Annons

Fågelidentifikation

På orrspelet tidigt i morse försvann alla orrar. Detta har hänt förut så inget konstigt. En rovfågel landade och spanade in myren. Jag slog på live view för att filma men den stack direkt. Samtidigt hade jag startat inspelning och det blev 5 minuter film. Några få sekunder syns en fågel. Jag tänkte ju duvhök direkt jag såg den. När jag kikar på bilder ser det ut som den har mustache-streck.
Visst är det väl en duvhök på dessa suddiga bilder?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 21
  • 2.jpg
    2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 22
  • 3.jpg
    3.jpg
    59.8 KB · Visningar: 24
På orrspelet tidigt i morse försvann alla orrar. Detta har hänt förut så inget konstigt. En rovfågel landade och spanade in myren. Jag slog på live view för att filma men den stack direkt. Samtidigt hade jag startat inspelning och det blev 5 minuter film. Några få sekunder syns en fågel. Jag tänkte ju duvhök direkt jag såg den. När jag kikar på bilder ser det ut som den har mustache-streck.
Visst är det väl en duvhök på dessa suddiga bilder?

Huvudet ger lite falkvibbar, men stjärtpennorna visar att det är en duvhök, en yngre sådan förmodligen eftersom undersidan ser längsstreckad ut och de undre vingtäckarna är gulbruna.

Mvh Toni

Huvudet ger lite falkvibbar, men stjärtpennorna visar att det är en duvhök, en yngre sådan förmodligen eftersom undersidan ser längsstreckad ut och de undre vingtäckarna är gulbruna.

Mvh Toni

Tack Toni!
Jag håller med. En ung duvhök med knepigt täckning på huvudet måste det vara.

Fotade denna mellan Lunda och Kimsta förra helgen.
Är det en kärrhök?
Mvh/ Kristin

Bilagor

• IMG_1003.jpg
    IMG_1003.jpg
    45.5 KB · Visningar: 50
Vad för and?

Vad är detta som jag fotade i kväll? Lååång avstånd.

Bilagor

• ThGr_20160430_0005.jpg
    ThGr_20160430_0005.jpg
    215 KB · Visningar: 51
  • ThGr_20160430_0008.jpg
    ThGr_20160430_0008.jpg
    224.4 KB · Visningar: 39
  • ThGr_20160430_0009.jpg
    ThGr_20160430_0009.jpg
    234.4 KB · Visningar: 33
Sångare eller??

Löv-gransångare.jpg
Vad för sångare är detta eller??
Fotad i går i "Stensholmskogen" i Huskvarna . Jag har tittat i boken och tvekar mellan Löv-Gransångare eller har jag helt fel.Fotot är inte det bästa då jag bara fick en bild från undersidan men hoppas ändå på att ni på forumet kan hjälpa mig

Hälsar

Mats C

Grön

Visa bilaga 141342
Vad för sångare är detta eller??
Fotad i går i "Stensholmskogen" i Huskvarna . Jag har tittat i boken och tvekar mellan Löv-Gransångare eller har jag helt fel.Fotot är inte det bästa då jag bara fick en bild från undersidan men hoppas ändå på att ni på forumet kan hjälpa mig

Hälsar

Mats C

Kolla i fågelboken på grönsångaren med sin vita mage och gulgröna strupe/ovandel på bröstet.

Skulle det inte kunna vara bergand? Tyckte också att den var oviggig. :)

/Kjelle

Att halsen ser lite lång it beror nog på att den sträcker på halsen. Att jag bestämde den till vigg beror på att ryggovansidan ser svart ut. Jag tror att det är solljuset som får ryggen att se delvis ljus ut. Men visst, det kanske möjligen kan vara bergand ändå. Svårt att vara helt säker utifrån dessa bilder, men vigg är ändå min bedömning/gissning.

Har sett bilderna på en större skärm än mobilens nu, och är säker på vigg. En hane bergand skulle haft en diffus avgränsning mellan sida och rygg samt ljusare rygg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar