lite olika tidningar. Jag la då märke till att de uppgifter som de själva lämnat till olika journalister plus lite annan info gav ett genomsnittligt inköpspris på ca 100kr/plagg.
Gennom personliga kontakter vet jag att de hämtar 90% av sina plagg hos leverantörer i låglöneländer. Där märks kläderna de köper med deras logga.
När det är bråttom med bilder till katalogerna fotoshoppas deras logga på kläderna...
Lite ogrundat & lite fakta, men ser man till boksluten kan det inte diffa så mycket.

Så jag tycker föjande:
1, Sluta att prata skit och dömma utan bevis & grund!
2, Döm den som blåser folk rejält så han aldrig gör om samma sak!
3, Var försiktig med dina pengar, ta bara de risker du har råd med!
4, Är du bevisat ärlig och bra leverantör som smutskastas så ska du dra skitpratarna inför tinget!
 
Vi borde vara glada om någon är så oklok att han säljer riktigt billigt!
Men är det en säljare som mot bevis bluffar ska han självklart hängas, och det rejält!

Men Anders - den här tråden handlar ju precis om att försöka reda ut vilken kategori Skinbox tillhör. Men jag håller med om att en del påhopp varit onödiga, och såvitt jag kunnat utläsa av Tradera-annonsen så är det inget lurt med den - köpvillkoren framgår klart och tydligt, man kan gissa att de begränsar skaran av budgivare rätt rejält, men det är fortfarande i slutändan bara nåt som rör köparen och säljaren. Om Skinbox lade en beställning på t.ex. ett sånt paket som jag länkade till i mitt förra inlägg samma dag som Tradera-auktionen avslutades så kan köparen mycket väl ha det i knät inom 14 dagar, och med muntra ordalag bekräfta här i tråden hur kalasbra Skinbox är.

Om det ligger till som jag själv tror så skulle det förmodligen innebära att Skinbox gjort en förlust på affären. Inte våldsamt stor dock, och kanske en beräknad sådan. Att han/hon skulle köpa prylarna direkt från fabriken, och därefter sätta ihop att paket med en drös obskyra tillbehör som av en fantastisk tillfällighet råkat bli identiskt med ett paket som krängs på Ebay tror jag däremot är rent nys. Men det är väl egentligen inget som gör Skinbox mindre trovärdig på Tradera, eftersom både produkten och köpvillkoren beskrivs korrekt där?

Per
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att den här tråden är underhållande! Riktigt spännande, faktiskt! Det fälls hårda ord mot alla håll. Skitpratarna inför tingsrätt! :) Hoppas att Fjällrävens jurister inte läser denna tråd!
Framför allt kul att även du, Leni, är med i diskussionen! Nu saknas bara Traderaköparen.
Vore det inte kul att bekräfta köpet och leveransen på något sätt? Visa de där översittarna var skåpet skall stå!!

Lite undrar jag dock varför du blandar in OEM/ODM i diskussionen? Menar du att kameran som du säljer har langats av från ett tidigt produktionsled på en kinesisk fabrik. Är logotypen sedan ditmålad med mineralsmink? (förlåt, jag kunde inte heller låta bli att raljera om detta). Men detta är förstås affärshemligheter som inte kan avslöjas.
Och det låter ju faktiskt som att man slipper höga utvecklings- och patentkostnader om man bara skruvar på lite glas på en plastbit. Allt handlar ändå bara om hur prylen marknadsförs, eller hur? Å andra sidan kan marknadsföring kosta en hel del pengar, men det är varken ditt eller mitt problem.
 
Lol @ Pekka!

Det som ÄR lurt med Skinbox/Leni (Leni som är en tjej, hint till Anders) är självklart att hon utger sig för att ha en direktkran till den Thailändska (Ja just det!) Nikonfabriken som tillverkar D90 och D300. Sen vett-tusan var hon får ihop all sin import direkt från fabrik (utan mellanhänder - Leni's egna ord) av objektiv (från annan fabrik), väskor (från tredje fabrik), stativ (från fjärde fabrik), filter (från femte fabrik)..ska jag fortsätta? Visst, inte det första man tänker på vid anblick av annonsen hur säljaren får ihop allt...men det var då och nu är nu.

Sen, helt mot Traderas regler, är det (väl) uppenbart att Skinbox/Leni INTE har paketen i sin ägo. Traderas regler säger att man bara får sälja sånt man har i sin egen ägo. Reglerna är inte speciellt svåra att hitta. Anledning till man kan misstänka detta är 14 dagars ledtid (varför?) och enbart förskottsbetalning samt ingen möjlighet att hämta på plats.
 
Det troligaste är väl som Per beskriver i ett tidigare inlägg #41. Att det är eBay paketen som skall återförsäljas verkar minst sagt sannolikt.

Det hela ger ett oseriöst intryck inte minst för den slarviga, hafsig, osammanhängande och diffusa objektsbeskrivningen som visar att säljaren inte vet ett dyft om kameror.

I kamerapaketet på eBay där ”fabriken” säljer är det tvärtemot en mycket bra objektsbeskrivning som inte lämnar nåt tvivel om vad det är som säljs, betydligt bättre än vad många etablerade företag som säljer på internet har här i Sverige har. Att göra en ordentlig svensk objektsbeskrivning med eBay beskrivningen som underlag skulle vara gjort i en handvändning, men det förutsätter förstås att man är hjälpligt insatta i engelska och lite fototerminologi.


så Skinnbox tror att Fenix Outdoor AB (Tierra, Primus, Hanwag, Fjällräven, Naturkompaniet och Skandinavisk Høyfjellsutstyr AS) låter vem som helst tillverka kläder i Fjällrävens eget tyg G1000 eller att deras egendesignade storsäljande jackor och ryggsäckar är något som de köpt färdigdesignat och tillverkat av något ODM företag och sen bara klistrat på sitt varumärke och att man kan hitta exakt samma jackor med andra varumärken på.

Att Canon och Nikon köper sina kameror från en fabrik och sen klistrar på sitt varumärke och har man bara de rätta kontakterna så kan vem som helst köpa Canon och Nikon kameror från den fabriken.

Nu får du väl kamma dig Skinnboxaren.

Som nämnts så är ännu inge lurad på minsta sätt, men om man jämför ovan länkade paket från eBay lär det inte ha varit någon lysande affär för Skinnboxen.

EXTRAPRYLAR på Tradera fungerade ju ett tag med sin verksamhet innan det kraschade och stod de som beställt strax före kraschen där med lång näsa. Det är obegripligt att folk fortsätter att köpa relativt dyra grejer obesett mot förskott utan minst form av säkerhet som Payson, internet girot etc och det av fullständigt okända människor som de endast känner som en annonym signatur på internet.


Jag förstår inte att folk som skulle ha minsta hum om kameror och foto inte ser att det är svajigt, förstår inte heller riktigt varför folk som aldrig tidigare hållit i en kamera direkt ger sig på 10 -15-tusenkronors paket och det på Tradera.

Men som sagt erfarenheten är den bästa skolan, synd bara att den skickar så höga räkningar.
 
Såg den här på tradera
http://www.tradera.com/FABRIKSNY-Nikon-D300-3-objektiv-2st-16-GB-minneskort-auktion_90910185

Verkar onekligen vara ett fynd. Men är det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant.

Köper direkt från fabrik, hmmm?

Hej Vidar och alla andra i denna tråd!

Lite info från Nikon Sverige AB ( jag arbetar inte där).
1.Nikon är uppdelad i tre "grupper": ASIEN,USA OCH EUROPA.Varje grupp är självstyrande. Det innebär kort och gått att priserna på Nikons grejer kan vara mycket olika.Och det är stora skillnader på Nikons priser i Sverige och andra platser i världen.
2.Nikon Sverige kan inte förbjuda någon att direktimportera.
3.Nikon´s kamerahus omfattas inte av deras världsgaranti. Alltså måste kamerahus vara köpt genom Nikon Europa. Det skall finnas ett kvitto från ett säljande företag.
Nikon´s objektiv har världsgaranti.

Som ett exempel på vad tex B&H USA tar för en D300 http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...ootPage.jsp&A=search&Q=*&bhs=t&Go.x=17&Go.y=8
Och då liknar ju inte detta det som skinbox gick ut med på Tradera.
När ni räknar priset så är det dollar x 8.50:-.
Med dagens dollarkurs så är det även för mig obegripligt hur man kan acceptera 15.000 för detta fotopaket.
Som företagare har man skyldighet att förtulla utanför Europa.Även om man köper tex från Hongkong och lyckas med 0% i tull så är det ju alltid 25% moms.
Om jag är skeptisk - ja gissa de .
 
"Du är säkert jätteseriös som sminksäljare"
Skrev jag tidigare...

Tror jag måste ändra mig där. Ur ett tillfälle av nyfikenhet (och för lång lunchrast), kikade jag hur dina (Skinbox/Leni) omdömen fördelats.

Har du verkligen sålt något, alls, på riktigt?

Fler försäljningar du gjort på Tradera var med köpare Storsundsmotor...Storsund, men vart såg jag det? Det låter ju så bekant???
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1909546

Jo det var ju här;
http://www.allabolag.se/850425KOKC
...från din adress - Storsund.

Men titta på din köpare Storsunds Motor, reggat på:
http://www.allabolag.se/810904RQOH
..samma ort, tom samma gatuadress!

Mysteriet tätnar.

Du sitter väl inte och trissar upp priser på dina egna annonser och till och med köper dina egna varor!?

Nej, jag ber om ursäkt, det är nog bara min hjärnspöken och mitt paranoida alter ego som talar. Leni från Skinbox garanterar ju sin seriositet...
 
"Du är säkert jätteseriös som sminksäljare"
Skrev jag tidigare...

Tror jag måste ändra mig där. Ur ett tillfälle av nyfikenhet (och för lång lunchrast), kikade jag hur dina (Skinbox/Leni) omdömen fördelats.

Har du verkligen sålt något, alls, på riktigt?

Fler försäljningar du gjort på Tradera var med köpare Storsundsmotor...Storsund, men vart såg jag det? Det låter ju så bekant???
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1909546

Jo det var ju här;
http://www.allabolag.se/850425KOKC
...från din adress - Storsund.

Men titta på din köpare Storsunds Motor, reggat på:
http://www.allabolag.se/810904RQOH
..samma ort, tom samma gatuadress!

Mysteriet tätnar.

Leif GW Person, släng dig i väggen. Det här kallar vi för deckare. :)
 
Oj oj oj - va Skinbox/Leni ska ångra att hon började med kamerarelaterad försäljning. Särskilt när det kliver fram en liten Leif GW och börjar nysta upp hennes tidigare Traderaförehavanden...

he he

/Stefan - sitter lugnt bredvid och tittar på
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.