Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Dvärgbeckasin?

Den här lilla fågeln tryckte i gräset, intill två starar jag tyckte var större i jämförelse. Någon som kan bekräfta eller peka på mot rätt ID?

Tack på förhand.
/ Deerhunter

Bilagor

• _IMG1541webbloggad.jpg
    _IMG1541webbloggad.jpg
    84.3 KB · Visningar: 30
I
Den här lilla fågeln tryckte i gräset, intill två starar jag tyckte var större i jämförelse. Någon som kan bekräfta eller peka på mot rätt ID?

Tack på förhand.
/ Deerhunter

Detta är en enkelbeckasin. Dvärgbeckasinen har lite annorlunda form och teckning. Det är lite knepigt att förklara skillnaderna på ett enkelt sätt, så jag hänvisar till fågelboken :)

Mvh Toni

Senast ändrad:
I

Detta är en enkelbeckasin. Dvärgbeckasinen har lite annorlunda form och teckning. Det är lite knepigt att förklara skillnaderna på ett enkelt sätt, så jag hänvisar till fågelboken :)

Mvh Toni

Det som dock går att se på bilden är näbblängden, vilken är betydligt kortare hos dvärgbeckasinen.

/Oscar

Denna brungråa lilla runda fågel, aningens större än talgoxe, sprang fram och tillbaka på strandängen ute vid havet. Ramsvikslandet igår, buskage nära, annars karga klippor och stormigt hav. Någon som kan gissa?

Bilagor

• 2016 april 18_1428.jpg
    2016 april 18_1428.jpg
    103.2 KB · Visningar: 259
Mystisk and

Det måste vara någon sorts and, jag fick aldrig se om det var en dyk- eller simand. I min bok Fågelguiden finns den inte. Defekt Gräsand ?

Bilagor

• Vad e detta 160418 01.jpg
    Vad e detta 160418 01.jpg
    482.1 KB · Visningar: 35
  • Vad e detta 160418 02.jpg
    Vad e detta 160418 02.jpg
    408.6 KB · Visningar: 35
  • Vad e detta 160418 03.jpg
    Vad e detta 160418 03.jpg
    421.9 KB · Visningar: 29
Det måste vara någon sorts and, jag fick aldrig se om det var en dyk- eller simand. I min bok Fågelguiden finns den inte. Defekt Gräsand ?

du är inne på helt rätt spår. troligen med domestiska gener. en av de vanligaste frågorna i alla forum typ fejjan i olika grupper. själva teckningen kan variera en hel del.

Med vänlig hälsning peter

Jag lade upp dessa två bilder igår på Artportalen, helt övertygad om att det är en grönbena jag fångat. Nu när jag läst om det "typiska ögonbrynsstrecket" så är jag inte alls säker längre...

Kan någon hjälpa mig med detta?

https://www.artportalen.se/Image/1539085

Det är en gluttsnäppa. Ses bla på den svagt uppåtböjda näbben och den vita kilen som går upp på ryggen, vilket syns på bilden där den flyger.

Mvh Toni

Snäppa?

Denna fotades idag i Orlången (Strax söder om Stockholm). Jag gissar skogssnäppa, men är inte alls säker. Går det att avgöra?

mvh Magnus

Bilagor

• DSC_3697_1.jpg
    DSC_3697_1.jpg
    177.4 KB · Visningar: 75
Flugsnappare

Kan inte denna att passa in som någon titta utan som någon typ av flugsnappare om man tittar på näppen. Bilden är tagen nere vid Stenshuvud i Skåne nu i veckan.

Bilagor

• okänd 1.jpg
    okänd 1.jpg
    74.7 KB · Visningar: 55
  • okänd 2.jpg
    okänd 2.jpg
    75.8 KB · Visningar: 47
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar