Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
TmF
Aktiv medlem
Hej denna bild är tagen på Torkö i Blekinge idag, vad är det för fågel?
Mikael Svensson
Skulle tippa på fasan. Hane
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
djungel
Aktiv medlem
Vilken örn
Jag har kollat fågelböcker och googlat och med dessa inramade skjärtfjädrar måste det väl vara en juvenil havsörn. Tvåfärgad näbb som väl bli helgus som adult?
Vi trodde det var kungsörn när vi lyckades ta över 300 bilder på 2 st av dessa örnar. Väl hemma blev vi altt mer tveksamma. Totalt novis på ornitologi med att det är örn är ju ingen tveksamhet.
Jag brukar ju alltid ha fel men i mina ögon är det en 1k Havsörn.
Proffsen kommer snart med ett rätt svar
Jag har kollat fågelböcker och googlat och med dessa inramade skjärtfjädrar måste det väl vara en juvenil havsörn. Tvåfärgad näbb som väl bli helgus som adult?
Vi trodde det var kungsörn när vi lyckades ta över 300 bilder på 2 st av dessa örnar. Väl hemma blev vi altt mer tveksamma. Totalt novis på ornitologi med att det är örn är ju ingen tveksamhet.
Tbirder
Aktiv medlem
Hej, skulle behöva lite hjälp med dessa fåglar
MVH
Krister
Hej
Bivråk på båda bilderna.
Mvh, Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Det här har du ju kläm på
Bestämningen är helt korrekt!
EDIT: och Peter S hade ju redan svarat på frågan, såg jag nu.
Mvh, Toni
djungel
Aktiv medlem
Det här har du ju kläm på
Bestämningen är helt korrekt!
EDIT: och Peter S hade ju redan svarat på frågan, såg jag nu.
Mvh, Toni
Tackar så mycket. Jag blev aldrig helt säker trots timmars googlande på örnbilder. Nu litar jag på er att jag trots allt tänkte rätt.
lembit_pet
Aktiv medlem
lembit_pet
Aktiv medlem
Tbirder
Aktiv medlem
Tbirder
Aktiv medlem
Och denna??
Märkligt vilka odefinierade fåglar som dyker upp när man står och grillar =)
Rödstjärt.
Mvh, Toni
lembit_pet
Aktiv medlem
Tbirder
Aktiv medlem
Kan vi få lite hjälp med korrekt artbestämning av denna. Kungsörn? -men vi tycker inte den är "rastypisk".
Det är en bivråk. Typiskt för den är bl.a. smalt, göklikt huvud och smal, lite långdragen näbb. Dessutom gult öga i ett "snällt" ansikte utan det annars vanliga ögonbrynet (ja det heter väl nåt annan egentligen som jag inte minns nu) som rovfåglar ofta har.
Mvh, Toni
Elding
Medlem
Det är en bivråk. Typiskt för den är bl.a. smalt, göklikt huvud och smal, lite långdragen näbb. Dessutom gult öga i ett "snällt" ansikte utan det annars vanliga ögonbrynet (ja det heter väl nåt annan egentligen som jag inte minns nu) som rovfåglar ofta har.
Mvh, Toni
Aha! Tack för hjälpen. Ny art för oss med andra ord, inte undra på att vi blev så fundersamma. Jag trodde bivråken var mkt ljusare och inte så vanligt förekommande häruppe (Falun).
/Jenny
Tbirder
Aktiv medlem
Tack!
Unge?
Nja, de gamla rödstjärtarna ruggar på sensommarn och får nya fjädrar med ljusa bräm som ger dem ett sådant här utseende, men även ungfåglarna får en liknande dräkt. Frågan är om de unga hunnit rugga så långt än... Det bör med stor sannolikhet vara en hane i alla fall, med tanke på det svarta som lyser igenom på hals- och kindpartiet.
(Men honor kan tydligen i en sällsynt variant se ut på liknande sätt på hösten!)
Mvh, Toni
Mordon
Aktiv medlem
Hej
Bivråk på båda bilderna.
Mvh, Toni
Tack för hjälpen.
Bara en fråga, ryttlar Bivråken? Jag läste nämligen i en bok om att den aldrig ryttlar vilket jag tyckte den gjorde några gånger.
MVH
Krister
Tbirder
Aktiv medlem
Tack för hjälpen.
Bara en fråga, ryttlar Bivråken? Jag läste nämligen i en bok om att den aldrig ryttlar vilket jag tyckte den gjorde några gånger.
MVH
Krister
Nej, den ryttlar inte, men hanarna kan ibland sträcka upp vingarna rakt upp och liksom fladdra eller darra med dem, om det kan ha varit det du såg?
Mvh, Toni
Mordon
Aktiv medlem
Nej, den ryttlar inte, men hanarna kan ibland sträcka upp vingarna rakt upp och liksom fladdra eller darra med dem, om det kan ha varit det du såg?
Mvh, Toni
Det kan det ju varit, det blåste en hel del då så det kan vara svårt att se skillnad då.
MVH
Krister
gavia
Aktiv medlem
Aha! Tack för hjälpen. Ny art för oss med andra ord, inte undra på att vi blev så fundersamma. Jag trodde bivråken var mkt ljusare och inte så vanligt förekommande häruppe (Falun).
/Jenny
bivråkar är inte vanligt förekommande men de finns. ofta är de väldigt hemliga av sig, men börjar så här i slutet av sommaren börja visa upp sig igen nu när häckningen i princip är över.
färgmässigt så har de en enormt stor färgvariation. från mkt ljusa individer till helt mörka. så det i sig är inte någon karaktär.
Med vänlig hälsning peter