Annons

Fågelidentifikation

Hej
Frugan skall visa lite bilder från vår resa i skolan för barnen o dom vill alltid veta vad djur o fåglar heter hon visar. Denna bild är tagen i Florida Everglades .
Det är kul för mig också att veta :)

Bilagor

• _MG_1082.jpg
    _MG_1082.jpg
    35.1 KB · Visningar: 23
Korsnäbb?

Jag såg den här i dag på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Tycker inte riktigt det ser ut som en korsnäbb men hittar inget bättre. Vad säger expertisen?
/Hasse

Bilagor

• fågel_2.jpg
    fågel_2.jpg
    29.8 KB · Visningar: 23
  • fågel_1.jpg
    fågel_1.jpg
    20.2 KB · Visningar: 19
Jag såg den här i dag på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Tycker inte riktigt det ser ut som en korsnäbb men hittar inget bättre. Vad säger expertisen?
/Hasse

Bändelkorsnäbb, en regelbunden gäst höst/vinter från öster. Vissa år kan enstaka par häcka i Sverige.

/Oscar

Såg denna rovfågel i fredags strax söder om Drottningholmsslott. Den cirklade över Mälarens vatten. Jag såg den på långt håll och hade bara normalzoomen med mig. Den ryttlade som en fiskgjuse men när jag ser bilden nu är jag inte säker. Är ju ingen fågelexpert! Ursäkta den pyttelilla bilden.

Bilagor

• Canon_5D4_7173.jpg
    Canon_5D4_7173.jpg
    38.4 KB · Visningar: 179
Såg denna rovfågel i fredags strax söder om Drottningholmsslott. Den cirklade över Mälarens vatten. Jag såg den på långt håll och hade bara normalzoomen med mig. Den ryttlade som en fiskgjuse men när jag ser bilden nu är jag inte säker. Är ju ingen fågelexpert! Ursäkta den pyttelilla bilden.

Ser ut som ormvråk tycker jag

Ja, det har du kanske rätt i. Men fångar ormvråk fisk? För den cirklade över en vik med öppet vatten precis som den tänkte dyka. Men kanske kollade den bara läget...

Det är som sagt en ormvråk. Att den just då och där lade sig att cirkla kan vara av olika själ, dock ej att fånga fisk...

Det kanske var en bra uppåtvind (termik) just där som den ville utnyttja eller bara en allmän span av omgivningarna för att "besluta" varthän den skulle ta vägen härnäst... Finns dock en tänkbar möjlighet att en simmande orm eller en ensam and-unge kan ha tilldragit dess intresse...

/Oscar

Det är som sagt en ormvråk. Att den just då och där lade sig att cirkla kan vara av olika själ, dock ej att fånga fisk...

Det kanske var en bra uppåtvind (termik) just där som den ville utnyttja eller bara en allmän span av omgivningarna för att "besluta" varthän den skulle ta vägen härnäst... Finns dock en tänkbar möjlighet att en simmande orm eller en ensam and-unge kan ha tilldragit dess intresse...

/Oscar

Tack låter troligt!

Jag är så usel på att identifiera fåglar. Trots att jag söker på nätet så blir jag aldrig riktigt säker. Är detta en gulsparv eller en grönsiska?

Bilagor

• C5D4_7783.jpg
    C5D4_7783.jpg
    120 KB · Visningar: 23
Vilken fågel?
Någon art av gråfågel är min gissning?
Fotad i Vietnam i januari 2020.

//Thomas

Bilagor

• Gråfågel.jpg
    Gråfågel.jpg
    258.2 KB · Visningar: 10