Annons

För AF på Sigma 150/2,8 måste stativfästet lossas!!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manders

Aktiv medlem
Har nyss köpt ett Sigma 150/2,8 EX DG OS Macro. Har stora problem med autofocus, och särskilt på näravstånd (0,38-0,53 m). Där funkar vare sig AF eller MF. Efter en stunds pillande upptäckte jag att den funkar bättre om jag lossar på stativfästet, helst skruvar av hela kragen. Är detta någon fiffighet som Sigma byggt in, eller ska jag lämna tillbaka den?

/ Anders M
 
Fungerar inte MF för dig? Fungerar AF inte alls eller jagar objektivet?
Använder du omkopplaren för AF/MF på objektivet eller huset?

Med D700 fungerar omkopplarna och AF. Brukar vid macro enbart använda en fast AF punkt.
 
Låter mycket märkligt. Menar du att det inte går att ställa in fokus inom det området manuellt? I så fall måste det ju vara fel på obejktivet. Det låter som ringen för stativfästet nyper åt. Du har inte skruvat åt den för hårt? Det borde inte gå men...

Generellt är det så att ju närmare närgränsen du kommer på ett makroobjektiv ju svårare blir det för AF att hitta något att "fastna" på, själv gör jag en snabbfokusering med AF och sedan skrivar jag manuellt alternativt gungar fram och tillbaka till skärpan sitter där den skall, det är inte ovanligt att AF börjar jaga fram och tillbaka inom närområdet. /Frode
 
Hej Anders,

Jag köpte detta objektiv i början av sommaren och det hade samma problem som du beskriver.
Focus "slirade" när man försökte focusera manuellt på nära håll och autofocus fungerade inte alls.
Uppenbarligen något mekaniskt fel.

Jag lämnade tillbaka det och fick ett nytt omgående (scandinavian photo), detta ex fungerar perfekt.

Mvh,
Fredrik
 
Tack för snabba svar. Glömde säga att den sitter på en Canon 5DII.

Nej, AF jagar inte utan ligger i fryst läge. Ingenting händer. Sak samma med MF-läget. Jag vrider o vrider, men ingenting händer. Förrän jag lossar stativfästesskruven/ringen! Då söker AF (och finner). Då biter den manuella fokusringen. Jag använder omkopplaren på objektivet.

Ni skriver inte om ni har just detta macro eller inte, men om så är fallet så är min fråga besvarad. Det ska inte vara på detta viset. Tillbaka till butiken, med andra ord.

Tack för hjälpen!

/ Anders M
 
Ok, nu har jag facit. Enligt återförsäljaren så har Sigma uppmärksammat ett generellt fel på en upplaga av dessa gluggar. Felet består i att såväl AF som MF funkar "i princip", men slutar fungera om det blir "tight" (exempelvis när stativfästet dras åt). Sigma i Japan skickar nu, enligt återförsäljaren, en reparationssats till sina verkstäder, för att den defekta upplagan ska repareras. Det hela ska vara åtgärdat inom några veckor.

För egen del är jag för det första överraskad över att en etablerad tillverkare inte testar något så basalt som autofokus på leveransklara objektiv i 8.000-kronorsklassen.

För det andra känns inte heller lösningen, en reparationssats till verkstäderna, särskilt förstklassig. Jag funderar nu på att välja ett Canon 100/2,8 Macro istället. Samma pris, kortare brännvidd, men sannolikt betydligt bättre kvalité...

Tänker jag fel?

/ Anders M
 
Ok, nu har jag facit. Enligt återförsäljaren så har Sigma uppmärksammat ett generellt fel på en upplaga av dessa gluggar. Felet består i att såväl AF som MF funkar "i princip", men slutar fungera om det blir "tight" (exempelvis när stativfästet dras åt). Sigma i Japan skickar nu, enligt återförsäljaren, en reparationssats till sina verkstäder, för att den defekta upplagan ska repareras. Det hela ska vara åtgärdat inom några veckor.

För egen del är jag för det första överraskad över att en etablerad tillverkare inte testar något så basalt som autofokus på leveransklara objektiv i 8.000-kronorsklassen.

För det andra känns inte heller lösningen, en reparationssats till verkstäderna, särskilt förstklassig. Jag funderar nu på att välja ett Canon 100/2,8 Macro istället. Samma pris, kortare brännvidd, men sannolikt betydligt bättre kvalité...

Tänker jag fel?

/ Anders M
Tror Canons glugg kan vara lite vassare och även lättare för handhållen fotografering. Skillnaden i motivavstånd fixar du med efterbeskärning.
 
ANNONS