Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fåglar - snabbgenomgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Någon som kan ställa in min kamera lite snabbt genom att skriva vad jag ska ha om jag fotar fåglar.

ISO, slutartid osv..

Var nere vid vår hamn idag och fotade och vissa blev bra, men det var lite tur tror jag. Hade 1/60 och ISO 400 för det mesta, men fågelbiiip ville inte hamna snyggt på bild när de flaxade med vingarna.

// Jocke

Flaxande fåglar och 1/60 ger rörelseoskärpa på vingarna. Med 1/500 del bör du kunna låsa i flaxandet.

Ok, hann inte testa så mycket då det var -11 och blåsigt..

Ska testa med max 1/500!

Om det är is som fågeln står på, hur ska jag sköta exponeringen då? Samtidigt som jag vill ha bra färg på de flaxande fåglarna?

// Jocke

Om du vill ha skarpt när dom flaxar, ja då pratar vi korta tider OCH bra objektiv. Lite beroende på fågel, alltså hur snabbt vingarna rör sig, men en 1000 del eller snabbare och gärna ett skarpt objektiv. Men det kan ju bli snyggt med oskärpa på vingarna om själva kroppen är skarp, och då duger ju längre tider.

..och sen kan man tillämpa grunden för slutartiden, dvs
snabba slutartider fryser, långa ger rörelseoskärpa.
Lycka till!

En hel del av dina frågor hittar du nog svar på här:

Artiklar -> Fotografera -> Grundkurs
speciellt avsnitt 2 och 3

(menyn högst upp här på sidan, alltså)

Jo, en hel del, men inte allt ;) Men har nog fått det jag behöver nu! Ne, nu ska jag åka in te stan och hämta mitt batterigrepp som jag köpt :)

// Jocke

Hej

Jag brukar mest fota flygande fågel (gärna blå himmel) när det är bra ljus och då får jag ofta typ 1/2000s - 1/4000s och då fryser man det mesta. Ibland om ljuset är bra så bländar jag ner lite för att öka skärpedjupet, det är väldigt kort skärpedjup på stora telen. Använder följande AF och flerbildsframmatning.

Kan kanske ge lite fingervisning om du kollar på mina bilder (tex fågel och rovfågel) för att se vilka tider och iso jag brukar ligga på http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Kan klicka på sidan för utökad EXIF information.

Hälsningar

Brännström

Oki, nu funkade det!

Vad har du för objektiv? 700 mm verkar vara ganska mycket.. jag får bara upp mitt i totalt 480 mm vid 5.6, fast sen har jag inte så dyrt heller.. Har du en telekonverter på?

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar