Ursäkta om det nedanstående ses som OT, men det är i alla fall säkerligen en delförklaring till fotoförbuden och därmed relaterat till ämnet. Hoppas det får stå kvar eftersom jag i alla fall försöker vara saklig.
Hur belägger du det där? Exakt VILKA rättigheter har illegala immigranter? Enligt vad? Vilket dokument - lag, avtal, föreskrift eller riktlinje - ger illegala immigranter någon som helst rättighet?
Till exempel har de rätt till fri tandvård, och snart även fri sjukvård mot en struntsumma. Vi andra får betala fullt pris, plus att vi redan betalat skatt.
Du har i ett par inlägg påstått att det är p.g.a. papperslösa invandrare som man infört fotoförbud på förskolor.
Nä, jag skrev det i mitt första inlägg när jag var förbannad. Det har framförts en rad bra argument för att det finns många andra anledningar, som jag kan köpa. Däremot tror jag fortfarande att de illegala immigranterna var ”droppen” så att säga och att det är det som fått förbuden att bli såpass vanliga. Jag kan förstås ha fel.
Så det jag säger är att man, där är även du inkluderad, skuldbelägger invandrare för att man inte får fotografera i de här fallen.
Skilj gärna på sak och person. Att hävda att närvaron av personer ur gruppen X medför vissa politiska skeenden är inte samma sak som att man skuldbelägger gruppen X. Jag skuldbelägger våra politiker och våra (?) journalister som drivit på den här utveckligen.
Omvänd psykologi... ok. För att hindra att detta sker så ska alltså behoven för de som har skyddad identitet stå tillbaka? Det är viktigare att hitta den här gruppen människor än att minska risken för de som varit tvungen att skaffa sig en skyddad identitet?
Inte nödvändigtvis. Men
om det är så att det är just detta som givit förbuden, så är det väldigt tråkigt. Det är bara en liten del i en omvälvande förändring av landet, som till största delen förtigs.
Hur gör myndigheterna för att hitta papperslösa via Facebook, hur går de till väga rent konkret? Eller för vem kan de röjas för?
Jag har redan gett exempel på hur man hittar personer som har behov av skyddad identitet via Facebook så det här borde kunna ges exempel om också.
Det där verkar du veta bättre än jag. Grundfrågan bör fortfarande vara om dessa fotoförbud fyller en reell funktion, eller om de är skapade av skräck för konsekvenserna av mycket osannolika händelser. Eller av ren politisk korrekthet.
Vad är det som det handlar om och som man får reda på när man får veta att en papperslös är en brottsling?
Du säger A men inte B.
Att ”papperslös” är ett hittepå-ord från journalistkåren för att dölja att dessa människor inte har rätt att uppehålla sig i landet. Det finns tre scenarion:
#1: Du har sökt asyl och fått avslag.
#2: Du har inte sökt asyl.
#3: Du har slängt dina handlingar för att det förbättrar dina chanser att få stanna i landet (sinnessjukt) om du blir upptäckt.
I fallet #3 kanske det till och med är så att man automatiskt får asyl numera, men jag är inte säker. I samtliga fall är det fortfarande inte dessa människor jag skuldbelägger. De utnyttjar bara de situationer som givits dem av naiva makthavare som skapar ett ”vi och dom-samhälle”.
Du får gärna vara tydligare här också.
Jag skrev:
”Menar du att våra politiker är oskydliga till den politik de för? Hur går det till?”
Hur kan jag bli tydligare? Du skrev att jag skuldbelägger oskyldiga människor. Då borde det implicit betyda att du anser att politiker är oskyldiga till vad de gör. Eller har jag missförstått något?