ANNONS
Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dagens ros till alla er som orkar står upp mot egoism, enfald, rasism och ren dumhet.
Dagens tistel till alla er som vill tysta debatten och sätta rasiststämpel på alla som inte tycker som ni, istället för att deltaga och argumentera.

Till Martin, med nick "Makten". Jag förstår inte varför du vill provocera fram en diskussion om invandringen på fotosidan. Du måste förstå att dina inlägg är provokativa. Här ska vi ju tala foto!
Forumdelen handlar om lag, moral och etik, dock givetvis kopplat till foto. I den här frågan råkar det vara så att det är möjligt att fotoförbudet kan bero på det onämnbara. Ska vi då inte diskutera detta (och alla andra tänkbara anledningar som nämnts) istället för att diskutera vad som får diskuteras?

Tyvärr speglar din inställning det odemokratiska debattklimatet i Sverige. Allt som är känsligt ska tystas ner. Nedtystandet föder extremism, hat och motsättningar. Tror du verkligen att det är en bra idé?

Martin, den delen av din retorik tycks bygga på en uppdelning av människor i vi och dom. "Vi" - folk som har bott längre i Sverige, och "dom", folk som just har kommit, kanske utan papper. Här kommer en utmaning. Försök att imorgon som ett experiment bara tänka "vi". Att alla som du träffar imorgon bidrar till ett bättre Sverige, även om de inte har rätt papper. Eller kan bidra, om de bara får hjälp att hitta rätt (det tar ju alltid lite tid att boa sig). Försök bara en dag.

Vänligen, Erik

Ps. Du kanske tycker att jag är naiv, men här försöker jag uttrycka min grundhållning. I praktiskt politik finns det så klart undantag. Men visst vore det vackert om Sverige kunde vara visumfritt...
Jag är ledsen Erik, för du har inte förstått någonting av vad jag har skrivit. Jag är för ett ”vi” där alla har samma rättigheter och skyldigheter.

Dagens tistel till alla er som vill tysta debatten och sätta rasiststämpel på alla som inte tycker som ni, istället för att deltaga och argumentera.

Forumdelen handlar om lag, moral och etik, dock givetvis kopplat till foto. I den här frågan råkar det vara så att det är möjligt att fotoförbudet kan bero på det onämnbara. Ska vi då inte diskutera detta (och alla andra tänkbara anledningar som nämnts) istället för att diskutera vad som får diskuteras?

Tyvärr speglar din inställning det odemokratiska debattklimatet i Sverige. Allt som är känsligt ska tystas ner. Nedtystandet föder extremism, hat och motsättningar. Tror du verkligen att det är en bra idé?

Jag är ledsen Erik, för du har inte förstått någonting av vad jag har skrivit. Jag är för ett ”vi” där alla har samma rättigheter och skyldigheter.

Det verkar inte finnas något som är onämnbart i diskussionen, så det är inte ett sant påstående.

Du skrev tidigare om politikernas och deras politik. Det är inte deras politik eller invandrare som står till grund för ett sådant här beslut

Och det i sig förändrar inte att man pekar ut en oskyldig grupp som boven i dramat.

Det är gjort av hänsyn till andra. Vi har ett samhälle där vi värnat om de svagas rätt och det finns ingen anledning att ändra på det.

Om någon person under det glada 80-talet konstant satt upp fotografier på stadens anslagstavlor på barn, efter lucia, fotografier på personer i kön inne på Konsum, hade man nog förr eller senare försökt fått stopp för det.

Nuförtiden är en anslagstavlan automatiskt, självreplikerande och mycket mer populär.

Hej igen och tack för svaret.
jag ska inte stanna i debatten så länge idag. Det är sent. Får komma tillbaka imorgon i så fall.

1. Du sa ju igår att det här landet är helt sinnesjukt för att vi vill skydda eventuella illegala immigranters barn. "Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras." Det tycker jag är provokativt formulerat, som om du ville ha en inflammerad en debatt med dem som vill värna de papperslösa. I min värld är det din debattstil som bidrar till motsättningar. Det är därför jag reagerar.

Det finns många fora som erbjuder en diskussion om invandringen. DN de senaste dagarna till exempel, och främlingsfientliga politiker får ofta uttala sig i riksmedia. Så ditt argument om debattklimatet fungerar verkligen inte.

2. Suck, ja, vi kanske inte kan mötas där. Se bortom papperna eller bristen på dem. Se individen istället. Var inte en paragrafryttare. När du träffar en papperslös nästa gång - inse att det kunde varit du.

Ursäkta om det nedanstående ses som OT, men det är i alla fall säkerligen en delförklaring till fotoförbuden och därmed relaterat till ämnet. Hoppas det får stå kvar eftersom jag i alla fall försöker vara saklig.

Till exempel har de rätt till fri tandvård, och snart även fri sjukvård mot en struntsumma. Vi andra får betala fullt pris, plus att vi redan betalat skatt.

Ja, om så är. Är det ett problem?

Påverkar det oss negativt på något sätt, hur ser sambandet till det här fotoförbudet ut egentligen?

Du säger att det är en delförklaring men du skriver inte själva förklaringen i sig.

Nä, jag skrev det i mitt första inlägg när jag var förbannad. Det har framförts en rad bra argument för att det finns många andra anledningar, som jag kan köpa. Däremot tror jag fortfarande att de illegala immigranterna var ”droppen” så att säga och att det är det som fått förbuden att bli såpass vanliga. Jag kan förstås ha fel.

Skilj gärna på sak och person. Att hävda att närvaron av personer ur gruppen X medför vissa politiska skeenden är inte samma sak som att man skuldbelägger gruppen X. Jag skuldbelägger våra politiker och våra (?) journalister som drivit på den här utveckligen.

Nej, du har återkommande skuldbelagt gruppen papperslösa invandrare. Senast var bara ovanför det här stycket. Du har ändrat till en lite mjukare framtoning "bara".

Hur har politiker och journalister drivit på den här frågan, är det dessa som fotograferar och lägger ut bilderna på t.ex. Facebook.

Vad är det som de gör som driver på utvecklingen?

Inte nödvändigtvis. Men om det är så att det är just detta som givit förbuden, så är det väldigt tråkigt. Det är bara en liten del i en omvälvande förändring av landet, som till största delen förtigs.

Omvälvande förändringar i samhället?

Attribuerat till vilka och vilka förändringar menar du då?

De största förändringarna jag har sett de senaste tjugio åren är teknikutvecklingen och dess påverkan på jobb och våran vardag. T.ex. dagstidningarna kommer vara en sådan omvälvande förändring.

Förtigs? I det här sammanhanget, förtigs det om att det är invandrarnas fel att luciatåget inte får fotograferas? Då måste det först vara så att man konstaterat att det är invandrarnas fel och ehm det är ju en ganska stor del av diskussionen.

Eller vad förtigs?

Det där verkar du veta bättre än jag. Grundfrågan bör fortfarande vara om dessa fotoförbud fyller en reell funktion, eller om de är skapade av skräck för konsekvenserna av mycket osannolika händelser. Eller av ren politisk korrekthet.

Reella funktioner har nämnts av andra i tråden. Och konsekvenserna är inte så osannolik om du tänker på det spåret jag har varit inne på gällande Facebook.

Nej den frågan jag ställde vet jag inte bättre än du det var därför jag var intresserad av t.ex. tillvägagångssättet.

Att ”papperslös” är ett hittepå-ord från journalistkåren för att dölja att dessa människor inte har rätt att uppehålla sig i landet. Det finns tre scenarion:

#1: Du har sökt asyl och fått avslag.
#2: Du har inte sökt asyl.
#3: Du har slängt dina handlingar för att det förbättrar dina chanser att få stanna i landet (sinnessjukt) om du blir upptäckt.

I fallet #3 kanske det till och med är så att man automatiskt får asyl numera, men jag är inte säker. I samtliga fall är det fortfarande inte dessa människor jag skuldbelägger. De utnyttjar bara de situationer som givits dem av naiva makthavare som skapar ett ”vi och dom-samhälle”.

Det där är nästintill att idiotförklara den delen av den svenska befolkningen som har läsförståelse, vilket så gott som alla har i Sverige om man läst ordet "papperslösa". Man behöver inte förtydliga "papperslös" det vet man vad det är om inte så är det enkelt att få reda på. Såvida man inte anser att någon annan inget förstår så behöver man inte skriva om det till "brottslingar".

Jag skrev: ”Menar du att våra politiker är oskydliga till den politik de för? Hur går det till?”

Hur kan jag bli tydligare? Du skrev att jag skuldbelägger oskyldiga människor. Då borde det implicit betyda att du anser att politiker är oskyldiga till vad de gör. Eller har jag missförstått något?

Nej, det behöver inte betyda något annat än att jag tycker att man, och du, skuldbelägger oskyldiga människor. Utan då lägger du först och främst till något som jag inte skrivit för att komma till att jag menar att politiker i något avseende är oskyldig till något.

Du skrev tidigare om politikernas och deras politik. Det är inte deras politik eller invandrare som står till grund för ett sådant här beslut
Kanske inte direkt, men det är andan av deras politik som färgar av sig. Varför du hela tiden tjatar om invandrare förstår jag inte.

Och det i sig förändrar inte att man pekar ut en oskyldig grupp som boven i dramat.
Vem är ”man” och på vilket sätt har denna ”man” utpekat en oskyldig grupp som boven i dramat? Läser du ens vad jag skriver?

Det är gjort av hänsyn till andra. Vi har ett samhälle där vi värnat om de svagas rätt och det finns ingen anledning att ändra på det.

Om någon person under det glada 80-talet konstant satt upp fotografier på stadens anslagstavlor på barn, efter lucia, fotografier på personer i kön inne på Konsum, hade man nog förr eller senare försökt fått stopp för det.

Nuförtiden är en anslagstavlan automatiskt, självreplikerande och mycket mer populär.
Den är bara automatisk om du själv gör den automatisk. Fotografen bör i min mening ha ansvaret över var dennas bilder hamnar. Lägger du upp bilder på Facebook som ger konsekvenser för människorna i bilderna, så är det inte bildtagandet som var problemet. Utan att du la upp dem på Facebook. En jäkla skillnad som inte motiverar ett fotoförbud.

Du sa ju igår att det här landet är helt sinnesjukt för att vi vill skydda eventuella illegala immigranters barn. "Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras." Det tycker jag är provokativt formulerat, som om du ville ha en inflammerad en debatt med dem som vill värna de papperslösa. I min värld är det din debattstil som bidrar till motsättningar. Det är därför jag reagerar.
Det går utmärkt att reagera. Det är ju liksom meningen med en debatt:) Men att debatten – som inte existerar – skulle vara ”inflamerad” kan jag inte hålla med om. Offentligt diskuteras inte alls varför ”papperslösa” ska ha rättigheter eller varför de är just ”papperslösa” istället för illegala immigranter. Det är förbjudet. Du ser ju själv hur rasistanklagelserna haglar i denna tråd, trots att inte tillstymmelse till rasism har förekommit.

Det finns många fora som erbjuder en diskussion om invandringen. DN de senaste dagarna till exempel, och främlingsfientliga politiker får ofta uttala sig i riksmedia. Så ditt argument om debattklimatet fungerar verkligen inte.
Då var vi där igen med ett påhittat epitet som är ämnat att tysta oliktänkande: ”främlingsfientliga”. Och på vilket sätt menar du att detta får diskuteras i DN, som inte har några kommentarsfält längre? Lycka till med att få en insändare publicerad om du har ”fel” åsikter.

2. Suck, ja, vi kanske inte kan mötas där. Se bortom papperna eller bristen på dem. Se individen istället. Var inte en paragrafryttare. När du träffar en papperslös nästa gång - inse att det kunde varit du.
Jag tycker att det är du som ska se till samhället istället. Varför ska folk som medvetet undanhåller sin identitet få skydd? Varför ska folk som ljuger få skydd? Tack, men nej tack. Jag ger hellre min solidaritet till dem som är öppna med vilka de är. Oavsett bakgrund.

Du och många andra som är kritiska till andra kulturer lyfter ofta fram just den aspekten. Det är inget som tystas ned, ni hörs och syns mycket. Det att en del av oss argumenterar emot påstås felaktigt vara att vi försöker tysta. Det är ju i själva verket vi som för debatten med er invandringskritiska. Att vi ser andra förklaringar till problem än främmlingsrädda gör är inte att blunda för problemen. Vi har hört er förklaring väldigt mycket under de senaste åren och de flesta av oss förkastar det som orimligt att nästan allt blir bättre om vi bara slipper beblanda oss med andra kulturer.

Nej, du har återkommande skuldbelagt gruppen papperslösa invandrare.
Citera gärna.

Hur har politiker och journalister drivit på den här frågan, är det dessa som fotograferar och lägger ut bilderna på t.ex. Facebook.
Genom att indoktrinera folket att tro att det automatiskt är synd om ”papperslösa”, vilka med största sannolikhet själva har valt att slänga sina papper när de passerat gränsen.

De största förändringarna jag har sett de senaste tjugio åren är teknikutvecklingen och dess påverkan på jobb och våran vardag. T.ex. dagstidningarna kommer vara en sådan omvälvande förändring.
Kan det kanske bero på att du har svenska journalister som källa för information? Den största förändringen jag själv har sett är att allt har försämrats trots att det borde ha förbättrats. Framför allt demokratin.

Förtigs? I det här sammanhanget, förtigs det om att det är invandrarnas fel att luciatåget inte får fotograferas? Då måste det först vara så att man konstaterat att det är invandrarnas fel och ehm det är ju en ganska stor del av diskussionen.
Vad tror du dig vinna på att lägga ord i min mun?

Det där är nästintill att idiotförklara den delen av den svenska befolkningen som har läsförståelse, vilket så gott som alla har i Sverige om man läst ordet "papperslösa".
Ja, nästintill vill jag idiotförklara hela folket som tror på alla lögner som media kräker ur sig dag ut och dag in. Men de verkliga idioterna är förstås journalisterna som beter sig på detta vis.

Nej, det behöver inte betyda något annat än att jag tycker att man, och du, skuldbelägger oskyldiga människor.
Tycker du fortfarande det efter denna diskussion så måste jag tyvärr avfärda dig som icke läskunnig. Jag föreslår att du tragglar igenom hela tråden igen. Som sagt; citera gärna stycken där jag ”skuldbelägger oskyldiga människor”. Jag är idel öra.

Vill du kunna träffa personalen på förskolan och möte de andra föräldrarna även i fortsättningen med en leende och ett glatt "hej" så bör du nog avstå! :) Även om du kanske har juridiken på din sida.
Varför skulle han inte kunna fortsätta att le mot de andra föräldrarna?

Eller menar du att de andra föräldrarna skulle ta till handgripligheter? Ska man böja sig för pöbelvåld?

Kanske inte direkt, men det är andan av deras politik som färgar av sig. Varför du hela tiden tjatar om invandrare förstår jag inte.

Vem är ”man” och på vilket sätt har denna ”man” utpekat en oskyldig grupp som boven i dramat? Läser du ens vad jag skriver?

För att du konstant direkt och indirekt påstått att det är papperslösa invandrare som ligger till grund för det beslutet som tagits.

Och även om tråden byter sida så är det bara att gå tillbaka för andra att läsa det som du har skrivit. Det funkar inte att försöka vara oförstående. Texten finns kvar där ändå

Det finns ett par sidor i tråden nu där du utan att egentligen kunna ge en gångbar förklaring till det, utan förklaringarna har varit antydningar till något annat och bortförklaringar.

Och så länge som du oavsett betoning hävdar att det är papperslösa invandrare som är till grund för beslutet utan ett gångbart argument så är inte frågan besvarad.

Det går utmärkt att reagera. Det är ju liksom meningen med en debatt:) Men att debatten – som inte existerar – skulle vara ”inflamerad” kan jag inte hålla med om. Offentligt diskuteras inte alls varför ”papperslösa” ska ha rättigheter eller varför de är just ”papperslösa” istället för illegala immigranter. Det är förbjudet. Du ser ju själv hur rasistanklagelserna haglar i denna tråd, trots att inte tillstymmelse till rasism har förekommit.

Rasistankalgelserna har inte haglat, det blir ju bara ett försök till att bli en martyr.

Tycker du fortfarande det efter denna diskussion så måste jag tyvärr avfärda dig som icke läskunnig. Jag föreslår att du tragglar igenom hela tråden igen. Som sagt; citera gärna stycken där jag ”skuldbelägger oskyldiga människor”.

Jag har tidigare skrivit att jag anser att papperslösa invandrare är oskyldiga till detta. Kan inte finnas någon poäng att försöka göra sig oförstående till varför jag anser att du skuldbelägger oskyldiga människor.

Bland de vanligaste skälen som brukar dyka upp är:
- Att många tycker det är ganska störande att Luciatåg, avslutningar med mera förvandlas till något som liknar presskonferenser med ett stort antal fotograferande föräldrar och blixtar kort och tvärs

Det måste ju rimligen gå att jämka ihop lite olika inställningar. Om en del tycker illa om att det blixtras och fotograferas, så tycker ju andra illa om att de inte får fotografera. Varför ska bara den ena gruppens åsikt tillgodoses? Någon slags kompromiss borde vara möjlig.

För att du konstant direkt och indirekt påstått att det är papperslösa invandrare som ligger till grund för det beslutet som tagits.

Och även om tråden byter sida så är det bara att gå tillbaka för andra att läsa det som du har skrivit. Det funkar inte att försöka vara oförstående. Texten finns kvar där ändå

Det finns ett par sidor i tråden nu där du utan att egentligen kunna ge en gångbar förklaring till det, utan förklaringarna har varit antydningar till något annat och bortförklaringar.

Och så länge som du oavsett betoning hävdar att det är papperslösa invandrare som är till grund för beslutet utan ett gångbart argument så är inte frågan besvarad.

Rasistankalgelserna har inte haglat, det blir ju bara ett försök till att bli en martyr.

Jag har tidigare skrivit att jag anser att papperslösa invandrare är oskyldiga till detta. Kan inte finnas någon poäng att försöka göra sig oförstående till varför jag anser att du skuldbelägger oskyldiga människor.
Jag bad dig ett antal gånger att citera de åsikter som du påstod att jag har yppat. Du hittade tydligen inte något sådant. Ett tips bara: Det går bättre om man inte tilldelar sin motståndare åsikter som den aldrig yppat.

Godnatt, och bättre lycka med debattekniken nästa gång.

Vad har du för belägg på att det är just illegala immigranter som har skyddade personuppgifter?? Källa tack! Tycker det är kanon att det är fotoförbud på förskolor!

Illegala immigranter har förstås inte skyddade personuppgifter i en vanliga meningen av den termen eftersom de inte har personuppgifter alls. De är ju inte folkbokförda i Sverige.

Då var vi där igen med ett påhittat epitet som är ämnat att tysta oliktänkande: ”främlingsfientliga”. Och på vilket sätt menar du att detta får diskuteras i DN, som inte har några kommentarsfält längre? Lycka till med att få en insändare publicerad om du har ”fel” åsikter.

Jag tycker att det är du som ska se till samhället istället. Varför ska folk som medvetet undanhåller sin identitet få skydd? Varför ska folk som ljuger få skydd? Tack, men nej tack. Jag ger hellre min solidaritet till dem som är öppna med vilka de är. Oavsett bakgrund.

Debatten pågår, vi debatterar ju! Offentligt fick Kent Ekeroth en helsida i DN häromdagen, och SD-politiker får ofta uttala sig i media. Frågan om papperslösa debatterades innan riksdagsbeslutet, minns du? När Moderaterna och MP kom överens. Åsikter liknande dina hörs mycket oftare i den offentliga debatten än tex förra året. Har du verkligen inte märkt det?

Rasistanklagelser? Nu försöker du leka martyr. Nej, upp med hakan, det klär dig inte ;)

Ja, jag kallar Ekeroth och hans partivänner för främlingsfientliga. Lyssna på vad han säger på den berömda videon, som han nu själv aktualiserat (rättstvist med DN). Läs Avpixlat, som Åkesson har sagt att han gillar. Om du kallar papperslösa för "brottslingar" så får jag kalla dem för främlingsfientliga, ok? ;)

Din sista fråga är intressant. "Varför ska folk som medvetet undanhåller sin identitet få skydd?" Ett svar kan vara att de har rätt till skydd enligt lag och internationella konventioner. Ett annat svar kan vara är att de är dina medmänniskor. Har du själv frågat någon av dem? Jag lovar att du gjort likadant i deras skor.

(Dessutom ser jag faktiskt till samhället, inte bara till individerna. Sverige tjänar på invandringen på många sätt. Nej, jag har inte tid att bevisa det för dig i den här debattråden, tyvärr. Dessutom är vi ju lite off-topic för fotosidan eller hur?)

Jag bad dig ett antal gånger att citera de åsikter som du påstod att jag har yppat. Du hittade tydligen inte något sådant. Ett tips bara: Det går bättre om man inte tilldelar sin motståndare åsikter som den aldrig yppat.

Godnatt, och bättre lycka med debattekniken nästa gång.

Du har blivit citerad hela tiden och dina inlägg finns kvar på de senaste sidorna. Jag har inte tilldelat dig andra åsikter än de du framfört.

Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras.

Själv hade jag fotograferat ändå.

Den här gruppen personer har återkommande blivit oskyldigt anklagad av dig till att stå till grund för det beslutet som tagits ang fotografering.

Och eftersom jag anser att den gruppen inte är anledningen så blir den benämnd som oskyldig av mig.

Du har återkommande påstått direkt och indirekt att det är papperslösa invandrares fel att det blivit ett fotografi förbud. Frågor om det har du svarat på så många gånger nu där jag bett dig förklara vad du menar med olika saker när du säger A men inte B.

Du måste väl stå för det du skriver?

Senast ändrad:
Jag hoppas att det kanske inom tio år eller så har växt fram mer av vett och etikett kring fotografering och - framför allt - publicering av bilder. Då behövs inga förbud.
Det kanske vore bra, men ännu bättre vore det om det växer fram en bättre inställning till att vara med på ett foto. Det är faktiskt helt ofarligt. Det händer inte ett dugg när man blir fotograferad.

Det är fullt möjligt att allt fler får en mer avslappnad inställning till att bli fotograferad med tanke på hur extremt många bilder det uppväxande släktet tar på varandra. Någon slags attitydskapande borde det ändå medföra.

Som sagt; citera gärna stycken där jag ”skuldbelägger oskyldiga människor”. Jag är idel öra.
Du accossierar papperslösa med kriminalitet:
"Jag hoppas att du inte tror att alla vill skydda "papperslösa" (alltså brottslingar) bara för att det verkar så om man läser kvällspressen."

Social rapport 2010 (Socialstyrelsen) om definitionen av papperslös:
"Beteckningen illegala invandrare eller illegala
utlänningar riskerar att leda till felaktiga asso-
ciationer mellan migration och kriminalitet, och
den har därför kommit att användas allt mindre."

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-11/Documents/2010-3-11_Kap_8_Papperslosa.pdf

För övrigt har alla människor, enligt FN:s mänskliga rättigheter, rätt till vård.

PS: Undviker också kvällspressen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar