Annons

För bra för att vara sant? eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker Tradera är lite underligt jämfört med ägaren eBay, på den senare finns där relativt bra uppgifter och kontaktmöjligheter med de som agerar som företag. I det nämnda fallet på Tradera skyltas det med att det är fråga om ett företag och att diverse lagar skyddar kunden men inget mer än en mager signatur är tillgänglig, inget företagsnamn eller andra uppgifter om företaget.

Tycker att man ofta kan se i utformningen av annonsen och hur de uttrycker sig om de troligen är seriösa eller inte.

Här är en som säljer sin Canon utrustning, allt verkar helt OK även om säljaren är relativt nyregistrerad (troligen för att realisera sin fotoutrustning), ”fynd” för någon som behöver Canongrejer?

Intresset verkar aningen klent, utropspriserna på en del grejer kanske var aningen höga? Det som verkar dra till sig mest intresse är ett 70-200/2,8 L IS som nu är uppe i 14K samt ett sett Kelko mellanringar som än så länge inte kostar mer än 485:-
 
kan bli synd om Koosamu som vann auktionen.. 15000 kr.

Någon som vet hur man kontaktar personer på tradera?

Jag har namn, adress och telefonnummer till personen i fråga. Kan avslöja att hon (!) fyllde 24 (!) den 25 april.
 
Senast ändrad:
Jag frågade om man kan betala via Payson och fick detta svar:

"tyvärr tar vi inte emot betalningar från payson, detta beror på en massa saker. I framtiden kommer vi förmodligen att göra det men inte just nu. Det är alltså enbart förskottsbetalning till bankgiro som gäller.

Mvh Leni Aretoft, skinbox"
 
Kontant eller faktura!

Jag förstår inte att människor fortfarande går på dessa bluffmakare, trots alla varningar och folk som har blivit lurade.

Man ska aldrig betala för en vara i förskott. Det måste ju kännas skönt att ha betalat 15.000 i förskott och sen få en tom kartong på posten, snacka om blåsning. Men det var ju billigt eller.....?

Lär innan misstagen, sen är det försent!
 
Tack för lite uppfriskande läsning.

Och när vi ändå citerar varandras mail:

"Det är ju bara så uppenbart att det är ett
bedrägeri att det vore lika bra för dig att du kliver in
på polisstationen nu och säger som det är... då kanske
du bara åker dit för försök till bedrägeri... inte för
att jag tycker att sånna som du bör få något lindrigare
straff...
Näää... en skam för mänskligheten är du...
Se till att skaffa ett "tittöga" på
dörren och en underjordisk gång ut från huset. Snart
står nog Farbror Blå och knackar på..."

avsändare: Steffe, alias VOJMA


Jag tycker det är förjävligt att behöva bli påhoppad med falska anklagelser och förolämpningar. Jag vill inte heller behöva bli uthängd på internet som 'bluffmakare' eller 'bedragare'. Min plan är inte att lura någon.
Men om ni tycker det är kul att betala 40 000 kr istället för 15 000 för samma produkt, så varsågod. Ni måste inte handla av mig.
 
Men om ni tycker det är kul att betala 40 000 kr istället för 15 000 för samma produkt, så varsågod. Ni måste inte handla av mig.

Börja med att berätta hur du kan sälja nya produkter under butikernas inköpspriser så kanske tilliten ökar något? Du måste ju själv förstå att de flesta här tycker att det är väldigt märkligt, och i synnerhet i ljuset av senaste tidens skriverier om nätbedrägerier på blocket/tradera etc.
 
Ärligt talat så tycker jag redan att jag har svarat på den frågan. Jag handlar av fabriker/distributörer som ger mig en bra kurs.

Det kanske är så att resterande återförsäljare av t.ex. kameror lägger på orimligt mycket på priserna för att tjäna själva på det. Det är ju inte direkt första gången.

Jag säljer även mineralsmink via min webshop. Jag är bland de billigaste i norden, kanske i europa, därför att den normala avansen på försäljningen av mineralsmink ligger på runt 1000 %

Ligger man då på för låg kurs själv, anses man vara oseriös eller lura folk. Det gäller i princip alla produkter.
 
Ärligt talat så tycker jag redan att jag har svarat på den frågan. Jag handlar av fabriker/distributörer som ger mig en bra kurs.

Det kanske är så att resterande återförsäljare av t.ex. kameror lägger på orimligt mycket på priserna för att tjäna själva på det. Det är ju inte direkt första gången.

Jag säljer även mineralsmink via min webshop. Jag är bland de billigaste i norden, kanske i europa, därför att den normala avansen på försäljningen av mineralsmink ligger på runt 1000 %

Ligger man då på för låg kurs själv, anses man vara oseriös eller lura folk. Det gäller i princip alla produkter.


Att du skulle handla kameror direkt från fabrik anser jag vara en ren lögn då det inte är möjligt.

Sedan kan du även förklara varför du inte vill att någon hämtar sakerna hos dig och betalar kontant. Det måste väl vara smidigt för dig med eller? Eller är det så att du inte har betalat sakerna för än någon annan köpt dem av dig?
 
Jag tycker att vissa inlägg i den här tråden, med sina anklagelser, förolämpningar, förtäckta hot och förstucken kritik är obehagliga och sakligt sett ogrundade. Antag att denna person är seriös och har en annorlunda affärsidé… Har någon blivit lurad? Är det möjligt att sälja till dessa priser och samtidigt vara seriös? Det får vi antagligen snart veta!
Att begära att någon säljare ska sälja kontant mot avhämtning tycker jag är ett tarvligt krav och knappast något kriterium för hur seriös man är. Jag känner flera företagare på bl a på Tradera som slutat med cash-avhämtning p.g.a. de många trakasserier de blivit utsatta för.
/Harald
 
Att du skulle handla kameror direkt från fabrik anser jag vara en ren lögn då det inte är möjligt.

Sedan kan du även förklara varför du inte vill att någon hämtar sakerna hos dig och betalar kontant. Det måste väl vara smidigt för dig med eller? Eller är det så att du inte har betalat sakerna för än någon annan köpt dem av dig?

Precis, jag är helt inne på samma spår. Du måste ju hålla med om följande incidier:

A: Priset är väl lite bättre än "en riktigt bra deal för köparen", dvs på gräns mot superbilligt?

B: Du vägrar ta betalt via ex. Payson (vilket är jätteenkelt att göra, och om köparen önskar säkerhet via "Paysongaranti" så är det köparen som betalar för det)

C: Du vägrar enligt uppgift göra upp affär via "fysiskt möte", dvs kontant betalning mot överräckning av kamera. Jag sålde en begagnad Nikon D60 på Tradera för ett tag sedan och insisterade själv på att möta säljaren när jag såg att han bodde i närheten, då det alla gånger är det säkraste och enklaste sättet att genomföra en affär för alla inblandade.

D: Det enda sättet du går med på att genomföra affären på, är att köparen betalar i förskott till bank eller girokonto. Slår du upp "hur blåser man någon på internet" så kommer första stycket handla om "se till att alltid insistera på att köparen ska betala i förskott genom inättning till ett bankkonto!".

E: Du har aldrig sålt kameror på Tradera förut.

F: Du har inte sålt något dyrare än 150 kr på Tradera förut (ivarjefall inte så långt tillbaka din lagrade auktionshistorik sträcker sig).

G: Du har ett företag som inriktar sig till att sälja billiga sminkprodukter (inte billiga som i "dåliga", utan billiga jämfört med kostnaden för ett Nikon D300 paket).

H: Ingenting i din Tradera-profil eller på din sminkwebshop som din profil hänvisar till antyder någonting om att du skulle sitta inne på feta connections med nikonfabriken, det enda som antyder det är att det står "direkt från fabrik" i din annons.



OM du är helt seriös med detta, så fair enough.

I så fall skulle du kanske tänkt på att etablera dig som en stabil säljare innan du lägger ut mästarpaketet. Dvs, börja med att lägga upp lite schyssta gluggar och kanske nåt instegs-kamerahus INNAN du lägger upp en ny D300 + 3 gluggar + tillbehör ++ mer tillbehör :)

Och kanske att vara lite mer flexibel mot kunderna, visa dem att du är helt seriös, tillmötesgå krav i de fall det är möjligt för dig (ex är det möjligt för dig att ta betalt via Paypal / payson / internetgirot / möte).

Då tror jag du hade fått lite bättre betalt för grejerna (vad stannade auktionen på, 15k?)


Sorry för ett långt inlägg, kände bara för att förklara varför jag tycker att det fortfarande känns lite skumt trots dina svar här skinbox. Hoppas du förstår att folk är försiktiga och i det närmaste förutsätter bedrägeri om något verkar för bra.

Jag lovar och svär härmed att inte raljera mer i denna tråden, men kommer tyst följa svar :)

/mvh
kristofer
 
Senast ändrad:
Sedan kan du även förklara varför du inte vill att någon hämtar sakerna hos dig och betalar kontant. Det måste väl vara smidigt för dig med eller? Eller är det så att du inte har betalat sakerna för än någon annan köpt dem av dig?

Just det skinbox! Förklara för alla här och nu varför ingen får hämta hos dig och betala kontant vid leverans. Kan du inte det så är det ingen mening med att du försöker försvara dig.

Går du ut med priser som i de flestas ögon ses som rena fantasier och sen inte kan leverera mot kontant betalning så får du nog leva med att dom flesta tycker att du är oseriös. Så enkelt är det, med det är bara du själv som kan ändra på det.
 
Bikeman, tala för dej själv! Jag skulle aldrig acceptera cash-avhämtning av någon som jag inte känner p.g.a. de risker det medför. (Se mitt tidigare inlägg)
Hur man ska sälja avgör säljaren och det är väl knappast på denna punkt en säljares seriositet avgörs! Använder säljaren lagliga metoder och får köparen det han ropat in är väl mer väsentliga frågor eller hur? Hur det är med den saken får vi antagligen snart veta…
/Harald
 
Jag tycker att vissa inlägg i den här tråden, med sina anklagelser, förolämpningar, förtäckta hot och förstucken kritik är obehagliga och sakligt sett ogrundade. Antag att denna person är seriös och har en annorlunda affärsidé… Har någon blivit lurad? Är det möjligt att sälja till dessa priser och samtidigt vara seriös? Det får vi antagligen snart veta!
Att begära att någon säljare ska sälja kontant mot avhämtning tycker jag är ett tarvligt krav och knappast något kriterium för hur seriös man är. Jag känner flera företagare på bl a på Tradera som slutat med cash-avhämtning p.g.a. de många trakasserier de blivit utsatta för.
/Harald

Du kan inte förstå att folk reagerar på hans priser som är i det närmaste rena fantasier. Du kallar det annorlunda affärsidé, det är väl snarare ideelt arbete om han skulle sälja till dessa priser. Alla så vill vi väl tjäna så mycket pengar som möjligt på våra försäljningar.

Jag var själv intresserad av ett Nikon kamerahus och mailade säljaren och frågade om det gick bra att ev. hämta och betala kontant. Inget svar, i mina ögon inget annat än en bluffmakare.

Det är köparens marknad idag för det finns hur mycket prylar som helst och köpa på Tradera, Blocket etc. Vill man visa upp ett seriöst intryck så får man nog vara beredd att gå köparna tillmötes.

Kräva insättning på bank först och leverera efter 14 dagar, hur låter det. Jätteseriöst va?

Edit: Du skriver om risker vid kontant betalning, låter lite väl överdrivet tycker jag.
 
Jag var själv intresserad av ett Nikon kamerahus och mailade säljaren och frågade om det gick bra att ev. hämta och betala kontant. Inget svar, i mina ögon inget annat än en bluffmakare.

Det är köparens marknad idag för det finns hur mycket prylar som helst och köpa på Tradera, Blocket etc. Vill man visa upp ett seriöst intryck så får man nog vara beredd att gå köparna tillmötes.
Nja, om jag sålde varor över nätet i halvprofessionell omfattning skulle jag knappast gå med på att köparna kom hem till mig med kontanter. Det är en annan sak om man som vanlig hobbyist säljer nån enstaka begagnad pryl.

För övrigt förstår jag inte varför detta engagerar så mycket om det nu "är köparens marknad idag för det finns hur mycket prylar som helst och köpa". Då är det ju bara att strunta i säljare man inte gillar och handla av någon annan.
 
Kräva insättning på bank först och leverera efter 14 dagar, hur låter det. Jätteseriöst va?

Där sades det magiska order...förskottsbetalning och sedan över **två** veckors ledtid för ett 5 kg's paket inrikes, Smelly smelly...Säljaren har inga omdömen på liknande saker, Smelly Smelly...

Jag har sålt massa saker (har över 110 postivita omdömen varav 51 st snittar 4,9 enligt det nya systemet med omdöme per kategori) på Tradera och tar bara förskottsbetalning - håller i Er nu - men också alltid erbjudande om kontant betalning om kunden själv vill hämta. Jag gör detta privat iofs och inte som reggat företag. Har även erbjudit Internetgirot vid dyrare saker.

Jag köper vidare bara av de som erbjuder liknande villkor OCH där säljaren har gott omdöme på liknande affärer.

Men alla är vi olika, en del gillar att göra säkra affärer medans andra gillar att spela (bort pengar) på LOTTO eller att bjuda på "för bra för att vara sant" annonser.

Bara inse, för många svenska är helt blåögda och har tydligen missat fenomenet Kameraexperten och Playzone, eller Tradera/Blockets "varningar" om att alltid göra säkra affärer.
 
Ärligt talat så tycker jag redan att jag har svarat på den frågan. Jag handlar av fabriker/distributörer som ger mig en bra kurs.

Det kanske är så att resterande återförsäljare av t.ex. kameror lägger på orimligt mycket på priserna för att tjäna själva på det. Det är ju inte direkt första gången.

Jag säljer även mineralsmink via min webshop. Jag är bland de billigaste i norden, kanske i europa, därför att den normala avansen på försäljningen av mineralsmink ligger på runt 1000 %

Ligger man då på för låg kurs själv, anses man vara oseriös eller lura folk. Det gäller i princip alla produkter.


Grattis till att du, trots din relativt korta karriär inom webförsäljning av smink (bolaget aktivt ett par månader enligt www.allabolag.se) - lyckats landa ett lukrativt fabriksavtal inom kameraförsäljning ingen annan svensk entreprenör tidigare lyckats med!
 
Jag kan visst förstå att folk reagerar på hans priser men är det en auktion så är det ju alltid osäkert vad slutbudet blir.
Har jag kallat det för en annorlunda affärsidé? Att påstå något sådant är inte seriöst… Om det skulle vara ideellt arbete, är det då något som ska användas emot någon? Vill verkligen alla tjäna så mycket som möjligt på sina försäljningar? Är det också OK att ge felaktiga uppgifter om produktens kvalitet etc. för att få ut ett högre pris?
Om affärsidén är att betala i förskott och leverera efter 14 dagar för att få ner priset rejält är det då bedrägeri? Vi får se om och hur det funkar. Just nu vet vi inte ett dugg om detta men vissa personer tycks veta allt…

I en säkerhetsgrupp jag deltagit i så ingick bl a att intervjua internetaktörer och då framkom att inom vissa branscher så hade det skett flera mer eller mindre allvarliga trakasserier vid försäljning av typen cash-hämtning. Jag känner flera egenföretagare som fått ta hjälp av grannar och som även fått kalla på polis för att kunna freda sig. Vad du tycker eller inte tycker om detta rör mej inte i ryggen.
/Harald




Du kan inte förstå att folk reagerar på hans priser som är i det närmaste rena fantasier. Du kallar det annorlunda affärsidé, det är väl snarare ideelt arbete om han skulle sälja till dessa priser. Alla så vill vi väl tjäna så mycket pengar som möjligt på våra försäljningar.

Jag var själv intresserad av ett Nikon kamerahus och mailade säljaren och frågade om det gick bra att ev. hämta och betala kontant. Inget svar, i mina ögon inget annat än en bluffmakare.

Det är köparens marknad idag för det finns hur mycket prylar som helst och köpa på Tradera, Blocket etc. Vill man visa upp ett seriöst intryck så får man nog vara beredd att gå köparna tillmötes.

Kräva insättning på bank först och leverera efter 14 dagar, hur låter det. Jätteseriöst va?

Edit: Du skriver om risker vid kontant betalning, låter lite väl överdrivet tycker jag.
 
Märkligt att direktförsäljning har blivit sâ farligt?
Förr, när man jagade sina fynd i Gula tidningen och lokaltidningens 20-kronorsannonser sâ âkte man ju alltid hem till säljaren och hämtade sakerna, o ibland fick man fika.
Jag köpte en större pryl häromdagen för 10KKR, givetvis âkte jag hem till säljaren o hämtade den, trots att han bodde i Stora skogen.
Risken att bli rânad ser jag som mindre än risken att bli blâst genom förskottsbetalning.
 
Om affärsidén är att betala i förskott och leverera efter 14 dagar för att få ner priset rejält är det då bedrägeri? Vi får se om och hur det funkar. Just nu vet vi inte ett dugg om detta men vissa personer tycks veta allt…

I en säkerhetsgrupp jag deltagit i så ingick bl a att intervjua internetaktörer och då framkom att inom vissa branscher så hade det skett flera mer eller mindre allvarliga trakasserier vid försäljning av typen cash-hämtning. Jag känner flera egenföretagare som fått ta hjälp av grannar och som även fått kalla på polis för att kunna freda sig. Vad du tycker eller inte tycker om detta rör mej inte i ryggen.
/Harald

Ska man agera "brooker" på kameramarknaden kanske man ska bygga upp ett positivt rykte först, innan man erbjuder ett gäng auktioner som "är för bra för att vara sanna"? Menar du att alla som är skeptiska här, bara är ute efter att jävlas och vara jobbigt dryga mot ett stackars enmansföretag? Hade situationen varit att Skinbox börjat lite lungt med att trada minneskort via kinaimport (?), motljusskydd, filter, nåt objektiv, allmänna "billiga" tillbehör där faktiskt en liten privatimportör kan göra sig en hacka och sedan bygga upp ett positivt rykte för att efter en längre tid börja erbjuda kamerapaket till hyggliga priser - ja då hade nog inte denna tråd skapats i kölvattnet av de scams (Kameraexperten/Playzone mfl) som förekommit på senare tid?

Inom "vissa branscher" där du ingick som intervjuare och köpare kom för att slå säljaren på käften, vilka var det? Kan du ge exempel så att man blir varnad för att göra den typen av affärer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.